Micke H Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Hej alla! Jag har komponerat en sĂ„ng i Guitar Pro, och jag tĂ€nkte spela in den hemma hos en polare som har Cubase. Trummorna Ă€r det enda vi inte kan spela in sjĂ€lva. Men frĂ„n Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man vĂ€l kunna föra in det i lĂ„ten? Dock lĂ„ter det ju inte sĂ„ spĂ€nnande...eftersom det Ă€r i midi, kan man inte göra om det till nĂ„got lite roligare trumljud? Midi-filen Ă€r ju redan klar. Sedan vore det ocksĂ„ bra om jag visste hur man separerade de olika trummorna till separata filer i Cubase, dvs baskaggen pĂ„ ett spĂ„r, virveln pĂ„ ett annat osv... NĂ„gon som vill hjĂ€lpa till? đ
Moberg Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 (redigerat) Hej alla! Jag har komponerat en sĂ„ng i Guitar Pro, och jag tĂ€nkte spela in den hemma hos en polare som har Cubase. Trummorna Ă€r det enda vi inte kan spela in sjĂ€lva. Men frĂ„n Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man vĂ€l kunna föra in det i lĂ„ten? Dock lĂ„ter det ju inte sĂ„ spĂ€nnande...eftersom det Ă€r i midi, kan man inte göra om det till nĂ„got lite roligare trumljud? Midi-filen Ă€r ju redan klar. Sedan vore det ocksĂ„ bra om jag visste hur man separerade de olika trummorna till separata filer i Cubase, dvs baskaggen pĂ„ ett spĂ„r, virveln pĂ„ ett annat osv... NĂ„gon som vill hjĂ€lpa till? đ Hej! Det du vill ha Ă€r en "plugg"! Jag har spelat in en del covers..... har dĂ„ letat upp dem pĂ„ "mysongbook"(GP3).. Tagit bort alla spĂ„r förutom t.ex trummorna.. dĂ€refter exporterar jag midi filen. (Du behöver ju bara exportera filen!) Sedan importerar jag midi spĂ„ret till ett nytt projekt..( Cubase) Efter det sĂ„ gĂ€ller det att ha en bra "plugin" som spelar upp trummorna..T.ex GrooveAgent.. eller nĂ„got. Att separera de olika trummorna beror nog pĂ„ vilken "plugin" du/ni anvĂ€nder. ...Moberg đ Redigerat 3 mars 2006 av Moberg
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 (redigerat) Men frĂ„n Guitar Pro kan man exportera trummorna som en midi-fil, och sedan ska man vĂ€l kunna föra in det i lĂ„ten?Dock lĂ„ter det ju inte sĂ„ spĂ€nnande...eftersom det Ă€r i midi, kan man inte göra om det till nĂ„got lite roligare trumljud? Midi-filen Ă€r ju redan klar. Jo jo för fasen! đ Du behöver bara nĂ„tt trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m. För att kunna fĂ„ "ljud" ur trummorna behöver du en "samplare", T.ex. Battery (demo version finns), Halion m.m. SĂ„ hĂ€r gör du för att fĂ„ ljud i midi spĂ„ret: VĂ€lj "out" i midi spĂ„rets kontrollpanel och vĂ€lj din samplare (som du har valt i VST Instruments) Nu ska det nog lĂ„ta. Sen fĂ„r du flytta de olika anslagen i midi spĂ„ret i drumeditorn (sĂ„ att de ligger pĂ„ rĂ€tt "spĂ„r" sĂ„ att sĂ€ga). Klart! Fast Ă€r det verkligen sĂ„ svĂ„rt att programmera helt sjĂ€lv... utan midi fil alltsĂ„? /Jonson đ Redigerat 3 mars 2006 av X-enon
BaldByChoice Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Du behöver bara nĂ„tt trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m. RDK?! đ Vad Ă€r det?
