Jump to content
Annons

Att ställa en gate (+ reverbfråga)


Torwald

Recommended Posts

Tjohej. Jag satt och experimenterade med stora virvelsound. Jag hade en rätt fet virvel, rätt hårt komprimerad med massa attack, och på det la jag ett rätt brett reverb. Sjävklart blir det ju supergrötigt, men jag tänkte att jag kunde lägga en gejt som klipper av reverbet lite snyggt...

Problemet är att det blev jättedåligt. Jag fick inte till gejten alls! Det blev bara pankaka av alltihop. Hur ska man ställa gaten för att få till ett snyggt mjukt avklippt reverb?

När jag ändå är i farten skulle jag också vilja ha tipps på ett bra reverb! Det måste inte nödvändigtvis vara gratis, även om det är ett plus. Är det använvbart kan jag tänka mig lägga en slant på det. Det jag saknar i cubase är ett bra highcut-filter. Tycker det är svårt att få till lite fetare reverb utan att det låter 80tal om alltihopa. Jag tycker platen är lite smetig också, den liksom hörs alldeles för mycket. Jag vill ha något luftigare plate till sången, och möjlighet att feta till klangerna på virvel och sånt.

Vore supersjysst om någon hade lite tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Du kan ju prova några av de här gratisreverben.

I övrigt brukar jag lägga reverb (inte för mycket) före kompressor på trummor. Kompressorn lyfter fram klangen och reverben, så man får ett "större" sound.

Coolt tips! Det ska jag absolut testa! Tackar för det!

Ska kolla in reverben också!

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...