Jump to content
Annons

Datorn som "förstärkare"?


simpon

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har nu äntligen lyckats pallra mig iväg och köpa mig första elgitarr!

nu undrar ajg bara om det finns något program för att kunna spela direkt genom datorn och höra sig själv samtidigt så jag iallafall kan sitta och prova lite innan jag köper en förstärkare också.

tack!

/simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ddet kan funka i mic-ingången på ditt ljudkort.. en elgitarr behöver en högohmig instrumet ingång (inte linje)... Kan du i dag spela i din elgitarr med godtycklig nivå och inte så mycket brus och brum.. då kan du använda nå¨n av Bohms gratsiexempel.. Meen.. Inte jamma samtidigt med.. Spela i torr och tråkig gitarr och sen processa genom pluggarna.. Med guitarport (som jag tipsa om) kan du spela live också.. Direkt.. Utan andra programvaror etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så köper du en beggad Vamp eller Vamp2, om du inte har så höga krav på ljudkvalité. Då kan du spela genom datorn, stereon eller bilstereon eller vad du nu vill. Den har inbyggd förstärkarsimulering och preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen så var ajg faktiskt mest på jakt efter nån demoversion eller gratisversion av något program så jag kunde provspela lite, men det är ingen panik alls. jag ska köpa mig en förstärkare hyffsat snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ddet kan funka i mic-ingången på ditt ljudkort.. en elgitarr behöver en högohmig instrumet ingång (inte linje).

Så varken bas eller gitarr går att koppla direkt till min audiophile 2496? Den har ju inga mic-ingångar... Hmmm misstänkte väl det. Vilket är billigaste sättet att fixa detta då? Borde ju finnas nån liten låda med en gitarringång och en rca-utgång för extremt lite pengar... Kanske funkar att koppla in i micingången på det integrerade ljudkortet förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte har några direkta krav på ljudkvalitet så..

alto och behringers billigaste preamps kastar de nästan efter en.

sen har du ju riktigt billiga mixers från samma märken. oftast med 2 "inbyggda" mikpreamps.

det du behöver dryga ut med är en 2 x tele <-> 2 x rca kabel. för typ 65 spänn.

gratis gitarrgrejer i VST format, som faktiskt låter bra hittar du här:

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Ddet kan funka i mic-ingången på ditt ljudkort.. en elgitarr behöver en högohmig instrumet ingång (inte linje).

Så varken bas eller gitarr går att koppla direkt till min audiophile 2496? Den har ju inga mic-ingångar... Hmmm misstänkte väl det. Vilket är billigaste sättet att fixa detta då? Borde ju finnas nån liten låda med en gitarringång och en rca-utgång för extremt lite pengar... Kanske funkar att koppla in i micingången på det integrerade ljudkortet förresten.

Det GÅR ju att koppla in gitarr eller bas till en vanlig line-ingång (INTE i micingången) - men eftersom det är fel impedans, så kommer du att få sämre ljud än du hade fått med en högohmig instrumentingång.

Om du också tänker spela in sång eller ha möjlighet att micka upp en gitarrstärkare senare, så behöver du en micpreamp - och då kan du ju skaffa en sådan som har en högohmig instrumentingång också - exempelvis en Studio Projecst VTB-1...

Link to comment
Dela på andra sajter

gratis gitarrgrejer i VST format, som faktiskt låter bra hittar du här:

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Ett utmärkt tips! Förstärkarna i detta paket rattas exakt som sina analoga förebilder, vilket du har nytta av när du köper en "riktig" förstärkare. Ladda ner Tobybear MiniHost också, så har du ett enkelt, smidigt (och gratis) program att ladda förstärkarsimulatorn i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...