Jump to content
Annons

Programerbar trummaskin för vst-plugg


Henkera

Recommended Posts

Visste inte vart detta inlägget skulle in men detta blir väl bra. Undrar om nån vet ett program eller en plugg som kan agera som sekvensprogramerare åt ett annat vst-pluggin i ett musikprogram.

Om jag förtydligar mig:

Jag har en trumsynt som är en vst-plugg. Jag vill göra loopar på ett sätt som påminner om att arbeta med en vanlig trummaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att jobba med pianorollen är helt uteslutet eller? Sätt hela sequensern på att loopa 1 takt och sedan sätter du bara igång och jobbar med pennan och suddgummit. Detta är ju till och med smidigare än att använda sig av en hederlig gammal trumsequenser...

Link to comment
Dela på andra sajter

v.g förklara lite mer Pluffo,om det är så enkelt som du säger skall jag testa det-men det låter pillrigt och tidsödande i mina öron...

Hmm...Ger min ironimätare utslag eller menar du vad du säger? Det är så svårt med all denna sarkasm som flödar på forumet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jobba med pianorollen är helt uteslutet eller? Sätt hela sequensern på att loopa 1 takt och sedan sätter du bara igång och jobbar med pennan och suddgummit. Detta är ju till och med smidigare än att använda sig av en hederlig gammal trumsequenser...

😉

så gör jag i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jobba med pianorollen är helt uteslutet eller? Sätt hela sequensern på att loopa 1 takt och sedan sätter du bara igång och jobbar med pennan och suddgummit. Detta är ju till och med smidigare än att använda sig av en hederlig gammal trumsequenser...

Du har helt rätt pluffo... men jag är en bortskämd vanemänniska vars kreativitet lätt blir kränkt av visuell distraktion. 😕

Just nu utforskar jag mest möjligheter till att arbeta så smidigt som möjligt i Sonar, cubase eller om det finns något bättre för mig. Det är så svårt att få ut en kreativ idé när det är så mycket knappar och menyer bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller verkligen med,Pluffo-min fråga är verklig/seriös-jag hittar inget smidigt sätt att jobba i Cubase när det kommer till sequenserdelen/trumprogrammering,får ju gå till reason för sådant-eller???

Alla jag känner som har Cubase säger likadant... 😱

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

håller verkligen med,Pluffo-min fråga är verklig/seriös-jag hittar inget smidigt sätt att jobba i Cubase när det kommer till sequenserdelen/trumprogrammering,får ju gå till reason för sådant-eller???

Alla jag känner som har Cubase säger likadant... 😱

Jag har alltid kommit bra överens med pianorullen för trumeditering och har inte tyckt att det var nödvändigt att leta upp något annat. Drum Edit har jag däremot aldrig gillat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med Reason är ju att det är ett slutet system (till fördel för stabiliteten) men eftersom det inte finns någon synttrumma så är jag tvungen att vända mig till cubase som har bäst vst-suport. Grejjen är ju att jag vill kunna tweeka sönder ljudet på trummorna och jag tycker det är dåligt om det inte finns något bättre alternativ än de jag hitills är medveten om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använde pianorullen i Cakewalk tidigare, men efter att jag upptäckte Fruityloops finns det ingen återvändo när det gäller trummprogrammering..!

Inte bara patternbaserad programmering a'la gamla trummaskiner, FL är dessutom VST(i)- och DX(i)-kompatibel (FX-madness!). Och man kan variera en hel bunt inställningar på varje separat trumslag.

Och det går dessutom att använda både via ReWire och som VSTi och DXi i t.ex. Sonar eller Cubase... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...