Jump to content
Annons

Ljudisolera liten hemmastudio.

Recommended Posts

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Hej. Jag har läst en del trådar här men har inte hittat nått som löser mit problem. Jag ska flytta snart och kommer då ha ett utrymme på c:a 9 kvm. Hur gör jag lättast och billigast för att ljudisolera och inte störa min nya granne? Två av väggarna ligger mot deras sovrum och vardagsrum. Jag kommer ha hela studion som består av 3 gitarrer, bas, dator, monitorer och ett digitalt trumset mm. i detta rum.

Hoppas på hjälp.

Flyttar snart....

Annons
Postat

hej

faktum är att för mig låter 9 kvadratmeter lite om du ska rymma allt det där.

men men, du måste ju, du kanske har inget större val kanske.

problemet är att då det är så litet är att varje lite isolering du lägger in så kommer utrymmet att krympa och om du kör riktigt hårt och med mycket bas så måste man isolera väldigt mycket. Enklast är att sätta upp några madrasser på väggen och vända micken utåt och du spelar in mot micken t.ex. Om du har en garderob så ännu bättre för sånginspelning. Ju mer isolering desto varmare kommer det bli och ju mer luftkonditionering måste du ha, t.ex om du har en dator i samma rum.

i vilket fall som helst så kommer du inte kunna räkna med att kunna dämpa allt då det är så litet och det betyder att du kan inte spela så hårt om du har några sovrum som begränsar till rummet.

men, men ...

Lycka till

Anders

Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Tack för ditt svar Anders.. Och tyvärr e det så att jag har inget annat val än att använda detta utrymme, och det som jag mest vill stänga in är ljudet efter padsen på digital trumsetet, vill ju inte att grannarna tror jag spikar upp tavlor dagarna i ända 😉. Har snackat med lite folk nu på sista tiden och kommit fram till att det bästa borde vara isolerings plattor från typ isover och klä dessa med tyg eller nått liknande. Tror du det kommer funka?

• 2 veckor senare...
Stampe76 (oregistrerad)
Postat

Okej pxp låter ju bra.... har du kanske någon bild på ditt bygge så man kan se hur det ser ut???

Postat

hejsan

så här är det, det f inns begränsningar för hur låga frekvenser man kan dämpa om rummet är litet, det är nog ganska logiskt. Ju lägre frekvenser desto mer dämpning behövs. Inte för att det låter starkt utan för att kunna få någon dämpningseffekt måste man dämpa en fjärdedel utav den tänkta frekvensens period, detta går att räkna ut och detta handlar om akustik.

Akustikplatter fungerar alltid bra, vid mellan och högre frekvenser så jag rekommenderar detta. Däremot så har jag ett bra förslag som kan hjälpa dig och det är att man bygger en s.k. helmutz resonator. Ju större den är till ytan, kanske bara 30 cm djup, så kan du dämpa riktigt låga frekvenser.

Visst finns det grejer du kan göra även om det är litet men man kanske måste också ha i åtanke att man inte får det bästa ljudet hur mycket man än håller på med det, om man inte ska ha det som t.ex. ett sångbås.

MVH Anders

Postat

till pXp

snyggt gjort!!!! jag tror dig när du skriver att det låter annorlunda än tidigare och det är ju ganska enkelt att förstå varför. Men det som är bra är det faktum att du har fått bort vissa stående vågor utan att ta bort så mycket av själva boytan och det är riktigt bra!

en fråga. du har dina monitorer på tegelstenar och det låter ju klokt men det skadar ju aldrig att använda en liten dämpning där emellan. skulle jag ha gjort iaf

mvh anders

Postat
till pXp

snyggt gjort!!!! jag tror dig när du skriver att det låter annorlunda än tidigare och det är ju ganska enkelt att förstå varför. Men det som är bra är det faktum att du har fått bort vissa stående vågor utan att ta bort så mycket av själva boytan och det är riktigt bra!

en fråga. du har dina monitorer på tegelstenar och det låter ju klokt men det skadar ju aldrig att använda en liten dämpning där emellan. skulle jag ha gjort iaf

mvh anders

Jo, bilderna är ganska gamla, har dämpning emellan nu.

SvenGr (oregistrerad)
Postat

Wow, snyggt! Som en studio-koja!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.