Jump to content
Annons

Kommentera färdiga mixar -Indiepop och Black Metal


Eldhrimnir

Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Tjenare!

Första gången jag postar nåt på det här forumet..

Men jag tänkte jag skulle dela med mig av ett par demo-inspelningar jag mixat klart nyligen.

Det ena är ett indiepopband med bara tjejer. Genren var inte riktigt vad jag är van vid, så det var en hel del svettande innan jag blev nöjd med ljudet.

Låtarna går att ladda ner på:

http://users.du.se/~h01danbe/Musik/Miss_the_Point/

Andra bandet är Black Metal. Mixen blev klar för bara ett par dar sen.

Tanka från:

http://users.du.se/~h01danbe/Musik/Fimbultyr/

Kommentera gärna ljudet! Mixarna är ju klara, men lite kritik i efterhand skadar ju aldrig 🙂

Tack på förhand!

/Daniel Beckman

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Miss the point var sköna. Vart är de ifrån? Det är sån musik jag upplever live allt för sällan nuförtiden. Skulle vara kul att se.

Min spontana reaktion angående mixen är att den är lite väl blöt. Rytmiska gitarrer bli tex inte så rytmiska när det ligger en massa reverb på dem och instrumenten grötar lätt ihop sig för mycket ibland. Jag saknar dessutom lite botten i allt, framförallt på fimbultyr-låtarna. Sedan är allt lite väl överstyrt ibland.

Det låter som det är gjort med budgetprylar, och jag tycker du gjort ett bra jobb overall. men som sagt dra gärna på lite i de lägre frekvenserna, håll tillbaka reverbet och var försiktig med kompressorn så tror jag det skulle låta ännu lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade som hastigast på Black Metal låten och det lät prima i mina usla datahögt. Får återkomma i ämnet. Varför inte passa på att göra en medlemspresentation också så vi får lära känna på vad du är för en filur Elhamma... Elmiar... Inhala.. Äh.. Måste sluta att skölja linserna i starköl, allt blir så... Grumligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de snabba svaren!

rainydays:

Miss the Point är från Falun. Blev riktigt impad av dem faktiskt, med tanke på ålder å allt (typ 18-19 år).

Ang reverbet så är ju smaken som baken. Jag hade funderingar på att göra en torr å mysig mix av MTP, men det kändes inte som min grej. Stort och brett ska det vara 😆

Botten kan jag hålla med om...Har en del att lära angående det lägre frekvenskriget. Menmen för varje gång blir det bättre förhoppningsvis 😆 Har bara gjort en 4-5 produktioner innan de där.

Allt (utom truminspelningen alltså) är gjort med PODxt, ett behringer-bord och en SP B1-mick..mixat med Alesis M1 active....resten är bara dataprylar. Billigast möjliga skräp alltså...så med det i åtanke får jag säga att jag är nöjd.

Fimbultyr är ju jäkligt maxat...spare no headroom...torskblock..osv. Det peakar ingenstans iaf. Men med lite otur klickar det till på nåt ställe...nåja..det är starkt iaf 😄

Men tack så mycket för kritiken!

Dark of light:

Tackar och bockar. Återkom gärna med en djupdykning 🙂

Dåh..en medlemspresentation...sånt är ju jobbigt. Roligare att leka Mystiske Egon hehe. Ska se om jag orkar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang reverbet så är ju smaken som baken. Jag hade funderingar på att göra en torr å mysig mix av MTP, men det kändes inte som min grej. Stort och brett ska det vara 😆

Ja det blir ju onekligen lite mer gammal god blake babies-känsla med reverbet. Givetvis en smaksak.

Men vad jag menar är att det kanske inte är motiverat på alla ställen. Ta början på "everything will be fine" tex. Om gitarren inte varit så blöt hade det gett versen betydligt mer energi, och effekten hade blivit större när låten sen andas ut i refrängen. Nu blir versen lite sömning och flyter ihop med refrängen lite för mycket. Tycker jag iaf.

Något jag glömde säga var att det är en bra livekänsla i det! Vilket är svårt att få till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta början på "everything will be fine" tex. Om gitarren inte varit så blöt hade det gett versen betydligt mer energi, och effekten hade blivit större när låten sen andas ut i refrängen. Nu blir versen lite sömning och flyter ihop med refrängen lite för mycket.

Ja där har du ju en poäng faktiskt. Jag hade kunnat automatisera reverbet (decayen förslagsvis) mellan vers/ref. Nu är det ju ett och samma över hela kakan.

Man tackar!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade precis på Miss the point låtarna. Har inget att klaga på. Mixen låter faktiskt riktigt bra! Skönt ljud på virvelkaggen i låt 1. (triggad?) Keep up the good work!

Man tackar så mycket! Kul att du gillade det 🙂

Virveln är delvis triggad...men inte överdrivet..kanske 30% nånting..mest för attackens skull.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

kören i första miss the point låten tycker jag var lite låg, annars lät det bra. sen tycker jag låten var lite jobbig med de hackiga kompet men det är ju inte ditt fel.

bra jobbat med den utrustningen.

metallen lät bra fast lite tunnt, skulle vilja ha ett fetare ljud.

överlag jätte bra jobbat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

miss the point produktionen var riktigt skön tycker jag! vilket Behringer bord har du haft!

Man tackar så mycket! Kul att det gick hem.

Bordet är ett MX2442...Men vilken behringer-modell man använder spelar ju ingen roll egentligen..det är ju samma värdelösa skräp alltihop 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

metallen lät bra fast lite tunnt, skulle vilja ha ett fetare ljud.

Tack för kritiken!

Jo...jag håller med om att det kunde varit fetare...framförallt gitarrerna. Men det är ju gärna syndromet med PODxt...den är praktisk..men fet är den verkligen inte. Nå..jag försökte göra det bästa av situationen och inom tidsramarna 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ja djävlar.. Och jag som tänkte, nu när jag väl hade tid och har lyssnat på allt i anständigare saker, drämma till med "mer botten och bas" 😆 ... Ja, mer bas eller botten. Lite tunt är det men... Keep up the good work för guds skull. Väldigt schyssta metal låtar det där! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...