Jump to content
Annons

köpa synth?


MisanthroPunk

Recommended Posts

hej. är sångare/programmerare i ett band som tänker införskaffa lite elektroniska leksaker..

våra primära behov är:

*en bassynth med mycket attityd

*en melodisynth med ungefär samma krav

*en sampler.

någon som har bra tips på budgetalternativ?

vi spelar lite i stil med.. tja, vi är influerade av trip hop, synth och industrial.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
*en bassynth med mycket attityd

Roland SH-101. Gammal helrå analogsynth.

*en melodisynth med ungefär samma krav

Clavia Nord Lead 1. Eller en E-mu XK-6 om ni vill ha en samplebaserad synth med en massa häftiga ljud.

*en sampler.

En Akai funkar ju alltid. S3000 t.ex.

Alla dessa (utom akaien som är mkt billigare) borde ni kunna komma över för runt fyra papp styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu kommer jag säkert uppfattas som tjatig...

microKORG från Korg har jag tipsat om tidigare. Bra ljud och har trevliga basar samt bra till melodi/lead slingor. (lite liten klav kanske, och bara 4 röster polyfoni, så den är inte lika kul till pads...)

Kostar väl runt 4.000/4.500 ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu kommer jag säkert uppfattas som tjatig...

microKORG från Korg har jag tipsat om tidigare. Bra ljud och har trevliga basar samt bra till melodi/lead slingor. (lite liten klav kanske, och bara 4 röster polyfoni, så den är inte lika kul till pads...)

Kostar väl runt 4.000/4.500 ny.

Ja, nu är du allt lite tjatig...hehe 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Ok, nu kommer jag säkert uppfattas som tjatig...

microKORG från Korg har jag tipsat om tidigare. Bra ljud och har trevliga basar samt bra till melodi/lead slingor. (lite liten klav kanske, och bara 4 röster polyfoni, så den är inte lika kul till pads...)

Kostar väl runt 4.000/4.500 ny.

Det finns en knapp som man kan switcha mellan trance-hip hop-house och så vidare. Jättepraktiskt, man behöver inte ha några egna idéer alls.

Och om du har små fingrar rekommenderar jag den verkligen, vanliga keyboard kan kännas så stora ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

*en bassynth med mycket attityd

Roland SH-101. Gammal helrå analogsynth.

*en melodisynth med ungefär samma krav

Clavia Nord Lead 1. Eller en E-mu XK-6 om ni vill ha en samplebaserad synth med en massa häftiga ljud.

*en sampler.

En Akai funkar ju alltid. S3000 t.ex.

Alla dessa (utom akaien som är mkt billigare) borde ni kunna komma över för runt fyra papp styck.

Bra förslag!

Glöm inte att SH-101:an är utan midi dock. Det finns ju cv/gate-interface men då blir det till att punga ut med typ två tusen till.

Sen tycker jag att Nord Leaden tar för stor plats ofta.

Glöm inte heller att man kan få fulsamplers typ Roland S-50 för nästan ingenting alls idag.

...för övrigt minns jag när jag köpte en SH-101:a typ 1988; alla ville ha DX-7:or och midi-grejer och tyckte det var värdelöst med monosyntar. Jag fick den för en femhunding. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en knapp som man kan switcha mellan trance-hip hop-house och så vidare. Jättepraktiskt, man behöver inte ha några egna idéer alls.

Och om du har små fingrar rekommenderar jag den verkligen, vanliga keyboard kan kännas så stora ibland.

angående egna idéer så är den rätt enkel att programmera om, trots ett mkt litet antal rattar står allting på synten, så den är snabbjobbad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Eller en E-mu XK-6 om ni vill ha en samplebaserad synth med en massa häftiga ljud.

den där var inte helt felpinkad. mycket roligare att köra allt live än att ha det playback från studion.. och enligt vintagesynth.org ska den vvara bra på liveframträdanden. kan prissklassen som nämns på ca 900 dollar stämma genomsnittligt?

finns det ngn som har erfarenhet av den här lilla maskinen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
kan prissklassen som nämns på ca 900 dollar stämma genomsnittligt?

Nope, den kan fås mycket billigare. 4000-5000 har jag sett den för på vendolin.

finns det ngn som har erfarenhet av den här lilla maskinen? 😉

Jag har rackversionen, XL-1. Har du några frågor är det bara att slänga iväg ett PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

KORG NX5R i rackmodell plus ett halvtaskigt MIDI klviatur med fullstor tangenter (Jag har stora händer) funkar väldans bra och kostar inte skjortan. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...