Jump to content
Annons

Hur dyr laptop behövs...

Recommended Posts

qumarr (oregistrerad)
Postat (redigerat)

För att spela in ca 9 kanaler samtidigt, har ett firewire ljudkort som jag tänkt koppla in till laptoppen. ("ljudkortet" är ett phonic helix 24fw)

laptoppen skulle jag alltså ha enbart till att spela in med, inte redigera och mixa.

se ifall jag kan förklara bättre:

Spelar in genom mitt FW kort på en bärbar--->

för sedan över alla filer till en stationär dator hemma å redigerar, mixar osv i den istället.

Den stationära datorn har ett PCI-ljudkort = echo gina 3G.

den statinära datorn har dessa speccar och borde väl klara av ganska många audiokanaler?

Intel p4 3.2ghz

2 gig ram.

2 st stora sata discar.

hur kraftig bärbar skulle behövas för det?

skulle man komma undan med en med 512mb ram? eller är det för lite?

och hur snabb processor skulle behövas?

Redigerat av qumarr
Annons
Postat

det enda som är viktigt i ditt fall är hårddisken och firewirekontrollern. så du skulle ju kunna köpa en beggad laptop och stoppa in en snabbare hårddisk och ett firewire-kort. Inte för att det borde behövas en snabbare disk för 9 kanaler i teorin, men med windows kan man ju slänga teorier i soptunnan 😕 ram och processor är inte viktigt öht så länge det är tillverkat efter 98 typ.

qumarr (oregistrerad)
Postat

mer än 9 kanaler blir det nog, men jag kommer nog inte att spela in mer än 9 kanaler samtidigt.

men tackar för infon, jag ska kolla runt lite å se ifall jag hittar några billiga laptoppar.

Postat (redigerat)

Jag håller nog med rainydays. En ganska enkel laptop räcker för dig.

Satsa på en snabb (7200 rpm) intern hårddisk dock, och låt Firewire-kontrollern slukas av 9 kanaler 24-bitars ljud från Helix-mixern. 😕

Redigerat av Linus
qumarr (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag håller nog med rainydays. En ganska enkel laptop räcker för dig.

Satsa på en snabb (7200 rpm) intern hårddisk dock, och låt Firewire-kontrollern slukas av 9 kanaler 24-bitars ljud från Helix-mixern. 😉

lust att utveckla lite, den där smileyn får mig att ana ugglor i mossen... 😕

som ni märkt e jag inte jätteinsatt i det här med firewire osv...

men så en billig bärbar (med snabb hd) och en sån här är detallt som krävs?

Redigerat av qumarr
Postat

Förlåt för att smileyn förvirrade dig.

Japp, 7200 rpm hårddisk, den där Firewirekontrollern, ett inspelningsprogram och Firewirekabel från Phonicmixern. Klart.

qumarr (oregistrerad)
Postat

ok, då är jag med på noterna igen 😉

dock märkt att många datorbutiker inte skriver ut hastigheten på discarna...

och de billiga bärbara jag hittat har långsammare discar...

letar vidare!

Postat
ok, då är jag med på noterna igen :rolleyes:

dock märkt att många datorbutiker inte skriver ut hastigheten på discarna...

och de billiga bärbara jag hittat har långsammare discar...

letar vidare!

Du kommer förmodligen inte hitta någon billig laptop med snabbare hårddisk än 5400rpm så det är bättre att köpa en hårddisk och sätta i den. Så kan du köpa ett chassi till den gamla disken och ha som extern disk :rolleyes:

qumarr (oregistrerad)
Postat

dum fråga men varför måste den interna discen vara snabb?

en snabb extern usb disc till audio funkar inte eller?

nämligen rotat fram en ganska basic laptop här hemma nu och tänkte dra ner och test spela in lite nu ikväll. hoppas att den långsamma discen hänger med i svängarna.

men som sagt, extern disc inget att satsa på eller?

