Jump to content
Annons

"This Song"


Recommended Posts

LÅTNAMN: This Song

ARTIST/GRUPP: Saibot

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 4:04

KOMPOSITÖR: Tobias Welin

PRODUCENT: Martin Höckert

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,8 MB

STATUS: "Arbetskopia"

NY LÅTLÄNK: ThisSong

Gamal LÅTLÄNK: http://www.saibotmusic.se/songs/ThisSong_Arbetskopia.mp3

Uppdatering

Sången är helt omlagd. Guran är fortfarande pantad, men VG gör ett gästspel.

Tycker ni att det har blivit bättre? Gamla låten ligger kvar för jämförelse.

//Saibot

ps. borde man starta en ny tråd i det här fallet istället för att fortsätta på den gamla?

Gammalt meddelande

Hallå!

Gitarren är på pantbanken :rolleyes: , så den saknas i inspelningen. I övrigt tror jag att det bara återstår lite småpill, men det får ni gärna avgöra.

Vill gärna ha era åsikter om låten och ljudbilden.

//Saibot

Tidigare demos:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=23194

https://www.studio.se/index.php?showtopic=23195

ThisSong.mp3

Redigerat av saibot
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
gillar versen gillar sången och texten på den

😉 Tack, vad kul!

.. men det känns lite som om refrängen är till en annan låt.

Aj då!? Menar du text, melodi, harmonier eller arr? 😱

Redigerat av saibot
Link to comment
Dela på andra sajter

OJ vad snyggt!!  🙂  Vad jag gillar pianots återhållsamma komp och solo!

Får Erik Gadd- och Steely Dan-vibbar...mera!

🙂 OjJ vad glad jag blir! 🙂 Verkligen! Och vilka referenser, jo jag tackar.

Vad sägs om gitarrer då?

Blås kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske sparsamt brass som respons på refrängfraserna men tveksam...

Basen kompletterar pianot lekfullt och lätt, orgeln sitter perfekt. Gitarr?

Njae, bara som taktmarkör möjligen. Men se till att ge ut denna så du får tillbaka din gitarr från pantbanken. Gör ju ingen som helst nytta där 🙂 Älskar den här popjazziga stilen. Du får ett PM med en länk till liknande som jag tror du gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar verkligen versen, men när refrängen kommer så tappar du mig. Det beror nog mest på att det inte riktigt är min påse, lite för mycket soul/funk för min smak, så ta inte för allvarligt på det. Däremot tycker jag att refrängstämmorna borde arras om, orkar dock inte analysera exakt vad det är jag inte gillar.

Gillar sticket, men vad är det för förskräckligt falsettwail som kommer in i slutet av det? (2:04) Generellt är det en del sånginsatser som låter lite för slarviga. Du sjunger ju bra, så det är synd med smågrejer som drar ner helheten.

Värst vad gnällig jag låter, det var inte meningen. Fick ett bra helhetsintryck i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gillar versen gillar sången och texten på den

😠 Tack, vad kul!

.. men det känns lite som om refrängen är till en annan låt.

Aj då!? Menar du text, melodi, harmonier eller arr? 🙂

Kort svar.

arr melodi och text

men det är nog arret som sticker ut mest i förhållande till versen.

PS glömde säga att jag gillar ert gruppnamn

Redigerat av Marrexxx
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj vilken vers! 😠

Refrängen kanske inte satte sig direkt... men efter några lyssningar så känns den bra också. Och som equality sa; jag gillar det åthållsamma pianot.

Soundet: Jo det är bra, väldigt klara ljud, det kanske saknar något med lite krisp i? Kanske är det gitarren som är på pantbanken 🙂 som kommer göra susen.

Bra, blir kul att höra slutresultatet!

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Hej,

Gillar verkligen versen, luktar Gadd lång väg.

Reffen är inte riktigt min kopp te, lite för struttig.

Ljudbilden är snygg.

MEN, trummorna låter alldeles för tunna. Byt trumset 😏

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra, du får jobba på sången på refrängen. Hitta på nåt som gör att det lyfter i refrängen för det behövs. Katcha katcha katcha gura, men den var ju på pantpantbanken ja :-)

Bra men som sagt refrängen måste fixas till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra men lite tunnt. Kanske skulle vara en pad i bakgrunden på reffen som låten skulle behöva stå på. I en sån här låt tycker jag det är ett måste att ha med gitarr. Varför inte ett lite coolt wha-wha komp? Lycka till med jobbet! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

trummorna låter alldeles för tunna. Byt trumset  😏

Nej. Det är ju det som är så snyggt 😆

Har du skurit någon bas på sången? Känns som att den va rätt bumlig i början.

