Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är i macköpartankar så om någon har en schyst mac till salu hör av dig 😛

Men iaf. Jag har just nu två stycken pc-datorer som jag har kopplat ihop till samma skärm, tangenbord och mus. Nu när jag ska skaff mac så ska jag behålla en av mina två pc-datorer, och det skulle vara smidigt om man kunde koppla ihop pc:n och mac:en till samma skärm tangentbord och mus. Teoretiskt sätt borde det ju inte funka eftersom pc och mac använder två olika tangenbord. Någon som vet hur detta funkar?

Annons
Postat

Det går alldeles utmärkt att använda tangentbord anpassade för Windows till Macar och vice versa. Möss skiljer sig ju inte alls mellan plattformarna. Så länge det handlar om USB är det bara att tuta och köra.

Postat

Intressant. Tyvär tror jag det itne är usb switchen använder sig av. Den använder sig av gamla hederliga kontakter. Kommer itne ihåg vad de heter. Är det kört i så fall?

Postat

Jag har kopplat precis som du vill ha det mellan en Mac och en PC.

Jag köpte dock en USB-KVM-switch och det funkar utmärkt. Dock använder jag varken Macens mus eller tangentbord eftersom jag inte riktigt fick just tangentbordet att funka med switchen.

Så köp en USB-variant så är du hemma ifall du inte vill testa att behålla din nuvarande och köpa PS/2 --> USB pluggar.

Postat

Kul att det verkar funka. Då kan jag vara lugnt inföt mitt macköp. Det gäller bara att hitta någon schyst till bra pris. Verkar ju vara nästintill omöjligt 😉

Postat
Kul att det verkar funka. Då kan jag vara lugnt inföt mitt macköp. Det gäller bara att hitta någon schyst till bra pris. Verkar ju vara nästintill omöjligt 😉

Letar du begagnat?

Macars andrahandsvärde är ofta mycket högre än pc-dito.

Postat

Jo jag letar begagnat. Om man ska ha en bra ny mac måste man fan ha ruskigt bra med pengar. Men det finns inte mycket bagagnade macar till salu. Iaf inte om man letar efter en schyst mac som duger för hyfsat tunga projekt. Men jag ska leta på, man kanske hittar något kap snart.

Postat

Vad söker du?

Vad ska du ha den till?

Tips: Din PC har förmodligen sk PS/2-kontakter (små runda). Det finns omkopplare så de kan funka i en USB-port.

Postat

Jag söker en motsvarighet till min pc som har den här prestandan:

Processor: P4 3,2 Ghz

Ram: 2 GB

Hårddisk 500 Gig

Jag har inte riktig hajj på vad precis som motsvarar detta. Men en Powermac G5 vore ju rätt schyst, fast med lite mera minne och större hårddisk. Mend det går ju fan på upp emot 30 tusen ny. Jag skulle kunna sträcka mig till 20 tusen allra högst.

Jag ska använda den mest till att mixa. Eftersom det är lite svårt att spela in i en liten lägenhet 🙁. Men eftersom jag även sitter mycket med vst-pluggar och andra tunga pluggar så skulle jag behöva en riktigt bra dator för att det inte ska sacka. Det går redan ltie trögt på min rätt fräscha PC.

Postat

Det finns begagnade för runt 10-15 000:- som dessutom är uppgraderade.

Ett annat tips är att köpa en ny och köpa till mer minne och hårddisk efteråt då Apple likt alla tillverkare tar rejält betalt för minne och hårddisk.

Själv köpte jag en G5 med dubbla processorer för ett år sen. Köpte sen en extra hårddisk och minne. Busenkelt att installera.

En Dual 2GHz kostar ju 18000:- om man är student <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/marley_se?qprm=38337> om du sen lägger en tusenlapp på minne och en till på hårddisk så ligger du nog rätt bra till......

Postat (redigerat)

Ett annat tips är att köpa en ny och köpa till mer minne och hårddisk efteråt då Apple likt alla tillverkare tar rejält betalt för minne och hårddisk.

Själv köpte jag en G5 med dubbla processorer för ett år sen. Köpte sen en extra hårddisk och minne. Busenkelt att installera.

En Dual 2GHz kostar ju 18000:- om man är student <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/marley_se?qprm=38337> om du sen lägger en tusenlapp på minne och en till på hårddisk så ligger du nog rätt bra till......

Och vart hittar du dem begagnade macarna?. Jag har letat de två senaste veckorna på olika sidor på nätet utan att hitta några så billiga.

Men hmm om man köper till extra minne hos apple redan så blir det ju väldigt dyrt. Iaf om man konfigurerar om datorn genom apple. Menar du att man ska köpa till minne och hårddisk från någon annan återförsäljare eller hur tänker du?

Redigerat av Exil
Postat

Och vart hittar du dem begagnade macarna?. Jag har letat de två senaste veckorna på olika sidor på nätet utan att hitta några så billiga.

Men hmm om man köper till extra minne hos apple redan så blir det ju väldigt dyrt. Iaf om man konfigurerar om datorn genom apple. Menar du att man ska köpa till minne och hårddisk från någon annan återförsäljare eller hur tänker du?

Ja, det stämmer. Köp varken hårddisk eller ramminne från Apple, de är jättedyra. Var varsam dock, många billigare ramminnen har rykten om sig att krångla med macar, särskilt de bärbara

Postat

Okej intressant. Något märke eller så som har dåligt rykte?

Vad tror ni 500 GB hårddisk och 2 gig ram skulle kosta? Har nämligen försökt leat runt lite. Men det är ju en enorm djungel så jag förstår inte speciellt mycket. hehe. Jag är ju trots allt en inbiten pc-användare så det är inte riktigt min hemmaplan just nu 😄

Postat

På Blocket t ex. (www.blocket.se)

Det är inte varje dag det finns G5or (för att de flesta säljer inte sina G5or) men det förekommer.

Själv letade jag rätt länge, typ en månad eller två innan rätt deal infann sig. Det gäller att vara beredd...

Sen kan jag rekommendera Pricerunner om du ska ha minne och HD.

I en G5 ska det vara Serial-ATA diskar och DDR-minnen. Så ta reda på vilket

minne som finns i din G5 och sök sen. Macar har nuförtiden precis samma minnen och hårddiskar

som finns i PCburkar. Välj det som verkar bäst och billigast.

Alltså precis samma tänk som du har för en PC.

Postat

Okej tack för tipsen! Ska hålla ögonen öppna! =)

Postat
Sen kan jag rekommendera Pricerunner om du ska ha minne och HD.

I en G5 ska det vara Serial-ATA diskar och DDR-minnen. Så ta reda på vilket

minne som finns i din G5 och sök sen. Macar har nuförtiden precis samma minnen och hårddiskar

som finns i PCburkar. Välj det som verkar bäst och billigast.

Som sagt vet jag att folk har haft problem med vissa billiga ramminnen. Kolla in 99mac.se och kika i deras forum, jag minns inte vilka det är som man ska se upp för!

Postat
Som sagt vet jag att folk har haft problem med vissa billiga ramminnen. Kolla in 99mac.se och kika i deras forum, jag minns inte vilka det är som man ska se upp för!

Ja! Helt rätt!

Speciellt i G5orna tydligen.

Själv köpte jag Samsung-minnen. Har varit stabila i ett år nu ialla fall.....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.