Jump to content
Annons

"Heatwave"


Grannen

Recommended Posts

Grannen jag gillar nog den här låten kan man nog korta ner det här inlägget till. . Texten, alltså jag tycker kan man inte ta upp det med modsen det är värdelöst att inte få tillgång till den. Den här låter ju helt rätt laidbackfeeling och allt men det är så jäkla mycket lättare att läsa samtidigt som man lyssnar. Liksom knyta ihop hela säcken på nått sätt. Finns det nån chans att du lägger dit den månne?

Göran

Tack för dina kommentarer och din lyssning! Du tycker att låten växt och det är ju roligt. Du ska också veta att en bra låt tycker man att man hört förr! 😆

Du ville ha texten. Här kommer den redo för ingående analys. Den är skriven för att fånga en känsla av frihet, otvungenhet ( heter det så?) Djupare analys kan jag inte bjuda på. En relativt enkel poptext mao. Håll till godo:

HEATWAVE

heatwave

drifting with the heatwave

beachlife

bitten by the sandflies

driftwood

i´m a piece of driftwood

sunman

connecting to the sungirl

traveller in mind

and traveller in time

smoking

so hot that I am smoking

drinking

relaxed way of thinking

diving

i´m weightless I´m flying

cool down

don´t think twice give me ice man

traveller in time

and traveller in mind

counting stars and airballons

fireworks and four fullmoons

stop the time. i´ll never ever go home

collecting memories

from days gone by

turning back the time

tuning in our time

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevligt lättgung 😕

Allt känns väldigt städat dock, och jag skulle vilja skita till det.

Skulle vara kul att behålla den lättsmälta musiken o slänga på en karismatisk skrikande rockröst a la Steven Tyler i Aerosmith.

Bara en absurd men spännande tanke! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Cool text får man säga så när man är 50 + 😎 och nog är det väl så att låt texter inte tjänar nåt på att vara komplicerade. Jänkarna och Canadickerna gör ofta det felet men jag förmodar att dom bara inriktar sig på sin egen marknad (som då är riktigt jäkla stenhård?) och glömmer att det är många som gillar musik men inte kan språket till hundra . Det verkar ju lite korkat om man har ambitioner att sälja, jag menar att förminska marknade. Kort sagt enkla kraftfulla bilder räcker jäkligt långt sen gör själva kombinationen musik och text resten. Bra text Grannen

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool text får man säga så när man är 50 + 😲 och nog är det väl så att låt texter inte tjänar nåt på att vara komplicerade. Jänkarna och Canadickerna gör ofta det felet men jag förmodar att dom bara inriktar sig på sin egen marknad (som då är riktigt jäkla stenhård?) och glömmer att det är många som gillar musik men inte kan språket till hundra . Det verkar ju lite korkat om man har ambitioner att sälja, jag menar att förminska marknade. Kort sagt enkla kraftfulla bilder räcker jäkligt långt sen gör själva kombinationen musik och text resten. Bra text Grannen

Göran

Har väl ingen betydelse vilka + man är hoppas jag. Det är meningen att alla ska kunna relatera till texten. Ok, själv är jag inte ung längre men kan njuta av livet....Hoppas att det går fram i texten. ☺️ Kul att du tycker att den är cool och okomplicerad. Förstorar marknaden om jag har fattat dig rätt. Jag vill att texter ska funka i USA likväl som i Sävsjö eller Bangkok.

Tackar så mycket för ditt engagemang Göran!

😄 Och att du gillar lyriken!

/Toobie

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt sväng, kom på mig själv sitta och le.

Om jag var lite halvhängig innan så är det som bortblåst nu.

// Oakmeal

Underbart att få dig att le! 😲 Makes me happy! Då funkar låten! Tack Oakmeal! Öronen är vägen till hjärtat! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Grannen var så god, jag menade okomplicerad i ordets bästa betydelse. Testa dom internationella vingarna lägg ut den för kritik på the Muses Muse (Canadensisk site engelskspråkig även många Jänkare) du ska veta att nivån här på studio är hög om man jämför det som jag har hört internationellt sett (vilket kanske iofs. inte är så mycket men ändå). Kan dock inte garantera att dom faller på knä mot Mecka men det gick faktiskt ganska bra för equality och Karl som jag lyckades lura dit. Här duggar bra producerad musik jäkligt tätt där är det mycket singer songwriter men det finns ett par som kan jäklar i det produktionsmässigt sett. Ligger en engelsman med en låt där just nu med en Love ballad pop aktig sak som är skitbra.

Tycker nog att vi så här i OS tider ska passa på att visa upp oss även musikaliskt. Har tjafsat lite hockey med dom och dom va jäkligt katiga som vi säger här i östergötland inledningsvis men nu är det riktigt jäkla skit-tyst 😄 .Skicka ett Pm om du vill ha länken.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

AARRGGHHH!

Har fått låten på hjärnan....Jag gillar ju fet Dubreggae och Motorhead...

Jobbigt...har ändå gått 3 dgr nu 😆

Fixa till basen, den låter syntetisk. Spela med plektrum, så att det skorrar lite mysigt. Ingen 5-strängad "frireligös" bas med inbyggd elektronik.

