Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag har kört sången via min porta eftersom den har fantommatning. Sedan vidare in i datorn. Nu vill jag delvis pga platsbrist vid datorn (känns det igen?) 🥰 och även för att få fram ett varmare ljud vid speciellt sånginspelning köpa en mickpreamp.

Den jag har kollat upp e behringer mic 200.

Är det något att ha månne?

Vill inte lägga ner alltför mycké stålars.

Ha d

Redigerat av chippen
Annons
Postat

Du vinner inget på att satsa på en Behringer 200, Behringer har aldrig gjort sig särskilt kända för sina preamps. Dessutom är "rörstimulationen" en total fake. Det sitter i själva verket en glödlampa i apparaten. Sen är det att kasta pengar i sjön, du får inget att utvecklas med eller att exprimentera med.

Om du inte vill lägga allt för mkt pengar rekommenderar jag följande:

- Studio Projects VTB-1

- Joemeek Three Q kanalstrip

- Focusrite TrakMaster Pro (helst den äldre Trakmaster, som tyvärr utgått)

- TF Pro P4

- SM Pro Audio TB 101 Tubepreamp (Claes här på forumet tillhandahåller dessa)

Andra alternativet är att du satsa på en plugg till din sequenser =)

Lycka till!

Postat

Hej pingpong!!

Tack för tipsen. Vilken prisklass pratar vi om gällande det du rekommenderade?

Jag har sångplugins. Har du något hett förhandstips som du kan tipsa om där.

🙂

Postat

Något som jag kan tipsa om är att be att få låna hem olika preamps innan du köper. Det är ofta väldigt personligt vad man gillar och många affärer brukar vara tillmötesgående.

Ett bra exempel är en svindyr Amek-preamp/kompressor som jag länge har spelat in sång med tillsammans med en fet Brauner-mic. Nu kör jag nästan all sång genom en Focusrite Green Line Channel Split och en Blue Baby Bottle eller en U87:a.

Det är ganska stor skillnad i pris mellan de två olika setuperna (fult ord) men det är först sen jag slutade använda Ameken som jag är riktigt nöjd med mitt sångljud.

Lita på dina öron och inte på priset eller vad någon annan tycker.

Postat
Dessutom är "rörstimulationen" en total fake.

Har du plockat ut röret och testat utan? Min gissning är att röret faktiskt ingår i kretsen men att den går på för låg effekt för att den ska börja glöda, därför har de satt en lampa bakom för att det ska se tufft ut. Så brukar det vara i den sortens apparater iaf.

Om sen röret gör ljudet bättre är ju en annan femma.

Postat

Vilken plugg menar du kan ersätta en bra rörpreamp?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Vilka pluggar har inbyggd phantommatning?

Jag vill ha en sån!

drloop (oregistrerad)
Postat

Behringers MIC200 låter inte bäst i klassen. Klart en smaksak, men jag skulle vilja påstå att om du inte distar dina inspelningar kan du i princip använda vilken som helst icke rörbestyckade preamp och få bättre resultat. Kolla in Arts rör preamps. Låter bättre.

Om man lämnar budgetlandet så blir det svårare att rekommendera nåt, du har redan fått några heta tips.

JL

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.