Jump to content
Annons

trummor på midisynth


kurt_ko-ben

Recommended Posts

halllo..

jag kör trummor i midi, jag spelar via en midisynth. jag tycker det fungerar bra..

men just när jag ska göra ett trumfill, ex ett intro med lite pukor o sådär, eller något så blir det så jäääävla DATA .. hörs typ som introt i onkel konkel-cp åke ..

finns det nåt lätt sätt att progga schyssta miditrumfills?? eller man kanske kan ladda ner färdiga någonstanns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
men just när jag ska göra ett trumfill, ex ett intro med lite pukor o sådär, eller något så blir det så jäääävla DATA .. hörs typ som introt i onkel konkel-cp åke ..

Programmera "mänskligare" fills. 😆

Tänk hur händerna skulle ha spelat ditt fill på riktigt. Gör inte mer avancerat fill än två trumstockar klarar av. 😆

Gör vänsterhandens slag lite svagare kanske, för mer dynamik.

Groove Quantize kan vara till hjälp för att "lätta upp" hårda snortajta/stelt kvantiserade trummor.

Använd en bra trumsynt/sampler med hypersamplade trummor (dvs. flera samplingar per trumma) så du får variation i ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus har svar på allt!
Mmm, vill du veta meningen med livet kan jag berätta på MSN.
är det du linus som skriver för Reason delen i tidningen numera?  😆
Off topic... 😆

...men jo, det är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inget groove quantize i mitt cubase sx ...

JODÅ! Ta en titt till...

Annars kan du använda vanlig kvantisering och öka några procent på Swing.

cubasequantize1.jpg

Har du SX 3 kan du göra ännu mer avancerade grejer. Lägg hitpoints efter ett audiospår, plocka ut som en Groove template och kvantisera efter timingen i ditt audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt hänger det ju mycket på trumsamplingarna hur realistiskt ett fill låter. En trumma låter ju aldrig likadant varje gång du slår på den. Ljudet förändras ju beroende på var du slår på trumman, hur hårt du slår och hur lång tiden mellan slagen är, det är ju det som är det svåra med att få realistiska trummor med samplingar. Vilket gör att jag hellre föredrar ett dåligt inspelat "riktigt" trumset framför samplade trummor om det är väldigt intensiva trummor. Är det vanliga raka komp kan det låta snyggt med programmerade trummor däremot.

Sen är det ju en konst i sig att programmera trummor bra, speciellt om man inte är trummis. Vår trummis brukar alltid skratta åt mina försök att programmera trummor 😳

EZdrummer skulle kanske vara en bra investering för dig? Då får du både bra trumljud och en massa färdiga trumkomp att välja mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

För att lite kollidera med en anna tråd om huruvida man skall ha olika midispår för olika delar av trummorna så...

Jag har ofta tom-tomena på en skilda kanal, där jag använder cubases randomize-funktioner (dom behöver man ju inte "bränna" fast i midispåret, utan kan ställas efter behov). Jag ställer in volymen så att det randomiseras mellan 80-100% och så läger jag en 5% "slapphet" genom att randomisera startpunkterna för slagen.

Bastrumman igen undviker jag slappheten för det blir mycket lätt otight i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

satt o kolla lite på steinbeg studiocase också....men är det inte så att dom instrumenten man får till där fungerar bara till cubase se?? eller? för den kostar ju 2500:- nånting..men sen ingår 6 virtuella instrument och ett av dom är virtuell basist som kostar upp emot tre tusen...hur går det ihopa...är steinberg så generösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...