Väldigt skön låt. Snygg bas & piano-kombination. De spelar snyggt ihop. Snyggt pianosolo =)

Lägg gärna på gitarr när du får tebax den, men behåll den sköna avklädda känslan som finns nu.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ, vilket schysst respons. Tack för att ni orkar lyssna och vara konstruktiva! Och mitt i natten!? 🙂

Jag ska försöka att svara på alla inlägg.

equality:

Kanske sparsamt brass som respons på refrängfraserna men tveksam...

Ska pröva brass i veckan som kommer tror jag - får se..

Gitarr? Njae, bara som taktmarkör möjligen.

OK ska pröva med en VG så länge.

Men se till att ge ut denna så du får tillbaka din gitarr från pantbanken.

Det är ju drömmen - men hur gör man för att "ge ut"?

Älskar den här popjazziga stilen. Du får ett PM med en länk till liknande som jag tror du gillar.

Jättetack 😳

aorfreak:

hehe.. håller med!! Eric Gadd i versen å Steely Dan i reffen!😆

För mig är det en jättekomplimang! 😆

Signert:

Däremot tycker jag att refrängstämmorna borde arras om, orkar dock inte analysera exakt vad det är jag inte gillar.

Återkom gärna om du orkar ang refrängstämmorna, jag tycker de låter bra.

Gillar sticket, men vad är det för förskräckligt falsettwail som kommer in i slutet av det? (2:04)

Falsettwailet tyckte vi var rätt crazy & häftigt, men det kanske det inte är?

Generellt är det en del sånginsatser som låter lite för slarviga. Du sjunger ju bra, så det är synd med smågrejer som drar ner helheten.

Är pappaledig, och det blir lite okoncentrerad sång när man har en 1-åring klängandes och springandes runt mic-stället... Men jag håller med. Tack för komplimangen om rösten.

Värst vad gnällig jag låter, det var inte meningen. Fick ett bra helhetsintryck i alla fall!☺️

Att JUST DU får ett schysst helhetsintryck glädjer mig mycket (tycker din senaste prod är super).😉

Marrexxx:

arr melodi och text

men det är nog arret som sticker ut mest i förhållande till versen.

Texten tycker jag hänger ihop. Refrängtexten ändras "som ett svar" efter varje vers.

Du kan ha rätt om arret - kan du vara lite mer konkret, tror du?

Gruppnamnet ja - tack! (tobias baklänges...)😄

Twilight Zound:

För mycket retro för mig....Jag vill att musik ska utväcklas inte

dra sig tillbaka till "Den gamla goda tiden"

En låt är en låt för mig. Den kan paketeras som rock, pop, soul etc. Det är produktion, vilket är min stora svaghet. Därför har jag hjälp av Martin Höckert här hemma som styr upp till något lyssningsbart.

Kritik:

Snyggt arr...

Sköna körer...Stämmor

Go mix...Inte för mycket, inte för lite...Lagom är bäst, eller

Tack för din kritik - jag blir superglad! 😄

stajo:

Oj oj vilken vers! TACK! 😄

Refrängen kanske inte satte sig direkt... men efter några lyssningar så känns den bra också. Och som equality sa; jag gillar det åthållsamma pianot.

Tack!😎 Kul att refrängen växer för dig!!!

Soundet: Jo det är bra, väldigt klara ljud, det kanske saknar något med lite krisp i? Kanske är det gitarren som är på pantbanken som kommer göra susen.

Krisp? Vad är det? Är gitarr krispigt?

starboy:

Gillar verkligen versen, luktar Gadd lång väg. Reffen är inte riktigt min kopp te, lite för struttig.

Ännu mera Gadd-referenser. TACK!

Tror jag fattar vad du menar med refrängen - ingen skön, nynn-vänlig melodi, eller?

Ljudbilden är sngg. MEN, trummorna låter alldeles för tunna. Byt trumset

Håller med om trummorna! Några (gratis)förslag? Använder ett GA-set här.

drloop:

Bra, du får jobba på sången på refrängen.

Menar du ny melodi, eller ny tagning?

Hitta på nåt som gör att det lyfter i refrängen för det behövs. Katcha katcha katcha gura, men den var ju på pantpantbanken ja :-)

Bra men som sagt refrängen måste fixas till.

Ska lägga en VG så länge (så fort jag hinner). Tack för beröm och kritik!:-)

Grannen:

Låter bra men lite tunnt. Kanske skulle vara en pad i bakgrunden på reffen som låten skulle behöva stå på. I en sån här låt tycker jag det är ett måste att ha med gitarr. Varför inte ett lite coolt wha-wha komp? Lycka till med jobbet!