😄😎 Dubreggae, Motorhead....och denna låten. 🥰

Här spelas inga femsträngade frireligiösa basar om du nu trodde det! 😛 Men inbyggd elektronik finns. Njaää...vill inte ha något mysskorr med plektrum på denna. (Tror jag inte iallafall.)

Ha det gott!

Din Granne

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt lättgung 😳

Allt känns väldigt städat dock, och jag skulle vilja skita till det.

Skulle vara kul att behålla den lättsmälta musiken o slänga på en karismatisk skrikande rockröst a la Steven Tyler i Aerosmith.

Bara en absurd men spännande tanke! 😱

Tänker du att han skulle skrika sig igenom låten? Gillar hans röst men får inte riktigt ihop hur du tänker här. Just kanske en absurd tanke. 🙂

Härligt att komma bakom dina öron, martinm! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här svänger 😱

Får dock känslan av att det skulle svänga ännu mer och du gjorde om den till en bossa (gitarren behöver inte bytas i så fall) och ta bort den enligt mig enerverande temburinen. Inget annt spelar med sextondelsunderdelningar, varför gör tamburinen det? Det tar bort tyngd, dessutom låter den monotont programmerad (reason?). Tyngre blir det när riden ligger på bara fjärdedelar, mer sånt! Låten skulle må bra av mer tyngd tycker jag. Mycket går nog att göra med sången också, karaktären kommer inte fram, även om den bevisligen finns där.

Svängigt värre. Sån här töntpop (hoppas du inte tar illa upp 😳 ) är något av det bästa jag vet. Associerar till countrypop och Dolly Parton. Mer rätt mix kommer jag vilja spara ner det här =)

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här svänger 😄

Får dock känslan av att det skulle svänga ännu mer och du gjorde om den till en bossa (gitarren behöver inte bytas i så fall) och ta bort den enligt mig enerverande temburinen. Inget annt spelar med sextondelsunderdelningar, varför gör tamburinen det? Det tar bort tyngd, dessutom låter den monotont programmerad (reason?). Tyngre blir det när riden ligger på bara fjärdedelar, mer sånt! Låten skulle må bra av mer tyngd tycker jag. Mycket går nog att göra med sången också, karaktären kommer inte fram, även om den bevisligen finns där.

Svängigt värre. Sån här töntpop (hoppas du inte tar illa upp 🙂 ) är något av det bästa jag vet. Associerar till countrypop och Dolly Parton. Mer rätt mix kommer jag vilja spara ner det här =)

Joel

Roligt att du tycker det svänger! 😄 Genom 16-delar på tamben så känner jag att det matar på lite bättre. Den är spelad live av mig, ingen reason. Däremot känner jag att det är för lite botten i den.

Jag tycker nog att det blir fattigt att uttrycka sig "töntpop". 😛 Countrypop och Dolly får väl stå för dig. Musik jag aldrig lyssnar på.

Intressant att höra hur olika folk uppfattar musik. 🙂

Tack så mycket för att du lyssnat och kommenterat. Jag låter det sjunka in och får se vad jag tar med mig vidare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Trevligt gung absolut.

Om jag dock ska lämna kritik så är det att det blir pannkaka av allt precis när sticket gör entré. Sången kommer lite före och det hela hamnar bara fel under en takt eller så.

Sedan så saknar jag ett solo, eller en instrumental bit. Skulle vara ett perfekt sätt att knyta ihop låten på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt. Trevligt gung absolut.

Om jag dock ska lämna kritik så är det att det blir pannkaka av allt precis när sticket gör entré. Sången kommer lite före och det hela hamnar bara fel under en takt eller så.

Sedan så saknar jag ett solo, eller en instrumental bit. Skulle vara ett perfekt sätt att knyta ihop låten på.

Tackar så mycket för kritiken! 😄 Jag får kolla om sticket är så illa som du antyder ("pannkaka"). 😮 Tänkte en låt faktiskt utan solo, bara låta melodin bära den. Får se nu när du är av annan åsikt.

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att du tycker det svänger! 🙂 Genom 16-delar på tamben så känner jag att det matar på lite bättre. Den är spelad live av mig, ingen reason. Däremot känner jag att det är för lite botten i den.

Jag tycker nog att det blir fattigt att uttrycka sig "töntpop". 😛 Countrypop och Dolly får väl stå för dig. Musik jag aldrig lyssnar på.

Intressant att höra hur olika folk uppfattar musik. 😎

Tack så mycket för att du lyssnat och kommenterat. Jag låter det sjunka in och får se vad jag tar med mig vidare. 🙂

Okay, då kan säkert tamben mixas lite bättre. Det är gött med lite skitig live-tamburin. Tight där 🙂

Ursäkta uttrycket, men det blev så durigt och glatt, tillsammans med dubbeltemporamburinen, genomglada melodin och sparsmakat med färgningar. Men jag gillar ju det, hitta ord för musik är ju tabu i alla fall. 😕

Jag låter countrypop stå för mig, men om du vill kan jag skicka ett antal låtar i genren som skulle kunna vara på samma skiva som den här låten. 😉

Ska bli kul att höra hur du utvecklas 😄

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...