Jump to content
Annons

Cool edit


Lonian

Recommended Posts

Hallå, Jag har använt mig många dar utav Cool edit till att spela in ljud som jag sjunger osv.

Jag vet dock inte speciellt mycket mera om programmet än att jag spelar in med microfon.

Har dock hört talas om att man kan spela in med keyboarden direkt i programmet, Är det någon som vet hur man sätter upp det?

Måsste man sampla till sin keyboard eller kan den ta midi signaler direkt och förvandla det till ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...

Jag har precis börjat använda Cool Edit pro 2,1 och undrar vilka effekter som är att rekommendera till både musik och röst för att få ultimat ljud? Jag vill mastra men jag vet inte vart jag ska gå för att välja mastringseffekter, någon som har något tips?

/Melinda

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du mastra kommer FFT Filter och Hard Limiter som en skänk från ovan :rolleyes:

Men mastering gör du först när du mixat både instrument och sång. Så när du skriver "till både musik och röst" gissar jag att du snarare är ute efter att putsa till inspelningarna och ev. effekter innan mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ:n är grym, brusreduceraren är smidig, men reverbet, flange och liknande effekter är inte speciellt bra i Cool Edit.

Men som tur är finns stödet för DirectX. Ladda hem gratis DX-plugins från KVR Audio så får du lite fler effekter.

Svarar jag på din fråga? 😠

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag var själv en stennöjd användare av CoolEdit.. Versionen jag använde hette 2000. Jag gjorde många masteringar och coola saker med Cool Edit.

Tyvärr blev Cool Edit för bra så att Syntrillium sålde sitt progam till Adobe. Och det heter numera Adobe Audition

Mer info på Cool Edits hemsida http://www.syntrillium.com

Ps. Jag glömde nämna att transpose och Pitch Shift var hästlängder bättre i Cool Edit 2000 än i nån av Steinbergs produkter 😳

ds.

EDIT: Ps2 Var det nån som kom ihåg dom coola "brainwave" funktionerna i cool Edit.. Alpha, Delta och Terra (tetra) vågor.. Skulle få en i olika sinnestämningar 🙂 Cool att lägga till i litesofta romantiska låtar om man lyckats få hem nåt ragg efter krogen (ragget fattade ingentig innan dom föll som furor) 🙂

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr blev Cool Edit för bra så att Syntrillium sålde sitt progam till Adobe. Och det heter numera Adobe Audition

Mer info på Cool Edits hemsida http://www.syntrillium.com

Vet inte om man ska säga tyvärr, men där går åsikterna isär. Personligen tycker jag att Audition 2 har inneburit ett ordentligt lyft sedan Cool Edit-tiden med bland annat mer komplett plugguppsättning. Ruggigt kompetent program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...