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Du behöver bara nĂ„tt trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m. RDK?! đ Vad Ă€r det? Förkortning pĂ„ Reason Drum Kits đ
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 Tack för alla grymt snabba svar! Min nĂ€sta frĂ„ga dĂ„ Ă€r: finns det nĂ„gon bra trumplugin som Ă€r gratis? Eller mĂ„ste jag masa mig ut och köpa det? Och samplare? Det Ă€r inget fel pĂ„ demoversionen dĂ„? Typ klick eller knaster ibland, som jag har hört att det ska vara i demoversioner? Skulle ocksĂ„ vara glad om nĂ„gon kunde reda ut begreppen Ă„t mig ocksĂ„. đ DFH ska vĂ€l vara Drumkit From Hell? Men de andra? X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, Ă€r för att jag gillar att komponera lĂ„tarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. DĂ„ kan jag gĂ„ runt och Ă€ndra detaljer och se till sĂ„ att allting stĂ€mmer, och att lĂ„ten fungerar som helhet innan jag börjar spela in.
Moberg Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Tack för alla grymt snabba svar! Min nĂ€sta frĂ„ga dĂ„ Ă€r: finns det nĂ„gon bra trumplugin som Ă€r gratis? Eller mĂ„ste jag masa mig ut och köpa det? DC++ đ
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Min nĂ€sta frĂ„ga dĂ„ Ă€r: finns det nĂ„gon bra trumplugin som Ă€r gratis? Eller mĂ„ste jag masa mig ut och köpa det?Och samplare? Det Ă€r inget fel pĂ„ demoversionen dĂ„? Typ klick eller knaster ibland, som jag har hört att det ska vara i demoversioner? X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, Ă€r för att jag gillar att komponera lĂ„tarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. DĂ„ kan jag gĂ„ runt och Ă€ndra detaljer och se till sĂ„ att allting stĂ€mmer, och att lĂ„ten fungerar som helhet innan jag börjar spela in. Jo, det finns ju dĂ„ LM4/LM9 som finns med i Cubase. Demoversionen kan bara köras 30min per omgĂ„ng đ. Skulle ocksĂ„ vara glad om nĂ„gon kunde reda ut begreppen Ă„t mig ocksĂ„. đ DFH ska vĂ€l vara Drumkit From Hell? Men de andra? DFH = Drumkits from hell (1gb) DFHS = Drumkits from hell superior (35gb) RDK = Reason drumkits (?) BFD = Big fucking drums (runt 35gb tror jag) X-enon: Att jag gör det först i Guitar Pro och inte direkt i Cubase, Ă€r för att jag gillar att komponera lĂ„tarna i Guitar Pro innan jag börjar spela in dom. DĂ„ kan jag gĂ„ runt och Ă€ndra detaljer och se till sĂ„ att allting stĂ€mmer, och att lĂ„ten fungerar som helhet innan jag börjar spela in. Precis sĂ„ som jag gör đ
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 Vad trevligt. đ Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara vĂ€lja trum-pluginen som out pĂ„ midi-spĂ„ret dĂ€r trummorna ligger?
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 Tack för alla grymt snabba svar! Min nĂ€sta frĂ„ga dĂ„ Ă€r: finns det nĂ„gon bra trumplugin som Ă€r gratis? Eller mĂ„ste jag masa mig ut och köpa det? DC++ đ Haha, inte om jag kan undvika... đ Fast jag avstĂ„r frĂ„n att förvandla denna trĂ„d till nĂ„gon annan debatt... đ
Moberg Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Vad trevligt. đ Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara vĂ€lja trum-pluginen som out pĂ„ midi-spĂ„ret dĂ€r trummorna ligger? Det Ă€r det du ska göra... Men du ska ha en plugg som lĂ„ter bra... Samplings-funktion har de flesta pluggar... đ
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Vad trevligt. đ Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara vĂ€lja trum-pluginen som out pĂ„ midi-spĂ„ret dĂ€r trummorna ligger? Trummpluginen = LM4? eller? En samplare behövs för att du ska kunna spela upp dina samplingar. /Jonson
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 Vad trevligt. đ Men varför behöver jag en samplare? Kan jag inte bara vĂ€lja trum-pluginen som out pĂ„ midi-spĂ„ret dĂ€r trummorna ligger? Det Ă€r det du ska göra... Men du ska ha en plugg som lĂ„ter bra... Samplings-funktion har de flesta pluggar... đ UrsĂ€kta, men jag förstĂ„r inte riktigt... Varför behöver jag dĂ„ Halion eller Battery? Du behöver bara nĂ„tt trummprog som t.ex DFH, BFD, RDK m.m.För att kunna fĂ„ "ljud" ur trummorna behöver du en "samplare", T.ex. Battery (demo version finns), Halion m.m.
