Jump to content
Annons

Tusentals år av lögner


Recommended Posts

Asså, om "alla andra" gör en reggaelåt så vill jag också... 😏

LÅTNAMN: Tusentals år av lögner

ARTIST/GRUPP: Folkhemsorkestern

GENRE: Typ reggae

LÅTLÄNGD: 3:40

KOMPOSITÖR: MO Jansson

PRODUCENT: MO Jansson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 192 ca 5mb

STATUS: Gettin closer

LÅTLÄNK: Nya versionen på SC

Update 060411: Har pillat en hel del på denna, hoppas det hörs och hoppas att jag pillat åt rätt håll. Kommer nog inte att mixtra så mycket mer på den nu, då jag skruvat mig blind tror jag. Är dock fortfarande tacksam för kritik, ideér och infallsvinklar för framtida bruk.

OBS både sc-länken (för nortonanvändare och andra) och forumfilen går till den nya versionen, enjoy.

Irie

folk_tusentals_logner_NY.mp3

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det är väl klart som fan att du ska göra en reggaelåt det tänker jag oxå göra 😏 men har inga bra trummor än till min.

Låter bra det här suggestivt och mystiskt som det ska va, du får ta kontakt med Blacka music om dom finns kvar (i Skärblacka i Östergötland förstås 😏 Sveriges största Reggae förening i alla fall för några år sedan) och höra om du kan komma och lira lite för dom 😆 .

Texten är som vanligt när det gäller dina låtar helbra, musiken kanske kunde variera lite mera men det är väl en smaksak. I stort sett så låter det kanon, alltid lika skoj att lyssna på dina alster.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart som fan att du ska göra en reggaelåt det tänker jag oxå göra 😄 men har inga bra trummor än till min.

Låter bra det här suggestivt och mystiskt som det ska va, du får ta kontakt med Blacka music om dom finns kvar (i Skärblacka i Östergötland förstås 😄 Sveriges största Reggae förening i alla fall för några år sedan) och höra om du kan komma och lira lite för dom 🙁 .

Texten är som vanligt när det gäller dina låtar helbra, musiken kanske kunde variera lite mera men det är väl en smaksak. I stort sett så låter det kanon, alltid lika skoj att lyssna på dina alster.

Göran

Well.. som du märker har inte jag heller några bra trummor till min 😆

Allvarligt talat, trummorna behöver lite översyn. Funderar på om man inte skall låta dom vara väldigt "maskinella" (alltså mer än nu) 😛 .

Tänkte göra den instrumental först, men sen mumlade jag in en riktigt gammal text som passade hyfsat bra i all sin enkelhet.

Cool runnings / Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var mysig och lyssna på även om texten var lite otäck 😉 .

Snyggt arr, rösten tycker jag kunde ha lite mer kraft och bas för att möta upp mot övriga musiken låter lite tunn jämfört.

Bra och annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes mer Reggea!

Gött att du också tagit förnuftet till fånga 🙂

skön wiskeyröst på snacket men... Sjunga ska du ju göra, kanske prata som du gör men ta nått ord i taget och lägga feta deley på det. Våld...våld..våld...våld... våld ... våld

En än fetare dubmix helt enkelt!

Ja, trummorna var veka... det får du pilla vidare på.

Gött mos, nu ska jag se på film/

FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, snygg grafisk framställning av vad du menar aspen. Visst måste det på lite delay.

Det var väl Per Lagerkvist som skrev att "om hela världen skriker så måste man viska för att höras", och efter all punkfestivalslyssning så blev väl "sången" en motreaktion 🙂

Noterat: Trummorna måste hyfsas lite och "sången" läggas lite kraftfullare.

Tack asp, stajo, mike och dana för eran input!

Link to comment
Dela på andra sajter

JA, ja, ja ja, ja 😄😄

Faaan vad det svänger mannen! Så jävla grymt skönt 😎

(Vi har ju väldigt lika smak, du vet inte om det än bara... 😄 )

Basgången är klockren lixom gitarrlicksen...-tillsätt Aspen´s påpekande tidigare och detta kommer bli sjukt grymt.

Lyssnat på Linton Kwesi Johnson?

Får nog bli en reggaefestival va?

Tjohopp

Link to comment
Dela på andra sajter

JA, ja, ja ja, ja 😆😆

Faaan vad det svänger mannen! Så jävla grymt skönt 🙂

(Vi har ju väldigt lika smak, du vet inte om det än bara... 😉 )

Basgången är klockren lixom gitarrlicksen...-tillsätt Aspen´s påpekande tidigare och detta kommer bli sjukt grymt.

Lyssnat på Linton Kwesi Johnson?

Får nog bli en reggaefestival va?

Tjohopp

Jo det slank ner en hel del av herrar Linton och Bovell när jag var yngre. Linton är stenhård.

Kul att du gillar det, jag får lägga lite mer jobb på den.