Postat

Det är primärt om man vill kunna spela upp många kanaler samtidigt! Samt att allt annan hantering går fortare.

Hade dock aldrig några problem med min 4,200 rpm:are som vid 30 kanaler hade Cubase´s HD-"mätare" i botten!

Postat
men som sagt, extern disc inget att satsa på eller?

Inte USB iaf. Isåfall firewire. Men du borde klara dig med disken som sitter i. Blir det problem så får du ju uppgradera 😆

qumarr (oregistrerad)
Postat

var iväg å testade idag.

11 kanaler samtidigt funkade kanon på laptoppen, inga problem alls.

nu ska jag bara lära mig å få det att låta bra med...

Tackar för all info här i tråden!

Postat (redigerat)
var iväg å testade idag.

11 kanaler samtidigt funkade kanon på laptoppen, inga problem alls.

nu ska jag bara lära mig å få det att låta bra med...

Tackar för all info här i tråden!

Skoj att de funkerade med "den gamla häcken"! 😲

Redigerat av Phobos
Postat

Du får gärna berätta vad du tycker om Helixen sen med när du jobbat med den ett tag. Har haft lite funderingar på att byta ut replokalsmixern mot en sån nämligen.

qumarr (oregistrerad)
Postat

första intrycket av helixen var brusigt.

med största sannolikhet berodde det nog på att jag missat nån inställning nånstans eller dratt nån kabel fel eller något å inte på själva bordet.

var ganska smidigt att klura ut hur man skulle göra, men några minuters förbryllning å frustration blev det ju, men som sagt jag är ju nybörjare så allt som lät illa osv berodde nog mer på mig än på prylarna.

spelade in 7 kanaler trummor, 1 kanal bas och en kanal gitarr live.

la sedan på en gitarr till sen han jag inte så mycket mer, hann inte lägga solon och melodier eller sång. gjorde felet att ha för mye dist på stärkarn märkte jag när jag kom hem och lyssnade...

någon råkade dock knuffa till baskaggemicken under inspelningen vilket ledde till kraftig nivåändring på baskaggen när det e 50 sekunder kvar eller något...

kunde inte fixa till det i cubase, inte än iallafall...

snabbnedmixning, även ifall det tog en stund att ta bort en del brus (dock inte allt...) mixat med lurar osv, så kom inte å säg att jag inte varnat er att det låter illa hehe.

detta är dock inte en färdig låt utan bara en snabbtest av prylarna i replokalen.

Förhoppningsvis så funkar denna länken...

Postat

Ja nä det lät ju inte så bra 😳 Men det är bara att fortsätta experimentera, både med mikningen och mixen. Vad använder du för mikrofoner? Känns som det kan behövas lite bättre överhäng framförallt.

qumarr (oregistrerad)
Postat

haha, jo stämmer med överhängen, de var knappt med i mixen, väldigt låg nivå på dem iallafall.

mickar osv är på hobbynivå = billiga = jjlabs trummickar och sm57 kopior.

de får duga fram tills att plånbocken växt till sig en aning.

sen så missbrukade jag väll varenda vst pluggin jag har på burken i denna mixen hehe, nyhetens behag; allt måste ju testats osv.

se ifall jag hinner pilla lite mer imorgon.

Postat

Jo men detdär trumpaketet går ju faktiskt att få riktigt hyffsade inspelningar med. Tycker inte man ska förakta lågbudgetgrejer allt för mycket 😳 Akustiken i rummet och mickarnas placering är oftast viktigare.

Säger jag som suger på trummickning 😳

Men du använde inte dynamiska micar som överhäng va? För det lät nästan så. Kan förklara det höga bruset isåfall.

qumarr (oregistrerad)
Postat

Var inte dynamiska till överhäng, var 2 st kondensatormikar.

men de 2 + virvelmicken brusar en del när jag lyssnar på bara de 3 kanalerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.