Moberg Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Tack för alla grymt snabba svar! Min nĂ€sta frĂ„ga dĂ„ Ă€r: finns det nĂ„gon bra trumplugin som Ă€r gratis? Eller mĂ„ste jag masa mig ut och köpa det? DC++ đ Haha, inte om jag kan undvika... đ Fast jag avstĂ„r frĂ„n att förvandla denna trĂ„d till nĂ„gon annan debatt... đ OK.. đ .......sorry đ
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 (redigerat) Okej, jag vet att jag Ă€r trög, men... đ Exakt hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? LĂ„t oss sĂ€ga att jag anvĂ€nder demoversionen av Battery och LM4. Hur gör jag? Vad vĂ€ljer jag pĂ„ out? EDIT: Ă€ndra lite... Redigerat 3 mars 2006 av Lynxo
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 Tack för alla grymt snabba svar! Min nĂ€sta frĂ„ga dĂ„ Ă€r: finns det nĂ„gon bra trumplugin som Ă€r gratis? Eller mĂ„ste jag masa mig ut och köpa det? DC++ đ Haha, inte om jag kan undvika... đ Fast jag avstĂ„r frĂ„n att förvandla denna trĂ„d till nĂ„gon annan debatt... đ OK.. đ .......sorry đ Ingen fara. đ
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Exakt hur gÄr jag tillvÀga? LÄt oss sÀga att jag anvÀnder demoversionen av Battery och LM4. Hur gör jag? Vad vÀljer jag pÄ out? Du behöver bara en samplare. Har du LM4 i ditt cubase har dÄ fÄtt med nÄgra samplingar som du kan lyssna pÄ. Battery Àr mer till större ljudbibliotek som DFH, BFD Med mera... /Jonson
Micke H Postat 3 mars 2006 TrÄdstartare Postat 3 mars 2006 SÄ om jag anvÀnder DFH och Battery, sÄ vÀljer jag Battery pÄ out? Och fÄr upp en ny ruta dÀr jag vÀljer DFH?
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 (redigerat) SĂ„ om jag anvĂ€nder DFH och Battery, sĂ„ vĂ€ljer jag Battery pĂ„ out? Och fĂ„r upp en ny ruta dĂ€r jag vĂ€ljer DFH? Njae... UrsĂ€kta om jag har varit lite förvillande.. Ska förklara lite mer utformigt. Har du t.ex DFH mĂ„ste du ha nĂ„gon form av samplare. En samplare Ă€r en plugg som man kan öppna ljudbibliotek (som DFH bestĂ„r av). (Namn pĂ„ nĂ„gra samplare: Steinberg HAiLion Native Instruments Battery Native Instruments Kontakt Steinberg LM4) För att aktivera och för att kunna anvĂ€nda samplaren mĂ„ste du göra det i CubaseÂŽs "VST Instruments". För att komma Ă„t det trycker man pĂ„ F11 och dĂ€r vĂ€ljer du Din samplare. Inne i din samplare (detta kan variera frĂ„n vilken samplare du har) ska du vĂ€lja att öppna ditt ljudbibliotek (mer om detta stĂ„r oftast i Trummprograms manualen) NĂ€r du har gjord det Ă€r det dags att vĂ€lja Samplaren som ska styra midi spĂ„ret. Detta gör du genom att trycka pĂ„ Out i kontroll-panelen och dĂ€ifrĂ„n vĂ€ljer du din samplare som Ă€r full laddad med samplingar đ. Sen fĂ„r du dra ett streck (rita) i timelinen med pen tool. Sen högerklickar du pĂ„ det du "ritat" och fĂ„r fram en rullgardin dĂ€r du vĂ€ljer: MIDI - Drum editor. HĂ€r kan du börja programera! NĂ€r du nu skulle ha din midi fil med dina trummor sĂ„ fĂ„r du importera den till cubase, "gĂ„ in" i den och kopiera alla anslag och lĂ€gga in dom i midi spĂ„ret som du just skapade. Eller kan du bara vĂ€lja att ha din "out" pĂ„ din importerade midi fil. Hoppas jag inte missade nĂ„got. Kom med frĂ„gor om det krabbar! đ /Jonson Edit: Fixade stavfel Redigerat 3 mars 2006 av X-enon
