Jump to content
Annons

Styrning av "Subtractor" med klaviatur.


solkie

Recommended Posts

Hejsan. Har ett problem. Jag kan inte spela ljuden ifrån "Subtractor" på mitt klaviatur. Vad kan vara fel? Svar belönas med en guldstjärna 😏

Edit: Fungerar inte heller att ställa in så att en viss ratt styr det tilltänka. Blir tokig.

Redigerat av solkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken version av Reason kör du, vad har du för klaviatur, vilket ljudkort, operativsystem? Fungerar det att spela på andra instrument, kan du använda klaviaturen i något annat program, får du signal men ljudet hörs inte?

Ju mer du berättar desto lättare är det att hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av Reason kör du, vad har du för klaviatur, vilket ljudkort, operativsystem? Fungerar det att spela på andra instrument, kan du använda klaviaturen i något annat program, får du signal men ljudet hörs inte?

Ju mer du berättar desto lättare är det att hjälpa dig.

Hej.

Jag använder Reason 3.0, klavituret är ett Evulution MK-449c. Kör på ett integrerat nvidia ljudkort och ett SB kort. Operativsystemet är XP.

Klavituret fungerar i Reason´s "NN-XT Advanced sampler" och i "Absynt" (ibland).

Men rattarna går inte att ställa in, * dock så är redan vissa rattar inställda på vissa saker i Reason, verkar väldigt konstigt.

Hade gärna berättat mer men vet inte vad jag ska skriva. Kan du hjälpa mig med det jag angivigt kanske?

* EDIT:

Redigerat av solkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du följt instruktionerna i getting started-manualen till punkt och pricka? Instruktionerna för hur du ska få igång din MIDI-klaviatur börjar på sidan 15.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå klavituret är valt och ställt som master. Nu funkar det med subtractorn men jag kan fortfarande inte ställa in rattarna.

Klicka på Options-menyn, välj "Remote Override Edit Mode", dubbelklicka på den ratt du vill styra och rör på den ratt på din klaviatur som du vill ska styra funktionen. Gå ur Remote Override Edit Mode. Tada!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå klavituret är valt och ställt som master. Nu funkar det med subtractorn men jag kan fortfarande inte ställa in rattarna.

Klicka på Options-menyn, välj "Remote Override Edit Mode", dubbelklicka på den ratt du vill styra och rör på den ratt på din klaviatur som du vill ska styra funktionen. Gå ur Remote Override Edit Mode. Tada!

Om det vore så enkelt. Men det fungerar inte. Har testat det innan och det funkade inte nu heller. * Det står "Not mapped", och inget indikerar på att det blivit tillagd.

Redigerat av solkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå klavituret är valt och ställt som master. Nu funkar det med subtractorn men jag kan fortfarande inte ställa in rattarna.

Klicka på Options-menyn, välj "Remote Override Edit Mode", dubbelklicka på den ratt du vill styra och rör på den ratt på din klaviatur som du vill ska styra funktionen. Gå ur Remote Override Edit Mode. Tada!

Om det vore så enkelt. Men det fungerar inte. Har testat det innan och det funkade inte nu heller.

Vad menar du, vad är det som inte fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer "Remote Override Edit Mode" dubbelklickar på ratten i synten, och rör klavituret. Går ur "Remote Override Edit Mode" och rör vid samma ratt på klavituret ochdet händer inget. Vissa rattar på klavituret är redan inställda på vissa funktioner i reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väljer "Remote Override Edit Mode" dubbelklickar på ratten i synten, och rör klavituret. Går ur "Remote Override Edit Mode" och rör vid samma ratt på klavituret ochdet händer inget. Vissa rattar på klavituret är redan inställda på vissa funktioner i reason.

Får du upp en roterande gul blixt när du dubbelklickar på parametern? Stannar rotationen när du rör vid en regel eller ratt på din klaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag tror det iaf. Annars hade det inte fungerat med Reason. Står iofs inte någonstans "Preset" på klaviaturet.

Såg att man kunde gå in på "additional remote overdrives" Men det ska ju inte behövas.

Se till så att du vet att du har gjort det och inte bara tror 🤪

Presetsen bestämmer vilka midinummer de olika reglagen på klaviaturen skickar ut. Om du har kopplat in den i Reason via USB och väljer preset 4 nollställer Reason denna och då ska reglarna fungera som de ska. Till exempel styr ratt 1-4 per default de fyra rattarna på combinatorn. Om det inte är så är det förmodligen något fel på inställningarna i din klaviatur.

Additional remote overrides behöver du inte bry dig om nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kopplat in den via usb. Men hur väljer jag preset 4?

Och om fallet skulle vara på att det är fel på inställningarna i mitt klavitur, hur gör jag då?

I manualen på den sidan jag tipsade dig om att läsa tidigare står det att du hittar mer information om din klaviatur i pdf-dokumentet Control Surface Details. Du hittar det i din Reasonmapp. Jag föreslår att du läser det, det innehåller bland annat information om hur du väljer preset 4.

Som jag skrev tidigare nollställer Reason automatiskt preset 4 till defaultinställningarna vid uppstart, du behöver alltså inte oroa dig om du har gjort några ändringar i preseten - vilket jag antar att du inte har gjort om du inte vet hur man väljer det 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...