Reggaefestival vore fett irie 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker om gitarrerna!

Basgången är skön också, men blir lite statisk kanske. Vore kul med någon variation där.

Sången är skön. 🙂

Jaha, nu kommer det en "sången är skön" - när jag suttit hela kvällen och mixat om den till en instrumental dubversion 😄

Det är mitt första försök att göra reggae (lyssnat har jag gjort en hel del) och det får väl bli en del mixtrande under läroprocessen. Jag tycker själv att det var rätt tufft med telefonprats-sången, men å andra sidan...

Kul att du gillade gitarrerna, dom är verkligen simpla men ibland är ju "less more"

tack för synpunkterna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubversionen:

Hihaten? du ska ju jaga livet ur en 16dels hihat oxå ju?

Och eko? eller diläjj eller vad det nu heter..mer sånt på virveln! (där ekot pannas runt lite knarkigt sådär...)

Och muta bas och trumpaketet mer (samtidigt) låt bobbelhammonden och baktaksguran ligga o fisa lite -o sen släpper du upp muten på bas/drums...-då jävlar blr det hur fetebra som helst!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubversionen:

Hihaten? du ska ju jaga livet ur en 16dels hihat oxå ju?

Och eko? eller diläjj eller vad det nu heter..mer sånt på virveln! (där ekot pannas runt lite knarkigt sådär...)

Och muta bas och trumpaketet mer (samtidigt) låt bobbelhammonden och baktaksguran ligga o fisa lite -o sen släpper du upp muten på bas/drums...-då jävlar blr det hur fetebra som helst!

Tjohopp!

Yep, hihaten är för fisig nu (jag kan verkligen bli hemmablind för sånt tills nån påpekar det).

Skall testa lite mer "mutening" (sicket ord 🙂 ).

Och eko... yes, i know - har bara haft svårt att få till det rätta delayet men jag pillar på det. Enda delayet jag är nöjd med är det jag fick till på orgelljudet.

Mycket uppskattat med dina synpunkter, du är en riktig reggaeveteran har jag förstått 🙂 tack!

Jag jobbar på.

Skall försöka göra en ny vokalversion också, men en kraftig förkylning tänker nog se till att det dröjer ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna ja.... det är de som fuckar till de just nu. Dels är kicken en hårdrockskick, för mycket klickljud, du ska ju ha en platt men fet rackare,tung sak.

Och nu stampar den bara takten... variera... pausa lite, här o var... hehe, det har jag nyss fått lära mig av min bästis här på forumet... 😏😉

Sen virveln... där är du ju i ute i Åkersstyckebruk o cyklar... Den ska också vara fetare o deleyet ska vara, tror det är 1/4 dels... lär mig aldrig det där, måste skruva för att höra. Sen kan du testa att lägga kaggen på virvelslaget så blir det tungt o fint.

Sen ska du ju in på punkfestivalen o lyssna på sista låten, insup budskapet, dra in det... sen ska du lägga deleyet. Det ska ju sväva.. pana det fra o tillbaka du har väl deleyet i en FX? Där kan du rita ut hur det ska åka.

höres/

FredAsp

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna ja.... det är de som fuckar till de just nu. Dels är kicken en hårdrockskick, för mycket klickljud, du ska ju ha en platt men fet rackare,tung sak.

Och nu stampar den bara takten... variera... pausa lite, här o var... hehe, det har jag nyss fått lära mig av min bästis här på forumet... 😳😉

Sen virveln... där är du ju i ute i Åkersstyckebruk o cyklar... Den ska också vara fetare o deleyet ska vara, tror det är 1/4 dels... lär mig aldrig det där, måste skruva för att höra. Sen kan du testa att lägga kaggen på virvelslaget så blir det tungt o fint.

Sen ska du ju in på punkfestivalen o lyssna på sista låten, insup budskapet, dra in det... sen ska du lägga deleyet. Det ska ju sväva.. pana det fra o tillbaka du har väl deleyet i en FX? Där kan du rita ut hur det ska åka.

höres/

FredAsp

Yes, du har förmodligen rätt i din trumanalys. Jag tar till mig det du säger och går lös på dom igen.

Delay.. sure jag har nåt delay, skall bara lära mig behärska det bättre. Jag tycker dock att jag fick till delayet på orgeln tokbra. Också här jobbar jag vidare.

Stort tack för seriös input Asp!

Oh, och med risk för att göra nån upprörd - den kanske enskilt största anledningen till att jag gled mer och mer bort från reggae för ett antal år sedan efter 15 år av massivt lyssnande var just ganjaglorifieringen som står mig upp i halsen.. för många människor verkar reggae mest vara en ursäkt för att röka ner sig fett, vilket är synd eftersom reggae och kulturen bakom och runt är så oerhört mycket mer. Sorry, folk gör som dom vill (inga pekpinnar) men jag nyttjar varken weed eller alkohol 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår precis vad du menar... brukar få den stämpeln på köpet med bara för att man håller i närheten av en viss genger. Rätt jobbigt ibland faktiskt. Speciellt när man försöker va seriös och berätta om viktiga grejer i låttexterna. Fokus hamnar liksom lite fel, jävlig irriterane faktiskt!