Pad ska jag pröva, samt som sagt en VG wha-wha. Tack för lyssning och kritik! :-)

ViktorDenStore:

trummorna låter alldeles för tunna. Byt trumset  🙂

Nej. Det är ju det som är så snyggt 😆

Nu blir jag perplex... jag som just tänkt att byta trumset. Har du rätt, kanske?

Har du skurit någon bas på sången? Känns som att den va rätt bumlig i början.

Jag har skurit basen, men tycker nog inte att den var så bumlig innan. Jag har inget öra för sånt där, tyvärr, men fick tidigare tipset att lägga en "hängmatta" här på forumet, och gör det hädanefter. Synpunkter på det?

Väldigt skön låt. Snygg bas & piano-kombination. De spelar snyggt ihop. Snyggt pianosolo =)

Supertack 😎

Lägg gärna på gitarr när du får tebax den, men behåll den sköna avklädda känslan som finns nu.

Japp, det avklädda har vi eftersträvat.

Återigen - tack ALLA för att vi fick era öron och för positiva omdömen och konstruktiv kritik!

Jag går som på moln ett tag!

Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint arr, piano, trummor, möjligen väl hög volym på basen. Framförallt snygg sångröst med vilken du lätt kunde fixa till några ställen där det inte kändes helt 100.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint arr, piano, trummor, möjligen väl hög volym på basen. Framförallt snygg sångröst med vilken du lätt kunde fixa till några ställen där det inte kändes helt 100.

Tack 91:an för din lyssning. Glad you liked it! :-)

Det verkar som om jag ska skaffa barnvakt en dag och lägga om samtliga sångspår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering

Sången är helt omlagd. Guran är fortfarande pantad, men VG gör ett gästspel.

Tycker ni att det har blivit bättre? Gamla låten ligger kvar för jämförelse.

//Saibot

ps. borde man starta en ny tråd i det här fallet istället för att fortsätta på den gamla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ljudet var bättre på förra versionen. Ligger på nåt slags rumble i början nu. Gitarren (VG) lyfte låten till om möjligt än högre höjd, skitsnygg rytmmarkering på denna. Men vad är det för larv vid 02:06 🙁🙂 Farfar kom in eller...?? Lyft bort gitarren från pianosolot som inte riktigt gör sig rättvisa nu.

Kanonlåt är det iaf. Kul att höra igen! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst låter det bättre i andra versionen, saker och ting känns mer på rätt plats. Orgel/synthljuden passar jättebra, det har blivit rikligare. En akustisk kompgitarr skulle fylla ut det sista tomrummet. Sången säkrare, du har bra sångresurser, låten är ju svårsjungen med så stora snabba hopp i registret vilket kräver mycket i dubbningarna för att det ska bli tight. Kanske en mer vandrande basgång i slutet skulle berika? Nu kör du visserligen vandrande men 2 toner per trappsteg... tja det var bara ett förslag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ljudet var bättre på förra versionen.

Menar du sångljudet?

Ligger på nåt slags rumble i början nu.

Rumble? Vad är det?

Gitarren (VG) lyfte låten till om möjligt än högre höjd, skitsnygg rytmmarkering på denna.

Vad kul! Tack! 😄

Men vad är det för larv vid 02:06  🙂  😄 Farfar kom in eller...??  Lyft bort gitarren från pianosolot som inte riktigt gör sig rättvisa nu.

Kanonlåt är det iaf. Kul att höra igen!  🙂

Du kanske har rätt med effekten. Gitarren ska bort under solot. Åtekommer!

Jättetack för beröm och konstruktiv kritik! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst låter det bättre i andra versionen, saker och ting känns mer på rätt plats. Orgel/synthljuden passar jättebra, det har blivit rikligare. En akustisk kompgitarr skulle fylla ut det sista tomrummet. Sången säkrare, du har bra sångresurser, låten är ju svårsjungen med så stora snabba hopp i registret vilket kräver mycket i dubbningarna för att det ska bli tight. Kanske en mer vandrande basgång i slutet skulle berika? Nu kör du visserligen vandrande men 2 toner per trappsteg... tja det var bara ett förslag 😄

Tack för att du lyssnade! Kul att du tycker att det blivit bättre! 🙂

Håller med om kompgitarren, kanske ska försöka mig på det.

Ska även fundera på basgången.

Återigen, tack för komplimanger och bra förslag! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...