Jump to content
Annons

Micke H

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har komponerat en sång i Guitar Pro, och jag tänkte spela in den hemma hos en polare som har Cubase. Trummorna är det enda vi inte kan spela in själva. Men från Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man väl kunna föra in det i låten?

Dock låter det ju inte så spännande...eftersom det är i midi, kan man inte göra om det till något lite roligare trumljud? Midi-filen är ju redan klar.

Sedan vore det också bra om jag visste hur man separerade de olika trummorna till separata filer i Cubase, dvs baskaggen på ett spår, virveln på ett annat osv...

Någon som vill hjälpa till? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla!

Jag har komponerat en sång i Guitar Pro, och jag tänkte spela in den hemma hos en polare som har Cubase. Trummorna är det enda vi inte kan spela in själva. Men från Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man väl kunna föra in det i låten?

Dock låter det ju inte så spännande...eftersom det är i midi, kan man inte göra om det till något lite roligare trumljud? Midi-filen är ju redan klar.

Sedan vore det också bra om jag visste hur man separerade de olika trummorna till separata filer i Cubase, dvs baskaggen på ett spår, virveln på ett annat osv...

Någon som vill hjälpa till? 🙂

Hej! Det du vill ha är en "plugg"!

Jag har spelat in en del covers..... har då letat upp dem på "mysongbook"(GP3).. Tagit bort alla spår förutom t.ex trummorna.. därefter exporterar jag midi filen. (Du behöver ju bara exportera filen!)

Sedan importerar jag midi spåret till ett nytt projekt..( Cubase)

Efter det så gäller det att ha en bra "plugin" som spelar upp trummorna..T.ex GrooveAgent.. eller något. Att separera de olika trummorna beror nog på vilken "plugin" du/ni använder.

...Moberg 😛

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Men från Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man väl kunna föra in det i låten?

Dock låter det ju inte så spännande...eftersom det är i midi, kan man inte göra om det till något lite roligare trumljud? Midi-filen är ju redan klar.

Jo jo för fasen! 🙂

Du behöver bara nått trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m.

För att kunna få "ljud" ur trummorna behöver du en "samplare", T.ex. Battery (demo version finns), Halion m.m.

Så här gör du för att få ljud i midi spåret:

Välj "out" i midi spårets kontrollpanel och välj din samplare (som du har valt i VST Instruments)

Nu ska det nog låta. Sen får du flytta de olika anslagen i midi spåret i drumeditorn (så att de ligger på rätt "spår" så att säga). Klart!

Fast är det verkligen så svårt att programmera helt själv... utan midi fil alltså?

/Jonson

😛

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymt snabba svar!

Min nästa fråga då är: finns det någon bra trumplugin som är gratis? Eller måste jag masa mig ut och köpa det?

Och samplare? Det är inget fel på demoversionen då? Typ klick eller knaster ibland, som jag har hört att det ska vara i demoversioner?

Skulle också vara glad om någon kunde reda ut begreppen åt mig också. 😛 DFH ska väl vara Drumkit From Hell? Men de andra?

X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, är för att jag gillar att komponera låtarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. Då kan jag gå runt och ändra detaljer och se till så att allting stämmer, och att låten fungerar som helhet innan jag börjar spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min nästa fråga då är: finns det någon bra trumplugin som är gratis? Eller måste jag masa mig ut och köpa det?

Och samplare? Det är inget fel på demoversionen då? Typ klick eller knaster ibland, som jag har hört att det ska vara i demoversioner?

X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, är för att jag gillar att komponera låtarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. Då kan jag gå runt och ändra detaljer och se till så att allting stämmer, och att låten fungerar som helhet innan jag börjar spela in.

Jo, det finns ju då LM4/LM9 som finns med i Cubase.

Demoversionen kan bara köras 30min per omgång 😛.

Skulle också vara glad om någon kunde reda ut begreppen åt mig också. 🙂 DFH ska väl vara Drumkit From Hell? Men de andra?

DFH = Drumkits from hell (1gb)

DFHS = Drumkits from hell superior (35gb)

RDK = Reason drumkits (?)

BFD = Big fucking drums (runt 35gb tror jag)

X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, är för att jag gillar att komponera låtarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. Då kan jag gå runt och ändra detaljer och se till så att allting stämmer, och att låten fungerar som helhet innan jag börjar spela in.

Precis så som jag gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymt snabba svar!

Min nästa fråga då är: finns det någon bra trumplugin som är gratis? Eller måste jag masa mig ut och köpa det?

DC++ 🙂

Haha, inte om jag kan undvika... 😛 Fast jag avstår från att förvandla denna tråd till någon annan debatt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt. 😛

Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara välja trum-pluginen som out på midi-spåret där trummorna ligger?

Det är det du ska göra... Men du ska ha en plugg som låter bra... Samplings-funktion har de flesta pluggar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt. 😛

Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara välja trum-pluginen som out på midi-spåret där trummorna ligger?

