Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag använder ett Juli@ kort och har precis installerat sonar 4 och reason...

Detta funkade exemplariskt, tills plötsligt när jag skulle starta reason genom rewire osv...

Då få jag ett felmeddelande om att midienheten används av ett annat program.

Har utan resultat försökt lösa detta, antagligen är det min brist på kunskap som är problemet. Men det konstiga är att det funkade från början. Måste ha kommit åt någon inställning nånstans.

hoppas nån har en bra idé på vad som är fel.

/Andreas

Annons
Postat (redigerat)

Det är naturligt. Sonar lägger beslag på din klaviatur.

Antingen plockar du bort midi-interfacet under dina Reason-inställningar. Om du alltid kör via Rewire rekommenderar jag detta.

Eller så ignorerar du meddelandet och klickar OK de gånger du ska köra Rewire till Sonar.

Om du alltid kör Rewire har du ingen anledning att välja en midi-drivrutin i Reason, då du isåfall kan spela in din midi i Sonars sequencer och mappa ut dessa spår till Reasonburkarna.

Välkommen till forumet!

Redigerat av Linus
Postat

..lite lurigt är det ändå; jag tycker inte att du ska få det här meddelandet. Jag kör utan vidare Sonar och Reason separat eller i Rewiremode.

Du sa att du var rätt ny, så jag ställer den "dumma" frågan: Startar du Reason inifrån Sonar på rätt sätt?

tjing

Bengan

Postat (redigerat)
Jag kör utan vidare Sonar och Reason separat eller i Rewiremode.

Det beror helt och hållet på vilket midi-interface du har och dess drivrutin. Vissa drivrutiner kan vara multi-client och vissa inte.

Det är samma sak med ljudkort. En del ljudkort kan inte spela upp ljud via ASIO i ett program och samtidigt spela upp ljud i ett helt annat program. Men vissa ljudkort kan...

EDIT: Att du kan plocka in midiklaviaturen i två olika program får du alltså se som en fördel på dina drivrutiner, Vallhagen... 😆

Redigerat av Linus
Postat

"Du sa att du var rätt ny, så jag ställer den "dumma" frågan: Startar du Reason inifrån Sonar på rätt sätt?" /Bengan

Jag känner bara till ett sätt, och det är i dxi menyn DXI - REWIRE osv... Men det kanske är fel?

Om jag förstår dig rätt LINUS så ska det alltså fungera även om alla midibussarna är markerade med ett kryss i reason/ preferences / advanced midi. stämmer det?

/Andreas the rookie

Postat
Jag känner bara till ett sätt, och det är i dxi menyn  DXI - REWIRE osv... Men det kanske är fel?
Det låter helt riktigt.

Man startar först Sonar.

Välj Reason under Synth Rack/DXi såsom du gjort.

Sen startas Reason.

Om jag förstår dig rätt LINUS så ska det alltså fungera även om alla midibussarna är markerade med ett kryss i reason/ preferences / advanced midi. stämmer det?
Nej, det ska inte fungera att använda midi-styrning i Reason då (varken under MIDI eller Advanced MIDI). Kryssen innebär att Reason inte har kontakt med ditt midi-interface, eftersom drivrutinen är upptagen av Sonar.

Men vad jag sa var att du kan ignorera att köra midi inne i Reason - och istället använda midispår i Sonar, och välja Reasonsyntarna direkt som midi output från Sonars midispår. Då funkar det!

Postat

Aha.. .där ser man.

Nu har jag fått fart på det. Måste försöka få tag på en manual till sonar. Det skulle spara lite tid känns det som.

tack för hjälpen boys!

/andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.