Jump to content
Annons

Orient-Hårdrock (?)


hobbex2004

Recommended Posts

LÅTNAMN: "The One"

ARTIST/GRUPP: G&HMP

GENRE: Orient-Rock (?)

LÅTLÄNGD: ~5min

KOMPOSITÖR: Hobbe & Gibbe

PRODUCENT: Hobbe

EV. MEDVERKANDE: Gibbe på sång och Arr

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 6 MB

STATUS: Version 1.0 (ej klar på långa vägar)

LÅTLÄNK: The One

Här är bara ett första utkast, vore kul att få lite tips på vägen, vad gäller ALLT.

Strunta i "glitchar" som kommer lite här o där, de uppkom när jag downmixade tror jag.

Trummorna är änsålänge "torra" och obearbetade (dvs utan några som helst effekter på). Dem fixar jag när resen av låten börjar kännas klar.

Funderar på att lägga in ett gitarrsolo någpnstans åxå, men har inte bestämt var ännu... Nåra idéer?

Det skulle hjälpa mig massor om ni fyllde i nedanstående "formulär" med era ärliga synpunkter, både positiva och negativa...Kopiera/klistra in formuläret och fyll sedan ..

Jag har lyssnat mig trött på den här låten, så det vore Kul o höra hur andra hör den.

😛

¤ Låten i helhet -
¤ Mixningen - 
¤ Mastringen - 
¤ Kompositionen - 
¤ Arret - 
¤ Sången -
¤ SångMelodi -
¤ Trummorna -
¤ Basgitarren -
¤ Gitarrerna -
¤ Övrigt - 
¤ Detta kan förbättras: 
¤ Detta är redan bra:

Tack på förhand..

MvH,

Hobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du bad om ett ärligt svar,jag kan bara inte låta bli:

*sången låter för djävlig-byt sångare

*gitarren i början har alldeles för mycket delay etc

*mixen är helkass överlag och det hela låter fruktansvärt otight...

du kanske skämtar med oss eller så svider detta rejält men ärlighet varar längst!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bad om ett ärligt svar,jag kan bara inte låta bli:

*sången låter för djävlig-byt sångare

*gitarren i början har alldeles för mycket delay etc

*mixen är helkass överlag och det hela låter fruktansvärt otight...

du kanske skämtar med oss eller så svider detta rejält men ärlighet varar längst!!!

Nää, jag skämtar faktiskt inte. o det sved inte det minsta.

Poängen med detta inlägg var inte att höra alla säga "åh, wow va bra", utan att få konstruktiv kritik så att jag vet vad som kan förbättras.

Hade jag tyckt låten var WOW redan så hade jag inte lagt upp den här, utan skickat den till diverse skivbolag. För det andra så är det bara en demo så ha inte allför höga förväntningar på den.

Mao är jag tacksam för dina synpunkter, som du sa själv; Ärlighet varar längst.

Sen är ju smaken delad åxå så nån annan kanske gillar låten, vem vet!?

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 pop-rock-dansband-metall.. det låter splittrat.

Trumsoundet låter pop/dansband, gitarrerna låter stundtals metall, stundtals ordinär rock.

Sångaren har ett snyggt vibrato när luften pressas fram, men i mellanåt låter det nybörjar-falsk o svajigt ( alternativt med för låg medhörning i lurarna ).

Reverbet på sången hörs lite för mycket, melodigitarrerna som är panorerade låter som de spelar i ett annat rum, craschcymbalerna är lite för starka..o.s.v o.s.v

Hittar inte den röda tråden i låten som gör att det faller lite för min smak.

Hela arret skulle behöva smältas ihop mer, fettas på och fyllas ut + att sångaren borde få mer intim plats i ljudbilden... men som sagt smaken sitter väl i baken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 pop-rock-dansband-metall.. det låter splittrat.

Trumsoundet låter pop/dansband, gitarrerna låter stundtals metall, stundtals ordinär rock.

Sångaren har ett snyggt vibrato när luften pressas fram, men i mellanåt låter det nybörjar-falsk o svajigt ( alternativt med för låg medhörning i lurarna ).