Trummpluginen = LM4? eller?

En samplare behövs för att du ska kunna spela upp dina samplingar.

/Jonson

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevligt. 😛

Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara välja trum-pluginen som out på midi-spåret där trummorna ligger?

Det är det du ska göra... Men du ska ha en plugg som låter bra... Samplings-funktion har de flesta pluggar... 🙂

Ursäkta, men jag förstår inte riktigt... Varför behöver jag då Halion eller Battery?

Du behöver bara nått trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m.

För att kunna få "ljud" ur trummorna behöver du en "samplare", T.ex. Battery (demo version finns), Halion m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymt snabba svar!

Min nästa fråga då är: finns det någon bra trumplugin som är gratis? Eller måste jag masa mig ut och köpa det?

DC++ 🙂

Haha, inte om jag kan undvika... 😛 Fast jag avstår från att förvandla denna tråd till någon annan debatt... 🙂

OK.. 😄 .......sorry 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, jag vet att jag är trög, men... 😛

Exakt hur går jag tillväga? Låt oss säga att jag använder demoversionen av Battery och LM4. Hur gör jag? Vad väljer jag på out?

EDIT: ändra lite...

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymt snabba svar!

Min nästa fråga då är: finns det någon bra trumplugin som är gratis? Eller måste jag masa mig ut och köpa det?

DC++ 🙂

Haha, inte om jag kan undvika... 😛 Fast jag avstår från att förvandla denna tråd till någon annan debatt... 🙂

OK.. 🙁 .......sorry 🙁

Ingen fara. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt hur går jag tillväga? Låt oss säga att jag använder demoversionen av Battery och LM4. Hur gör jag? Vad väljer jag på out?

Du behöver bara en samplare. Har du LM4 i ditt cubase har då fått med några samplingar som du kan lyssna på.

Battery är mer till större ljudbibliotek som DFH, BFD Med mera...

/Jonson

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag använder DFH och Battery, så väljer jag Battery på out? Och får upp en ny ruta där jag väljer DFH?

Njae...

Ursäkta om jag har varit lite förvillande..

Ska förklara lite mer utformigt.

Har du t.ex DFH måste du ha någon form av samplare. En samplare är en plugg som man kan öppna ljudbibliotek (som DFH består av).

(Namn på några samplare:

Steinberg HAiLion

Native Instruments Battery

Native Instruments Kontakt

Steinberg LM4)

För att aktivera och för att kunna använda samplaren måste du göra det i Cubase´s "VST Instruments".

För att komma åt det trycker man på F11 och där väljer du Din samplare.

Inne i din samplare (detta kan variera från vilken samplare du har) ska du välja att öppna ditt ljudbibliotek (mer om detta står oftast i Trummprograms manualen)

När du har gjord det är det dags att välja Samplaren som ska styra midi spåret.

Detta gör du genom att trycka på Out i kontroll-panelen och däifrån väljer du din samplare som är full laddad med samplingar 😆.

Sen får du dra ett streck (rita) i timelinen med pen tool.

Sen högerklickar du på det du "ritat" och får fram en rullgardin där du väljer:

MIDI - Drum editor.

Här kan du börja programera!

När du nu skulle ha din midi fil med dina trummor så får du importera den till cubase, "gå in" i den och kopiera alla anslag och lägga in dom i midi spåret som du just skapade. Eller kan du bara välja att ha din "out" på din importerade midi fil.

Hoppas jag inte missade något. Kom med frågor om det krabbar! 🙂

/Jonson

Edit: Fixade stavfel

Redigerat av X-enon
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha, nu fattar jag! 😆 Man tackar och bockar!

Några frågor till bara!

Om LM4 är en samplare, kan jag inte använda den tillsammans med DFH? Eller är den en kombinerad samplare/trumplugg som inte går att användas med andra trumpluggar?

Och vilken samplare/trumplugg skulle ni rekommendera?

EDIT: en fråga till. 🙂

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om LM4 är en samplare, kan jag inte använda den tillsammans med DFH? Eller är den en kombinerad samplare/trumplugg som inte går att användas med andra trumpluggar?

Jo det går, men det är inte så jättesmidigt.

Det står hur man gör i Manualen. Jag vet inte.

/jonson

Link to comment
Dela på andra sajter

Battery är mer till större ljudbibliotek som DFH, BFD Med mera...

Njae, BFD har ett eget användargränssnitt så till det behövs ingen sampler. Detsamma gäller DFH Superior. 🙂

Jaja... missade lite där ja 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
NSKitFree är en Soundfont med helt ok samplingar, lätt att hitta med google. Det finns väl gratis sampleplayers som kan spela upp soundfonts till Cubase?

Tack för tipset, jag testade NSKitFree med samplaren sfz. Problemet är att när jag försöker ladda in NSKitFree, så står det att det inte finns tillräckligt med minne. Vilket slags minne snackar den om? RAM, hårddiskuttrymme?

Nån som vet?

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...