Jump to content
Annons

Digitaltrummor: Trigga egna ljud


Fairchild

Recommended Posts

tjena jag tänkte kanske köpa in ett digitalt trumset. Den kommer ha en modul som har 12 triggingångar. Jag hade tänkt sampla trumljud i datorn som jag sedan vill kunna lira med på trummorna. hur gör jag då och vad behöver jag från datorn till trummorna?

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej jag har ingern sampler. har tidigare programmerat trummor med FL Studio. så det får väl bli nån mjukvarusampler av nåt slag. men hur funkar det där med midikabeln? är det en enda kabel från alla trummorna eller en från varje trumma?

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur funkar det där med midikabeln? är det en enda kabel från alla trummorna eller en från varje trumma?
Som du skrev själv i första inlägget, med trumsetet följer en trummodul med triggingångar.

Koppla kablarna från alla slagplattorna in i varsin triggingång på trummodulen.

Koppla en midikabel från Midi out på trummodulen till Midi in på ditt midiinterface eller ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

aha!! så varje pad går in på sin egna midikanal? och om jag förstått rätt så kan jag då bara ändra ljud på respektive midikanal och sedan bara köra på?

hur gör jag sen då? battery eller FL? hur gör jag med dem. Ursäkta men jag e riktigt kass på just den här typen av arbetssätt så jag frågar på..

Redigerat av Fairchild
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en väldigt intressant fråga. Jag ska själv testa att spela in trummor på ett "plasttrumsett" haha. Eftersom jag har skaffat DFHS. Men hur får man Logic och DFHS att veta vilket ljud den ska skicka till varje plastplatta. Alltså hur ska man göra för att skicka ut virveln till virveln, och bsakaggen till baskaggen? Hur ska man få trumsettet att gå förbi den inbyggda boxen med ljud, och istället köra med DFHS? Sorry Fairchild om jag går in och ställer en ny fårga, men det kändes lite dumt att skapa en ny tråd om detta när du är inne på samma område.

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är MIDI så gissar jag att olika pads. eller snarare, olika ingångar i modulen resulterar i olika notvärden som skickas via samma MIDI-kanal.

Om ni någon gång testat synthtrummor på en klaviatur så förstår ni nog hur jag menar.

Så det är bara att läggas upp en patch i din sampler och tilldela motsvarande notvärde den sampling som du vill ska spelas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag har ett digitalt trumset med midiutgång som jag kopplar till datorns midiingång. Hur gör jag för att spela in ett midispår med det? Hur gör jag sedan för att koppla midispåret till trumsamples?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har du något inspelningsprogram ( a.k.a sequenser ) som till exempel Cubase eller Logic?

Om du inte har det så är ett första steg att skaffa ett sådant.

Sedan måste du antagligen också fixa separata trumsamplingar ( såvida inte det ingår i programmet alltså ) och det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Har du något inspelningsprogram ( a.k.a sequenser ) som till exempel Cubase eller Logic?

Om du inte har det så är ett första steg att skaffa ett sådant.

Sedan måste du antagligen också fixa separata trumsamplingar ( såvida inte det ingår i programmet alltså ) och det är en annan historia.

drummapping o battery tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...