SteffeB (oregistrerad) Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Man ska då bli helt knäckt! 😄 Världens problem med "skrapljud" i cubase, kör inte speciellt mycket effekter heller. Har såklart sökt i alla de forum efter en lösning, men man blir ju bara mer å mer galen! Skickade ett mail till emu häromdan, å fick tillbaks standardsvarena. Såg att ljudkortet delade irq med en annan grej, men verkar omöjligt att fixa till det. Har flyttat runt kortet å grejat. Provade att köra som "Standard Pc" vilket resulterade i en omminstalation av datorn, hah! Emu: Turn off anything running in the background such as Virus Checkers, Screen Savers, Power Management and TRS's * Run Scandisk * Run Defrag * Disable any other audio devices in the PC * Check that card is listed correct in Dev. Man. * Check what IRQ it's using and ensure it's not being shared * Update motherboard & chipset drivers * Try the card in a different PCI slot Please go here for tips on optimizing your PC for audio applications: http://www.musicxp.net/tuning_tips.php Does that solve the issue? Hjälp mig!!! Kan ju rada upp lite specs: P4 3,6Ghz 2Gb ram 2 st 160Gb sata diskar, raid kopplade. Emu 0404 Cubase sx 3 Har ju inte direkt nån gammal dator så det kan ju inte bero på nått sånt... Har provat å köra "asio4all" å det funkade klockrent, inte ett skrap vid uppspelning! (fast jag kunde inte spela in audio, å spela in/upp i de Hz jag vill, heh...) Så är det! 🙂
Linus Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Såg att ljudkortet delade irq med en annan grej, men verkar omöjligt att fixa till det. Vilken grej? Grafikkort? Men annars, det låter faktiskt som om du valt för låg buffer/latency i E-MUs drivrutin. Kan du höja den, och testa om du får skrapljud?
SteffeB (oregistrerad) Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Ljudkortet delar med "82801FB/FBM USB Universal host controller - 265A" Har provat å flytta runt kortet till de platser som finns i datorn, men det går ju inte ändå, blir ju alltid att dela med nånting. Mmm, latency och buffrar har jag också provat å ändra. Spelar heller ingen roll. 😏 Kan det va så att man bara har otur å köpt ett kort som inte "passar" till min dator ?
bonzo Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Ljudkortet delar med "82801FB/FBM USB Universal host controller - 265A" Har provat å flytta runt kortet till de platser som finns i datorn, men det går ju inte ändå, blir ju alltid att dela med nånting. Mmm, latency och buffrar har jag också provat å ändra. Spelar heller ingen roll. 😏 Kan det va så att man bara har otur å köpt ett kort som inte "passar" till min dator ? Testa med att avaktivera USB-controllern i BIOS eller Enhetshanteraren.
Pico Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Nu vet jag inte om svaret står att finna här, men en länk alla Emu-användare bör ha är denna: Production Forums
Bebopkeys Postat 10 februari 2006 Postat 10 februari 2006 Men annars, det låter faktiskt som om du valt för låg buffer/latency i E-MUs drivrutin. Kan du höja den, och testa om du får skrapljud? Word!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.