Jump to content
Annons

16 kanaler separat liveinspelning till hårddisk?


stormstereo

Recommended Posts

Detta finns:

Vanlig Yamaha 01V utan några expansionskort.

Fräsig laptop med Firewire 400-ingång och USB 1.1-dito.

Det jag vill uppnå är 16 separata wavfiler på min hårddisk för mixning i efterhand.

Det handlar alltså om att, vid ett flertal tillfällen, spela in ett liveband som använder 16 kanaler på 01V:n. Hur får jag live ut de 16 kanalerna som separata wav-spår på hårddisken i datorn? Behöver mixern något expansionskort? Vilka burkar behövs mellan mixern och datorn? Klarar Firewiren att skyffla all data? Vad ska jag tänka på?

Alla tips, billiga som dyrare, mottages TACKSAMT.

Må/Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mig veterligt är det bara RME Fireface som har FW och 2 ADAT in. Ett alternativ (som jag kör själv och kraftigt kan rekommendera) är RME Digiface plus instickskort till den bärbara.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tacksam för hjälpen hittills. Så för att klargöra för mig som känner mig lite som en elefant i en porslinsbutik:

1. Det räcker alltså med 1 st ADAT-expansion i mixern, 1 st RME Digiface och 1 st instickskort till laptopen för att live uppnå det jag vill?

2. Har ni någon idé om priser på detta kalas?

Må/Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är att köra ett MY16-mLAN kort som instickskort till yamaha-mixern. Då får du 16 kanaler direkt som firewire ut från din mixer. Observera dock att du måste uppgradera mixern till version 2 för att få 16 kanaler att fungera (detta görs med en mjukvarupatch som man skickar med USB till mixern). Uppgraderar man inte mjukvaran så får man endast 8 kanaler med detta kort.

Har själv visserligen testat detta och har haft problem med att få wordclocken att synka, men det beror förmodligen på ett fel i mLAN-kortet enligt Yamaha support.

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har hauntat nätet för mer info om MY16-mLAN och det verkar finnas en del problem som håller på att fixas. Kanske vänta ett halvår innan man shoppar?

Jag hade svårt att hitta tydlig info om 01V och detta kort i kombination. Ett ställe säger "Supported Host products: 01V96, DM1000, 02R96 (up to 3 cards), DM2000 (up to 3 cards), 01V(**), and future digital consoles ---(*). Och stjärnorna betyder "**01V recognize it as MY8-mLAN". Från http://www.rmcaudio.com/yamaha/my16mlan.htm

De flesta andra ställen säger att kortet är för 01V96, DM1000, 02R96 och DM2000 och nämner inte 01V alls. Inklusive Yamahas egna sajter. Men det kan ju vara som du säger - en uppgradering av mjukvaran.

Lite senare:

I MY16-kortets manual står det: "If the MY16-mLAN is installed in the 01V, the MY16-mLAN will operate in maximum audio input/output 8-in/8-out, wordclock 44.1 kHz / 48 kHz only, and transmission speed 400 Mbps. Also, it will be shown as MY8-mLAN in the 01V’s display." Det står ingenting om uppgradering av mjukvaran, bara om det gäller 01V96.

Så med den lösningen kommer jag bara halvvägs. Förutom det så är lösningen perfekt! Kanske man ska vänta och se om de ändrar på något. Tack för tipset.

Må/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, ja jag har kört på en 01V96, och vet inte om det skiljer mer mellan den och 01V än samplingshastigheten.

När man slår på 01V96:an så står det på displayen vilken version av mjukvaran man har, och man måste alltså ha version 2 för att kunna köra 16 kanaler över mLan-kortet. Om 01V:n även går att uppgradera till ny mjukvara och den då stödjer 16 kanaler vet jag inte, men prova att ring supporten på Yamaha på 031-893400. Dom har telefontider tis och tors, och borde kunna svara på dina frågor.

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det räcker alltså med ... 1 st RME Digiface och 1 st instickskort till laptopen för att live uppnå det jag vill?

2. Har ni någon idé om priser på detta kalas?

1. Ja. Funkar klockrent för mig.

2. Kolla priser på www.thomann.de

Ofta klart billigare än svenska listpriser. Letar du kan du antagligen hitta billigare på nätet, men det gäller att hålla koll på moms och skatter och transport. (Hos Thomann ingår moms, inga skatter tillkommer, bara transport).

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är en grym källa till kunskap människor!

Thomann ja, you gotta love'em. Ska köpa rätt mycket därifrån i andra sammanhang. Billig frakt också såvitt jag förstår.

Må/Tommy

bästa fraktpriserna som finns..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Aha, ja jag har kört på en 01V96, och vet inte om det skiljer mer mellan den och 01V än samplingshastigheten.

När man slår på 01V96:an så står det på displayen vilken version av mjukvaran man har, och man måste alltså ha version 2 för att kunna köra 16 kanaler över mLan-kortet. Om 01V:n även går att uppgradera till ny mjukvara och den då stödjer 16 kanaler vet jag inte, men prova att ring supporten på Yamaha på 031-893400. Dom har telefontider tis och tors, och borde kunna svara på dina frågor.

/Henning.

Hej!

Du verkar ha kunskap och erfarenhet av 01v96 och mLan instickskort. Vilken mjukvara använder du, och vet du vilka mjukvaror som är kompatibla med mLan? Vet du även vilken prestanda man ska leta efter i en begagnad dator för att det ska funka att spela in live-trummor - 12 kanaler. Alltså, en 01v96v2, ett MY16-mLan, firewire direkt in i en dator och en lämplig mjukvara. Tacksam för svar.

Mvh. Mathias //

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...