Det kanske är lite svårt att undvika ämnet när ganja är en del av religonen, rasta f.s. Typ som nattvarden fast lite annorlunda.

Studio Forum säger nej till Droger, Våld och Åkersstyckebruk :rolleyes:

edit:

Vad är det för deley du kör med? Kjerhous classic deley är prima grejer!

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Marrexxx och Bajenuffe1: Tack för snälla ord, det är alltid uppmuntrande om nån uppskattar det man gör!

FredAsp: Jag har varit i Åkers styckebruk, brorsan bor där, och det är en bitch. Nej till ÅS, helt klart. 😄

Skall kolla in kjerhousdelayet, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade hockey mot dom rackarna när jag var yngre, Linden White Tigers säger jag bara! Tälje spöade vi alltid, lite svårare mot södertälje... där blev det alltid typ 10 - 1.

Glömde säga att du i fx-kanalen kan skära lite med en Eq och kanske lägga en kompressor. Då får du det där korta destinkta deleyet.

Och sen är jag så seriös i mina inlägg för att jag helt enkelt gillar låten! Jag kan ju det här lika lite som alla andra, men om man vill lära sig får man tänka till lite och vänta på att någon ska rätta en 😄

/Asp

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade hockey mot dom rackarna när jag var yngre, Linden White Tigers säger jag bara! Tälje spöade vi alltid, lite svårare mot södertälje... där blev det alltid typ 10 - 1.

Glömde säga att du i fx-kanalen kan skära lite med en Eq och kanske lägga en kompressor. Då får du det där korta destinkta deleyet.

Och sen är jag så seriös i mina inlägg för att jag helt enkelt gillar låten! Jag kan ju det här lika lite som alla andra, men om man vill lära sig får man tänka till lite och vänta på att någon ska rätta en 😄

/Asp

Jag är mycket tacksam över dina synpunkter och tips! Det betyder mycket när man försöker harva sig fram i hemmastudiodjungeln att få just denna typ av handfasta analyser och råd - det har hjälpt mig oerhört med denna typ av feedback här på forumet.

Kjaerhousegrejjerna var ju tex kanon! och gratis! drog hem hela classic-serien och pillat lite, verkar låta mycket bra och vara lättrattat.

Håller på på kvällarna och försöker få fason på trummorna, mest för att lära mig till ev. kommande projekt. Igårkväll lyckades jag få till något betydligt sämre än tidigare 😕 (Inga smakprov på den mixen säger jag bara...)

Hockey säger du? Då säger jag Kopitar och 19:59 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, nu har jag rattat och bytt ut, lagt till, dragit ifrån och sjungit.

Tack för alla synpunkter och råd, hoppas man kan få liye feedback på förändringarna också.

Tror att jag är på rätt väg så kom igen och korrigera mig. 😳

Ny fil / lyssning i första inlägget längst upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrspel och sång sitter skitfint, basen bra men en variation i spelet vore inte helt fel. Det enda jag saknar är ett riktigt reggaetrumlir. Nu hörs mest virveln som låter som en metronom som slår takten. Timbalerna borde väl användas flitigare. Dom som finns där nu livar upp ordentligt men kunde gärna få mer utrymme. Sångrösten kalas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tune in, Turn on, Drop out 😆

Rent musikaliskt är det klockrent -Stenhård basgång -Guran med det ovanliga delayande jiddret och soundet på sologuran...

Låter proffsigt och faktiskt tom lite halvt om halvt nyskapade...

å andra sidan....

Tycker jag personligen Linton varianten var mycket coolare... 😄 -Om man tänker kommersiellt, vilket gud förbjude, skulle nog många inbitna hellre valt den varianten...Även om din sång är kanonbra!

Hihaten ska upp, Lite väl grovt reverb på virveln...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

91:an: Ja, virveln kanske blev lite väl dominant, men jag ville ha en tung virvel som fläskar. Och variation.. ja det är väl inte meningen att det skall vara så variationsrikt utan ganska malande. Visst finns det mer att önska när det gäller reggaetrummorna, men jag tycker ändå att jag fått till det hyfsat med tanke på att jag suger på trumprogrammering 😆

baktakt: Som sagt har det inte helt lätt att få till trummorna 😄 hi-haten smyger lite, mycket för att jag har så svårt att få den att låta bra i mixen, den vill gärna bli vass - den är gömd helt enkelt 😄 Aaa, Lintontricket var tufft, men jag ville försöka få till nåt mer eget. Kanske valde jag fel väg? Men, nej, jag är nog nöjdare med det mer egna soundet.

Stort tack för era synpunkter! Nyttigt att få lite ital correction

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...