Jump to content
Annons

Jonte - Testar DFH


Betyg - 1 = kass 5 = bäst  

7 röster

  1. 1. Betyg - 1 = kass 5 = bäst

    • 1
      1
    • 2
      0
    • 3
      3
    • 4
      0
    • 5
      1


Recommended Posts

  • LÅTNAMN: Testar DFH
  • ARTIST: Jonte
  • LÅTLÄNGD: Ca 3 minuter
  • INSPELNINGSÅR: 2004 30-31 Maj
  • FORMAT: MP3
  • STORLEK: 6,22 MB

Låten finns här.

Skulle egentligen bara testa lite med Drumkit From Hell, men så blev det att jag byggde vidare lite på ett intro jag hade sedan tidigare. Som vanligt, jag är inte gitarrist, och jag hoppas att bandet tycker omlåten och hjälper mig att utveckla den lite mer. Just nu är det jag på keyboard, gitarr och bas.

Är inspelad helt och hållet med ett Soundblaster Audigy 2 Platinum för den som är intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synten har något knastrande brus på sig och var mycket lägre i volym än allt annat. Annars låter det fint. Kanske lite enformig i längden, men så blir det lätt utan sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo synten låter lite skum, ligger det nån phaser på den möjligen som tar i lite för mycket? Sen tycker jag att kicken kanske är lite för låg volym-mässigt, men det kan ju vara fel, jag lyssnar med lurar.

Annars låter det ju bra, jag får känslan av 80 tals polis-serie intro, inget illa ment med det 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. du är medveten om att den är mer än 4 minuter va? 😎

😏😄 ..han glömde trycka *stop* när han gick o käka frukost... 😮

Recension:

Minuspoäng:

Synten låter ganska grötig.. + att låten -overall - har en high-midrange-puckel som är väldigt vass + att något saknas ( sång + körer?)

Pluspoäng:

Låten har absolut potential.. påminner lite om ett tyskt hårdrocksband i mitten på 80-talet som hette "JOJO" ..diggade det som bara den...

Det låter m.a.o som lite symfonirock.. men låt dom andra i bandet hjälpa till och slipa vidare..

Det här vill jag höra mer av i sin färdiga form...

Bra jobbat

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)

Låtmässigt ok, behövs kanske något mer för att gå ända fram men det löser ni säkert i bandet, sång kanske;)

Jag gillar inte synt ljudet i början men det är en smaksak.

DFH kan låta bättre än så här.

Hörde en på vst forumet som hade lyckatstill 100%.

Minns inte vem det var men det går säkert att söka på gamla inlägg där.

Bra spelat annars.

Lycka till

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Var deet låten eller DFH som skulle bedömmas?

Den nya versionen (DFH Superior) läter riktigt bra om man är duktig på att programmera trummor. Dock finns det ett antal svagheter som gör att man lika gärna kan skippa detta program (för det är vad Superior är till skillnad från första DFH).

Dels belastar den datorn nåt så in i hel***e. Det finns en låsningsmojäng (typ freeze) men det blir ruggigt hattigt om man vill ändra i låten efter hand och det vill man ju som regel.

Men framför allt kräver Superior minne på hårdisken i en utsträckning som idag måste anses som "aldeles för mycket" (ca 40 gig typ). Så det bästa är ju att köpa en extra hårddisk när man köper Superior.

Tills vidare kör iaf jag med första versionen och det är väl den DU använt? Om 10 år kanske jag har en dator som klarar Superiors krav.

För övrigt gillar jag stilen i låten. Faktiskt helt min stil. Hitpotential med sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Tack för alla kommentarer, positiva som negativa =) Precis vad jag vill ha, lite tips på vad jag kan göra bättre.

Det är mycket riktigt DFH utan superior jag kör. Eftersom jag har köpt DFH, så är det väl mer låten och mitt sätt att använda DFH som jag ville ha bedömt, vilket jag tycker att jag fått. DFH Superior är intressant också, men vi har ju trummis i bandet, så då är trummickar högre prioriterat.

Jag tycker att DFH är ljusår bättre än mina tidigare trumljud jag försökt få ihop så jag är rätt nöjd som det är (Även om jag måste lära mig hantera dom också =)

EQ:

Vad gäller midrange så stämmer det att det är väldigt mycket sådant. Har mixat med hörlurar, och testat massa effekter som jag inte kan hantera riktigt inklusive eq 😄

La på ganska mycket midrange på keyboardspåren, och klippte bort ganska mycket bas generellt.

Om någon vill, får ni gärna komma med tips på hur jag bör ändra min eq? Mindre mid range har jag insett 😳

PHASER

Vad gäller phaser effekt så blir jag nästan sjösjuk själv när jag lyssnar på keyboard ljudet i hörlurar =) Dock har jag inte lagt på någon effekt, utan det är keyboarden. Kanske skulle testa spela in det instrumentet i mono? Jag själv tycker om soundet i den.

GRÖTIGT

Har ju som sagt testat massa effekter, då även en spectralizer, kanske har övergjort det =) Dessutom är synth ljudet ganska grötigt i sig. Kanske ska leta upp något annat jag tycker om.

LÄNGD samt mp3 exportering

Vad gäller 3 minuter, så låt den gå från start till slut och ta tid så är den 3 minuter ca =) WinAMP påstår dock att den är 5 minuter lite drygt när man laddat in låten. Vettefan varför det blir så? Vilken kb per sekund per man använda när man exporterar till mp3?

BASKAGGEN

Jag tror att jag har skurit bort för mycket av baskaggen och har mest bas kvar på den. Nu i efterhand så tycker jag att den "trycker" mer än vad den låter.

Ska visa det för bandet, se om dom orkar göra om den lite och lägga på sin prägel.

Därefter blir det ny inspelning och mixning.

SAMMANFATTNING

1. Synten är grötig, ljudet är lite grötigt i sig. Jag tycker om ljudet, men kanske ska fundera på om jag kan hitta något annat lite renare ljud som jag tycker om.

2. Stereo effekten är lite väl mäktig, prova spela in mono eller ställa om inställningarna i keyboarden. Detta problemet kan försvinna om jag tar ett annat ljud.

3. Höja upp keyboarden något.

4. EQa om allt ihop med bassisten. Han har bättre öra för sånt än mig. Plus att inte eqa upp mid rangen så mycket som jag gjort =)

5. Undvika effekter bortsett från lite reverb och eventuellt svagt eko (vilket jag även har nu på gitarren)

Återkommer om några veckor =)

80-tal

Bandet spelar för övrigt lite typ 80 tals hårdrock, dock i regel något tyngre, och jag brukar inte spela loss lika mycket på keyboarden. Så det blir nog lite förändring i arrangemanget för att passa in sång, och ge lite utrymme för gitarristen att göra något. Förutsätter att dom vill göra något av den, men det tror jag nog.

Så att jag får kommentaren "80 tal" ser jag inte som något negativt, det är ju så =)

ÖVRIGT

Detta är första gången jag lyckats få min dator att inte hinna med. Då kör jag 11 ljudspår, varav sex är från DFH. Min dator är en P4 2GHz med 512 MB RDRAM. Så det blev lite jobbigt på slutet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...