Jump to content
Annons

PodXT vs PodXT Live


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej mina vänner..

Jag har insett att jag kommer inte kunna skaka fram något ljud i mina gitarrinspelningar om jag inte införskaffar något som åtminstånde närmar sig ett hederligt gammalt marshall-rör. Av allt jag läst så verkar Pod XT vara "the way to go" eftersom jag inte riktigt har möjlighet att rigga min marshall i vardagsrummet och micka den för inspelning.

Min fråga är... Varför är Pod XT Live billigare än Pod XT och fungerar Pod XT Live lika bra för "linad" inspelning som Pod XT?

Jag har inget behov av att spela in flera gitarrer samtidigt och inspelning sker i Cubase SX3.

Klarar jag mig med en Pod XT Live och missar jag några features om jag köper en "live" i stället för en XT (njure).

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag rekommenderar en Boss GT-8. För det första är den billigare än alla andra liknande multieffekter, för det andra så har den en skyhög uppsättningar med effekter du kan använda dig av, alltifrån vanliga distar till synth-liknande ljud. I mitt tycke låter den också mycket bättre än POD:arna. 😆

Läs mer om den här. Tror också du kan läsa om den Studio nr 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vänner...

Jag fick tag i en PodXT och ett FBV Expressbord för 5000 pix på Förstärkardoktorn i nytt utförande. Ni har säkert hittat 1 miljon prylar som är bättre än Podden (typiskt nu när jag har en) men skit samma...Jag klarar mig fint bara jag kan hitta ett UK Subs-liknande gitarr ljud. Det gör jag 3 guldplattor på :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara var en marshall-emulering du var ute efter så är ju V-Stack oslagbar. Av multieffekterna tycker jag Vox Tonelab är den som kommer närmst. Men jag hoppas du blir nöjd med PodXT ändå. Jag gillar personligen inte förstärkaremuleringen i den, för klinisk och "modern" för min smak, men den har flera bra effekter däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,vi spelade tillsammans med UK Subs förra gången de spelade i Oslo och Nicky Garrett(gitarristen) spelade på en sån här topp:http://www.line6.com/hd147/overview.html genom en Marshall-låda,hmm,men det kanske i och för sig är ovesäntligt vad han använder live,men ändå😮)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade med UK Subs...hatten av för den.

Jag måste dock säga att jag inte riktigt följer med i resonemanget att ljuden skulle vara allt för "det där låter bra på Rix megapol" även om det finns ett utbud av dessa ljud också. Jag är mycket nöjd med XT´n. Det är sant att jag är ute efter det traditionella Marshall ljudet, men det är bara halva sanningen. De gamla punkgängen var fenomenala på att hitta bra grundljud. Finns det någon i världen som kan få så härligt svängigt och skitigt ljud på ett 1-2 tons solo som Nicky Garret. Lyckas faktiskt få fram de flesta gamla sounden ur Podden.

En sak som dock förbryllar mig... HUR FAN ANVÄNDER MAN FLOORBOARDET (FBV Express). När jag kopplar in det så tappar jag ut signalen och ljudet försvinner. Den enda manual som följde med var en liten Pamplett som beskriver hur man kalibrerar FBV´n. Jag har trampat pedalen i botten och skiten lyser, men ljudet försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha,menade inte direkt att någon skulle ta hatten av för det(men tack 🙂 ),jag tänkte mer att om det är hans gitarrljud du vill åt så kanske det kan vara bra att veta vad han använder,men som sagt, det är ju egentligen ganska oviktigt,för det är ju inte alls säkert att han använder samma saker live som på skiva.En stor del av gitarrljudet sitter i fingrarna och killen KAN spela. E-maila honom och fråga vad han använder när han spelar in,vettja,jävla schysst&jordnära kille så han svarar säkert..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Går det att ladda ner ljud i de andra hårdvaruburkarna?

Tycker att det är en fördel med pod xt om man inte vet var man ska börja ratta.

Laddar hem ett ljud efter att ha sökt på något man gillar och sen så utgår man från det. Så slipper man jobba i sin vanliga ordning och finner saker man aldrig skulle ha gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Går det att ladda ner ljud i de andra hårdvaruburkarna?

Tycker att det är en fördel med pod xt om man inte vet var man ska börja ratta.

Laddar hem ett ljud efter att ha sökt på något man gillar och sen så utgår man från det. Så slipper man jobba i sin vanliga ordning och finner saker man aldrig skulle ha gjort.

Är det på podXT:s hemsida som du tankar ner ifrån då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...