Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå.

Jag har kollat runt i manualerna till mitt M-audio FW 410 och min Pod xt Pro angående hur man kan koppla med s/pdif, men eftersom jag aldrig använt det så tänkte jag höra efter lite här också.

Som jag har förstått det så kan jag köra från s/pdif ut på min Pod till s/pdif in på Fw 410 utan att det påverkar den vanliga ingångarna, är det så? och är det någon som använder s/pdif för att spela in med sin pod? Blir det någon skillnad jämfört med den vanliga teleutgången.

Det som jag är mest konfunderad är att det står någonting i M-audio manualen att om jag använder s/pdif så bör jag ställa om mitt sync source på mitt ljudkort till external, kan det påverka nåt annat när jag håller på att spela in?

Redigerat av Bone
Annons
Postat

Nej det påverkar ingenting...skillnaden är att SPDIF är digital så allt låter förhoppningsvis lite bättre om du har bättre AD omvandlare i M-Audio kortet förstås. De menar bara att du skall se till att din POD står på rätt inställning

Postat

Ok, tack. Ska testa och spela in med s/pdif och se om jag får till det.

Postat (redigerat)
Nej det påverkar ingenting...skillnaden är att SPDIF är digital så allt låter förhoppningsvis lite bättre om du har bättre AD omvandlare i M-Audio kortet förstås. De menar bara att du skall se till att din POD står på rätt inställning

Hur AD-omvandlarna låter i M-Audiokortet saknar betydelse då de inte används när man spelar in via S/P-dif.

Det blit en klar förbättring eftersom man slipper DA-omvandlingen i POD:en och AD-omvandlingen i ljudkortet.

Redigerat av classic
Postat
Det blit en klar förbättring eftersom man slipper DA-omvandlingen i POD:en och AD-omvandlingen i ljudkortet.

Ok, tack för svaret.

Det enda som jag tycker är lite synd är att det bara går att köra ut en signal från Xt:n via s/pdif. Jag vill ju ha två signaler. Podens egna ljud och en ren som man kan köra genom amplitube, Simulanalog eller nåt liknande program.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag fick det att funka som jag ville ha det, två signaler. Körde en signal ut från den vanliga obalanserade porten med dist på och en från s/pdif som var ren. Den rena körde jag sen simulanalog "gitarrförstärkaren" på. Har bara testat som hastigast men det lät helt okej. Blir säkert ännu bättre om jag skulle köpa amplitube eller guitar rig och använda det på den rena signalen.

Det enda problemet var att ibland ville inte cubase fatta att det var en signal från mitt FW 410:s s/pdif port. Trots att jag hade ställt in det på external coaixal. Men det fixade till sig när man växlade från external till internal och öppnade ett nytt audiospår.

*edit* tack för hjälpen allihop.

Redigerat av Bone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.