BaldByChoice Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Battery Ă€r mer till större ljudbibliotek som DFH, BFD Med mera... Njae, BFD har ett eget anvĂ€ndargrĂ€nssnitt sĂ„ till det behövs ingen sampler. Detsamma gĂ€ller DFH Superior. đ
Micke H Postat 3 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 3 mars 2006 (redigerat) Aha, nu fattar jag! đ Man tackar och bockar! NĂ„gra frĂ„gor till bara! Om LM4 Ă€r en samplare, kan jag inte anvĂ€nda den tillsammans med DFH? Eller Ă€r den en kombinerad samplare/trumplugg som inte gĂ„r att anvĂ€ndas med andra trumpluggar? Och vilken samplare/trumplugg skulle ni rekommendera? EDIT: en frĂ„ga till. đ Redigerat 3 mars 2006 av Lynxo
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Om LM4 Àr en samplare, kan jag inte anvÀnda den tillsammans med DFH? Eller Àr den en kombinerad samplare/trumplugg som inte gÄr att anvÀndas med andra trumpluggar? Jo det gÄr, men det Àr inte sÄ jÀttesmidigt. Det stÄr hur man gör i Manualen. Jag vet inte. /jonson
X-enon Postat 3 mars 2006 Postat 3 mars 2006 Battery Ă€r mer till större ljudbibliotek som DFH, BFD Med mera... Njae, BFD har ett eget anvĂ€ndargrĂ€nssnitt sĂ„ till det behövs ingen sampler. Detsamma gĂ€ller DFH Superior. đ Jaja... missade lite dĂ€r ja đ
Emil Postat 4 mars 2006 Postat 4 mars 2006 NSKitFree Àr en Soundfont med helt ok samplingar, lÀtt att hitta med google. Det finns vÀl gratis sampleplayers som kan spela upp soundfonts till Cubase?
Micke H Postat 4 mars 2006 TrÄdstartare Postat 4 mars 2006 (redigerat) NSKitFree Àr en Soundfont med helt ok samplingar, lÀtt att hitta med google. Det finns vÀl gratis sampleplayers som kan spela upp soundfonts till Cubase? Tack för tipset, jag testade NSKitFree med samplaren sfz. Problemet Àr att nÀr jag försöker ladda in NSKitFree, sÄ stÄr det att det inte finns tillrÀckligt med minne. Vilket slags minne snackar den om? RAM, hÄrddiskuttrymme? NÄn som vet? Redigerat 4 mars 2006 av Lynxo
Micke H Postat 4 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 mars 2006 Bara 512 i RAM har jag... Har man en usel dator sĂ„ har man. đ Antar alltsĂ„ att jag mĂ„ste utöka RAM-minnet alltsĂ„ för att kunna anvĂ€nda nsKitFree?
Micke H Postat 4 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 mars 2006 Har du testat Live Kit 7 i sfz istĂ€llet? MĂ„ste jag vara medlem för att kunna ladda ner??? đł
Micke H Postat 4 mars 2006 TrĂ„dstartare Postat 4 mars 2006 UrsĂ€kta om jag lĂ€t otrevlig, tack sĂ„ mycket för lĂ€nken! đł Hoppas det funkar pĂ„ min usla dator bara...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.