Jump to content
Annons

Det där Pheta ljudet..?


Henkera

Recommended Posts

Vad har sidechain med fylliga basar att göra nudå?

Har utforskat sidechaining lite mer och kommit fram till att man kan om man har 2 kicks, varav en är luftigare/basigare, och en är hårdare så kan man gjuta samman dem så de blir en helhet. Kicken slår igenom och får ett goare djup. Resultatet kan i sin tur ducka en annan basslinga. Mycket onödigt pill.. men det går ju iallafall.

Jovisst, men nu tänker du på kompression då sidechain kan låta ett instrument glida undan för ett annat...

Att smälta ihop baskagge och bas så att de passar ihop, ger inte automatiskt att bassoundet låter fylligare. Det ger däremot ett tajt samspel och stadighet i ljud/ljudtryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad har sidechain med fylliga basar att göra nudå?

Har utforskat sidechaining lite mer och kommit fram till att man kan om man har 2 kicks, varav en är luftigare/basigare, och en är hårdare så kan man gjuta samman dem så de blir en helhet. Kicken slår igenom och får ett goare djup. Resultatet kan i sin tur ducka en annan basslinga. Mycket onödigt pill.. men det går ju iallafall.

Jovisst, men nu tänker du på kompression då sidechain kan låta ett instrument glida undan för ett annat...

Att smälta ihop baskagge och bas så att de passar ihop, ger inte automatiskt att bassoundet låter fylligare. Det ger däremot ett tajt samspel och stadighet i ljud/ljudtryck.

Jadå, fattar vad du menar... men jag pratar om att få en kick att låta bredare, att få 2 lite olika men närabesläktade ljud att låta som ett utan att de stör ut varandra. Fast detta behöver man ju inte nödvändigtvis sidechaning till att göra, men det underlättar. Jag har alltid försummat kompressorn, men det skall bli ändring på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Melonite (oregistrerad)

Det finns en liten goding på infected mushrooms hemsida under "pictures" och välj kategorin "music tutorials" -> "kickdrum tutorial". Den varianten med att skruva fram en egen kagge helt från 0 i soundforge har jag kört i mina trancealster det senaste åren. Visst blir det en del skruvande och så i efterhand men vill man göra allt själv från scratch så är det ett totalbra sätt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Vill du göra feta kickar så e det Stomper Hyperion programmet du ska ha...

Hype out...

Stomper går inte att installera som det skall verkar det so. Är det fel på min dator eller är det något skumt med det här?

Så länge du kör PC så bör det inte vara några problem alls...funkar finfint på min burk...kommer det några felmeddelande vid installationen lr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte problem met att göra baslines längre iallafall, Reasons subtractor går att få att låta som en helt underbart varm och tjock hederlig gammal analogsynt. Ett tag tyckte jag suben var klen och var helt låst att få fram något vettigt ur den men när man lärt sig den och dess små trix så är det faktiskt en väldigt bra mjukvarusynt. Nu har jag inte så mycket att jämföra med mjukvarumässigt men det är ju inga problem att härma efter proffsiga produktioner av fol som rattar på hårvarusyntar även om audiofilsläktet kan höra skilnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visa mig en Reason-låt som du gjort så skall jag tala om för dig om det är skit bakom spakarna.

Sorry, jag kör redan Cubase. Ingen skit bakom spakarna här! 😎

Det är sällan jag läst något som inte låter negativt och/eller nedvärderande från dig, hoppas det bara är tillfälligheter. Medans andra här är ödmjuka, roliga och trevliga, som hjälper till när man försöker utvidga sina kunskaper så tillför du igentligen inte någonting genom att poängtera dig själv på grund av att en persons kunskaper sviker på ett specifikt ställe. ...och resultatet blir att det fortsätter vara "skit bakom spakarna", det är nog minst lika viktigt att det inte finns skit på forumet. Tippsa om ditt senaste skivsläpp istället så man kan beställa den på ginza.

Helt ärligt, han menade bara från sin egna erfarenhet och ursäktade sig i sitt första uttryck att det "oftast" är skit bakom spakarna.

Jag tror han menade att det oftast råder en viss brist på en bredare kunskap och jag håller med det är många gånger en viss attityd och anti-respekt från nybörjar mot proffs.

AndyPandy gav dig det bästa tipset av alla här och sideschaina en kick hjälper dig inte ett smack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Helt ärligt, han menade bara från sin egna erfarenhet och ursäktade sig i sitt första uttryck att det "oftast" är skit bakom spakarna.

Jag tror han menade att det oftast råder en viss brist på en bredare kunskap och jag håller med det är många gånger en viss attityd och anti-respekt från nybörjar mot proffs.

AndyPandy gav dig det bästa tipset av alla här och sideschaina en kick hjälper dig inte ett smack!

Finns inget värre när folk dizzar andra och täcker över det med artighet. ..och jag är knappast nybörjare och tar inte sånt från folk som inte kan mer än mig.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...