Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

har problem med mitt ljudkort. Windows säger att allt funkar som det ska men jag får inget ljud från det och winamp hänger sig. jag har testat byta pci port och installerat det några gånger men det är samma problem kvar. jag har inaktiverat det integrerade ljudkortet. jag har läst nåt om IRQ-konflikt men vet ej hur det funkar.

är det nån som vet nåt om detta problem?

(Jag är ingen mästare på datorer)

/kristofer

Annons
Postat

testa att ladda ner de nyaste drivrutinerna från nätet. Funkar inte det så testa att använda gamla 5.10.00.0048

Postat

hej!

har testat båda två nu och det blir samma problem. jag installerade senaste winamp och då kan jag spela upp 2 sekunder innan det hänger sig men utan ljud. fattar inte vad det kan vara...

/krille

Postat

Är det bara Winamp som kraschar? Eller fler program som använder ljudkortet?

Vad valde du på Output plugins i Winamp Preferences? (tryck Ctrl+P)

DirectSound output? Eller waveOut output?

Om DirectSound, har du kollat vilken drivrutin som Winamp använder via DirectX?

Postat

musicmatch krashade också.

när jag körde det i wavelab så hänger det sig inte men det blir inget ljud.

jag har testat både DirectSound output och waveOut output. waveOut output funkar det i 2 sek och DirectSound output hänger det sig direkt.

det sista du sa vet jag inte hur man kollar..

/krille

Postat (redigerat)

Jobbigt problem du har!

För att kolla efter IRQ-konflikter och annat hårdvarurelaterat tjafs, klicka med högerknappen på "Den här datorn" och välj egenskaper.. Sen fliken "maskinvara" och knappen [Enhetshanteraren].. där kan du välja "Ljud-,video och spelenheter". Kolla efter gula utropstecken etc... Har du ett annat ljudkort i datorn som du inte behöver så kan du inaktivera detta..

testa, kolla och läs. 😉

EDIT: Inaktivera gör du genom att högerklicka och välja inaktivera.. (du avinstallerar inget och allt går att ångra)

Redigerat av hegobald
Postat

det är lika dant i wavelab men jag hittade en flik i inställningarna som jag ändrade till M-audio delta ASIO (1+2)/(1+2) och då hänger det sig inte efter två sek. men det är fortfarande inget ljud. inte äns utslag på "mastermetrarna" i wavelab.

finns det några fler ställen man kan ändra intällningar? jag har varit inne i enhetshanteraren och grävt men inte hittat så mycket mer än att drivrutinerna funkar (står det).

/krille

Postat

kan det vara så att min dator har gett sig fan på att det inte ska funka o sätta i ett ljudkort i den? ska man behöva köpa en ny dator...

/krille

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.