Jump to content
Annons

Hur får jag ljud ur reason med mitt masterkeyboard


Matrix

Recommended Posts

Annons

Reason 1.0-2.5

  • Preferences...
  • MIDI
  • Välj ditt midi-interface/klaviatur i listan

Reason 3:

  • Preferences...
  • Control Surfaces and Keyboards
  • Använd auto-detect för att hitta din klaviatur

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Jag har version 2.5

Nu har jag valt min keyboard i inställningarna, pekat ut (laddat) en soundfont och valt ett instrument, men får fortfarande inget ljud ut.

(linar in mitt ljudkort i mixer och har där hörlurar)

Nåt generalfel jag ej tänkt på?

Hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt generalfel jag ej tänkt på?

Ljudkortsinställningarna kanske?

Preferences/Audio

Var det inte du som skulle titta i Getting Started.pdf förra gången? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo...jag tycker jag ställt in allt by the book, men får det ändå ej att funka...🙂

Ljudkortets driver e vald.

hmm...jag får väl mickla vidare här

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får programmet att använda font-instrumenten i en slinga jag klickade igång.. men jag kan inte få till det så att jag kan spela instrumenten via keyboarden.

Keyboarden känns död fast den e förvald i inställningarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Please help me.. 😄

har ingen input lampa i NNXT, men en "Note on" den blinkar. Kan som sagt välja SFinstrument och få slingan att använda dem, men kan ej spela dem med keyboarden.

verkar vara nån midi in device som inte står rätt.

I vilken del av NNXT ska jag loada det SFinstrument jag vill spela? I den övre eller undre delen?

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen input lampa i NNXT, men en "Note on" den blinkar.

Japp, det är "inputlampan".

Kan som sagt välja SFinstrument och få slingan att använda dem, men kan ej spela dem med keyboarden.

verkar vara nån midi in device som inte står rätt.

Har du ett instrument inladdat i samplern?

Har du testat att skapa en Subtractor, markera spåret för inspelning i sequencern och spela?

Vilket ljudkort har du? Och vilken drivrutin valde du i Preferences/Audio?

I vilken del av NNXT ska jag loada det SFinstrument jag vill spela? I den övre eller undre delen?
I huvudfönstret av NN-XT (den övre delen) kan du öppna kompletta patchar för samplern. T.ex. Soundfonts om du nu ville importera det formatet.

I den undre delen laddar du in samplingar om du vill skapa ett ljud själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två ställen i 2.5 där du kan välja din klaviatur. Du ska välja den som heter något i stil med "Sequencer focus" eller nånting. Det är så länge sedan jag använde 2.5 så jag minns verkligen inte, men den är inte i samma preferences-tab som A, B, C, D och Midi Sync. Sen måste du klicka så att du får den lilla midikontakten på det sequencerspår som är knutet till den device du vill spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus: Japp, jag har laddat ett instrument i "samplern" övre NN-XT.

Nej, ej skapat subtractor (jag e färsk på detta)

Ljudkort: M Audiophile 2496

Valde: DX M-audio delta AP multi

Vilken bör jag välja, hur vet man? Kollade helpen, men blev inte mycket klokare, verkade som att alla borde funka att få ljud med. Alla dessa finns ju att välja på..

ASIO directX full duplex

ASIO multimedia driver

ASIO M-audio delta ASIO

DX primär ljuddrivrutin

DX M-audio delta AP multi

DX M-audio delta AP 1/2

DX M-audio delta AP S/PDIF

MME M-audio delta APMulti

MME M-audio delta AP 1/2

MME M-audio delta AP S/PDIF

Jiisuki: Nej jag har inget sånt val på denna masterkeyboard (usb).

(har 2 olika masterkeyboards, midi/usb och en midi/spelport)

JAAA, nu funkar det!!! vågar inte säga vad felet var...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... fast det ligger massa effekter på som standard, som eko, taskig attack, och att anslagen liksom inte hänger med...kommer efter (e de den omtalade latencyn??. Justerar jag dessa med NNXT, var isåfall? Undre delen hade inget med detta att göra va? Och jag hittar inga effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

vågar inte säga vad felet var...

Jo, nu erkänner du! 😕

Nej, det är ingen effekt. Den eftersläpande fördröjningen från dina anslag tills ljudet kommer, är den omtalade latencyn.

Välj ASIO M-audio delta ASIO i Preferences/Audio och sänk bufferten på samma ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tack för dina jussta tips, så erkänner jag väl då... Jag hade bara satt i usb-kabeln i mastern, inte midikabeln 😉 Jobbar själv med datorer så jag vet hur illa det var 😉

Ska testa justeringarna!

Vi lär höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjena kommer med min lilla fråga i denna tråd 🙂

Jag sitter med ett Midikeyboard Midistart-2 från miditech kanske någon har samma?

nu till frågan har testat att installerat om drivrutinerna flera gånger nästan testat allt.. men i Reason 3 hittas inte detta keyboard.. auto detect = inget

har jag missat något? lr är det någon patch som behövs till detta midikeyboard

kanske Reason inte gillar denna tillverkare vad vet jag 🙂

S.O.S Need Help

//ProjectX

Link to comment
Dela på andra sajter

men i Reason 3 hittas inte detta keyboard.. auto detect = inget

Nej, alla klaviaturer har inte färdiga mallar, och Midistart-2 är inte originell på nåt sätt.

En helt vanlig klaviatur utan varken rattar eller specialiteter...

Klicka Add istället för Auto-detect.

Välj <other> som tillverkare och Basic MIDI Keyboard.

Sen är det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar o Bockar för dig svar Linus 🙂

har oxå försökt denna variant att lägga till other keyboard.. vilket då man ska se om man har signal från keyboardet.. vilket här händer inget 😉

Så jag vet ej hur jag ska göra har testat att installerat om Reason samt drivisar till keybordet .. hel skumt

mera tips gärna 😆

//Project X

Redigerat av ProjectX
Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas inte jag kommer med det värsta men jag har med Midistart-2 från miditech och jag fick ljud från början sen försvan det bara nästa gång jag satte på reason och datan va på så funkade det bara ibland helt plötsligt bara så va det som om den va död va kan det bro på tro hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Phatmax 🙂

Ja vad ska man säga inget ska förvåna en om man säger så :rolleyes:

Mitt lilla desperata försök nu är att jag inskaffat en midikabel ska testa midi interfacet på Soundblaster kortet jag har .. och be till större makter att det inte blir konflikter mellan TonePort och Soundblaster

Håller denna tråd uppdaterad om jag säger så 😏

Peace 😎

// Project X

Redigerat av ProjectX
Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas inte jag kommer med det värsta men jag har med Midistart-2 från miditech och jag fick ljud från början sen försvan det bara nästa gång jag satte på reason och datan va på så funkade det bara ibland helt plötsligt bara så va det som om den va död va kan det bro på tro hjälp

...och du hade inget annat program igång samtidigt då som använde ljudkortet? :rolleyes:

Nån mediaspelare eller nån annan sequencer som högg tag i mididrivrutinen eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...