MysteriousMike (oregistrerad) Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 När jag spelar in hemma så får jag väldigt dålig output-nivå av Sonar, och det är som att det peakar vid nästan inget ljud alls! Detta är väldigt störande eftersom när jag jämför med andras inspelningar/riktiga studioinspelningar så är det en så otrolig skillnad i ljudvolym. Är det någon som kan tänkas veta vad som är problemet? Jag har ett Echo Audio MIA ljudkort och kör ASIO-drivarna i Sonar 5 PE. Tacksam för svar. 😆 PS: Jag kan skaffa fram ljudexempel om det skulle behövas.
Linus Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 (redigerat) ...när jag jämför med andras inspelningar/riktiga studioinspelningar så är det en så otrolig skillnad i ljudvolym. ...vilket beror på att vid kommersiella studioinspelningar har haft man använt t.ex. kompressor och limiter för att höja upp volymen i mastern. Det är alltså inget fel på Sonar. EDIT: Det finns pluggar som kan hjälpa dig trycka ihop dynamiken. iZotope Ozone är en vanlig gör-det-själv-master/finalizer-plugin som finns för DirectX. Den kan säkert hjälpa dig att få upp mixvolymen i början. Välkommen till forumet! Redigerat 23 februari 2006 av Linus
MysteriousMike (oregistrerad) Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 ...vilket beror på att kommersiella studioinspelningar har haft man använt t.ex. kompressor och limiter för att höja upp volymen i mastern. Det är inget fel på Sonar alltså. Nej, och det var väl inte det jag syftade på heller. 😉 Däremot när jag jämför med andra personers heminspelningar så har de högre ljudvolym. Det är alltså det jag vill ha hjälp med. 🙂 För exempel kan du klicka på följande länk och navigera runt lite på min hemsida. Där hittar du några inspelningar. 🙂 Min hemsida!
Linus Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 (redigerat) Mmm, jag lyssnar på din moonlight.mp3 nu. Och det bekräftar det jag skrev. Dels är det väldigt svagt, dels är det mycket dynamik. Med kompressor kan du trycka ner alla tillfälliga peakar och höja volymen generellt. Men att lägga en limiter på din masterregel är nog inte tillräckligt i ditt fall. Problemet börjar tidigare i inspelningsskedet. Det låter som om du och Anna stod 3-4 meter från mikrofonen. 😉 Redigerat 23 februari 2006 av Linus
MysteriousMike (oregistrerad) Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 Mmm, jag lyssnar på din moonlight.mp3 nu. Och det bekräftar det jag skrev. Dels är det väldigt svagt, dels är det mycket dynamik. Med kompressor kan du trycka ner alla tillfälliga peakar och höja volymen generellt. Men att lägga en limiter på din masterregel är nog inte tillräckligt i ditt fall. Problemet börjar tidigare i inspelningsskedet. Det låter som om du och Anna stod 3-4 meter från mikrofonen. 😉 Det kan ju vara för att den var inspelad på min mp3-spelare! 🙂 Jag glömde att nämna det, men de bästa exemplen är metalmetalmetal och SoulSwirlRemix. 🙂
Linus Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 Nu lyssnar jag på Metalmetalmetal. Okej, här hade du ju faktiskt använt kompressor & limiter hör jag. Så då är det inte fråga om gain/peak/dynamik längre. 😆 Nu handlar det om arrangemanget och mixning. Trummorna ligger lite längre bak i mixen än gitarren. Gitarren är distad och urtunnad botten. Dubba gärna gitarren tre gånger till, varav två med mörkt nedstämd gitarr och till sist en hård elbasist ovanpå. 😳 Då får du säkert bättre punch och starkare ljudvägg 😕
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.