Jump to content
Annons

Arete - Murkla


Domen av domar:  

5 röster

  1. 1. Domen av domar:

    • 1 - Skitdåligt. Helt enkelt äckligt dåligt!
      0
    • 2 - Rätt dåligt, finns väl nåt litet element som håller
      3
    • 3 - Hyggligt, några grejor funkar, några är dåliga
      1
    • 4 - Rätt fint, några grejor som drar ner betyget
      0
    • 5 - Görgott, lite småfixar vore bra men jag diggar den!
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN:Murkla

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: Electro

* LÅTLÄNGD: 3:18

* ALLT: Mattias Andersson

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4MÄGABAJT

* STATUS:Skissfärdig

* LÅTLÄNK:

Arete - Murkla

Är borta från min vanliga musikdator, så just nu är det jobbets laptop som jag fipplat in ableton live på. Detta är det andra stycket som jag gjort med live, börjar just få lite kläm på hur programmet fungerar :-) Så, Vilka delar fungerar bra, vilka fungerar dåligt? Alla funderingar som vanligt varmt välkomna :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså ... *host* ... vad är egentligen detta? Allt låter helt slumpmässigt, tunt och otroligt skumt.

Hade jag varit du hade jag programmerat om basljudet, det låter sådär som det låter när man råkar köra in midifilen för hihatsen i bassynten. Och sedan hade jag nog försökt hålla mig till en tonart. Tillslut hade jag nog gjort låten lite fläskigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tonarter schtonarter :-P Jag har som filosofi att ALDRIG lära mig någon musikteori. Och då menar jag nånsin. Hälften av nöjet med att göra musik är att inte ha den blekaste aning om vad man håller på med. Men långt ifrån slumpmässigt är det, jag slipar på varje slinga och ljud tills det låter precis så skevt som jag vill ha den.

Jag gillar när det låter så som jag vill ha det helt enkelt, sen om det träffar nerven för någon annan så är det bara trevligt :-)

"..och otroligt skumt" är nog vad jag siktar på allt som oftast ;-)

Och tja, vad är det för nåt egentligen? Det är mina taffliga försök att försöka få något vettigt ur ableton live (kört cubase i ca tre år, live i en vecka) :-D Det här är väl inget seriöst egentligen, mest intresserad av om jag börjar komma till något lyssningsbart eller inte. Riktigt roligt att leka med en ny DAW, så det är intressant att få höra vad jag lyckas få till och vad som blir skit :-)

Försöker komma till läget där jag kan göra något liknande den här i live. Borde inte ta så lång tid att lära sig tycker jag, börjar komma igång med hur allt fungerar nu.

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med det här är egenheten.. du lyckas skapa en personlig karaktär över låten. Lite wack dock...

Jag tror du har känsla för musik, men kanske borde tänka att skapa för andra istället för bara dig själv emmellanåt...

kunskap är nyttigt......

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast varför skapa för någon annan? Jag har ingen lust att kompromissa i musiken, det är min egen lilla upptäcktsfärd, det enda område där jag helt och hållet själv bestämmer hur det ska låta utan att behöva kompromissa. Det är så otroligt befriande att lära sig allt själv, från grunden och uppåt, att skapa sitt eget lilla "regelverk".

Ska jag göra musik med tanke på att någon annan ska "konsumera" den så försvinner lite av mitt syfte... Jag låter folk åka snålskjuts med mig hur mycket dom vill, vissa gillar att åka med och vissa vill bara hoppa av, men det är jag som styr :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...