Reverbet på sången hörs lite för mycket, melodigitarrerna som är panorerade låter som de spelar i ett annat rum, craschcymbalerna är lite för starka..o.s.v o.s.v

Hittar inte den röda tråden i låten som gör att det faller lite för min smak.

Hela arret skulle behöva smältas ihop mer, fettas på och fyllas ut + att sångaren borde få mer intim plats i ljudbilden... men som sagt smaken sitter väl i baken 😄

😄  pop-rock-dansband-metall.. det låter splittrat.

Jag är mkt för att blanda massa genrer... så det där tar jag lite som en komplimang, även om det inte var menat som det... 🙂

Sångaren har ett snyggt vibrato när luften pressas fram, men i mellanåt låter det nybörjar-falsk o svajigt ( alternativt med för låg medhörning i lurarna ).

Vi spelade in sången lite hastigt plus att sångaren var förkyld den dagen. Så nästa gång när vi lägger sången igen så blir det mkt bättre.

Hela arret skulle behöva smältas ihop mer, fettas på och fyllas ut + att sångaren borde få mer intim plats i ljudbilden... men som sagt smaken sitter väl i baken  😄

Jag o mixning går inte riktigt bra ihop... Jag brukar skynda mig igenom mixningsfasen, så att jag får ut ngt så snabbt som möjligt. För att kunna börja på nästa låt.. Det där med tålamod är inte min starka sida 🙂

Men jag håller med dig att låten är lite splittrad. Tänkte försöka knyta ihop påsen genom att fixa till trummorna o ev lägga in ett solo som sammanbinder akustika melodin med den distade gitarren och kanske ev sångmelodin.

Känner nån att sångmelodin känns lite enformig???Eller är jag överkänslig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner nån att sångmelodin känns lite enformig???Eller är jag överkänslig?

Jag tycker snarare att det låter som om han sjunger på en helt annan låt...passar liksom inte in öht, om jag ska vara ärlig.

Är trummorna programmerade eller spelade? Ljudet låter programmerat, men det är en massa otighta cymbaler, virvlar m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner nån att sångmelodin känns lite enformig???Eller är jag överkänslig?

Jag tycker snarare att det låter som om han sjunger på en helt annan låt...passar liksom inte in öht, om jag ska vara ärlig.

Är trummorna programmerade eller spelade? Ljudet låter programmerat, men det är en massa otighta cymbaler, virvlar m.m.

Du syftar på verssången va? kan tänka mig att det uppfattas som 2 olika låtar där, eftersom gitarren spelar en egen melodi som skiljer sig från sångmelodin.

eller?

Virvelljudet är jag inte så nöjd med själv så den kommer jag byta ut. Men vad menar ni med otajta trummor... var??

de är prtogrammerade så det är lite svårt att spela otajt då kan man tro..

det är inte så att ni råkar tolka glitcharna som virvelslag va?😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bad om ett ärligt svar,jag kan bara inte låta bli:

*sången låter för djävlig-byt sångare

*gitarren i början har alldeles för mycket delay etc

*mixen är helkass överlag och det hela låter fruktansvärt otight...

du kanske skämtar med oss eller så svider detta rejält men ärlighet varar längst!!!

Blir gryyyyymt trött och förbannad över kommentarer som denna!!! Visst ska man säga vad man tycker men lägg upp det lite skystare en såhär, fråga om han skämtar med oss. Tycker det är uppenbart att han inte gör det! Vi ligger alla på olika nivåer i musikskapande och inspelning. Därför vänder han sig hit för att han vet att det finns ducktigt folk här som kan hjälpa honom att komma vidare...

Så nu till låten.

Tycker överlag att ljudbilden är helt ok. Lite mycket reverb på det mesta. Saknar lite bas i det hela. Gitarrerna låter bra dock lite långt bort. Riffen funkar utan att vara WOW. Sången är ingen höjdare men en lite förklaring till varför har vi fått och förhoppningsvis låter den bättre nästa gång. Trummorna är helt ok viveln är lite tun lite mer punch i den. Sen kommer det lite konstig slag här och där som någon skrev, men detta bar bara ett utkast. Låten har lång och känns lite enformig, får inget grepp om den.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...