Jump to content
Annons

Reasons sequencer saknar bra funktioner


skylined

Recommended Posts

i t.ex Logic´s "matrix edit" pianoroll (motsvarighet till Reasons "edit mode") så hörs det direkt vilken ton man satt ut genom att trycka på den eller sätta ut den

nu undrar jag, varför kan inte Reason ha denna funktion? eller finns det nån inställning som fixar det? det skulle underlätta enormt

Reasons sequencer i edit mode

Logic´s matrix edit

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till forumet!

Själv tycker jag inte att det skulle göra nån större skillnad, men om det är en funktion du önskar - så skicka iväg ett mail till Propellerhead. De lyssnar på förslag. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan dock "spela" tonerna på det vertikala tagentbordet, inte som du önskar (och jag med) men ändå en viss hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, men att hela tiden va tvungen att spela upp melodin för å höra om tonerna ligger rätt, eller att zooma in och kolla efter nogrannt hela tiden e sjukt jobbigt 😄

propellerheads måste fixa detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är irriterande när det som i t.ex Cubase låter när man skriver ut en not i pianorollen.

Älskar för övrigt reasons sequencer... helt klart den bästa jag sett... 😄

Men som sagt: tipsa de trevliga gossarna hos propellerheads om denna funktion så kanske den kommer i nästa uppdatering! Se bara till att säga åt dem att man måste kunna stänga av och sätta på funktionen.

EDIT: La till det sista...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är irriterande när det som i t.ex Cubase låter när man skriver ut en not i pianorollen.

Älskar för övrigt reasons sequencer... helt klart den bästa jag sett... 😄

Men som sagt: tipsa de trevliga gossarna hos propellerheads om denna funktion så kanske den kommer i nästa uppdatering! Se bara till att säga åt dem att man måste kunna stänga av och sätta på funktionen.

EDIT: La till det sista...

jo självklart ska man kunna välja att stänga av den funktionen, men den ska helt klart finnas tillgänglig

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är irriterande när det som i t.ex Cubase låter när man skriver ut en not i pianorollen.

Älskar för övrigt reasons sequencer... helt klart den bästa jag sett... 😱

Men som sagt: tipsa de trevliga gossarna hos propellerheads om denna funktion så kanske den kommer i nästa uppdatering! Se bara till att säga åt dem att man måste kunna stänga av och sätta på funktionen.

EDIT: La till det sista...

jo självklart ska man kunna välja att stänga av den funktionen, men den ska helt klart finnas tillgänglig

Nå...kommer du att maila?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är irriterande när det som i t.ex Cubase låter när man skriver ut en not i pianorollen.

Älskar för övrigt reasons sequencer... helt klart den bästa jag sett... 😄

Men som sagt: tipsa de trevliga gossarna hos propellerheads om denna funktion så kanske den kommer i nästa uppdatering! Se bara till att säga åt dem att man måste kunna stänga av och sätta på funktionen.

EDIT: La till det sista...

jo självklart ska man kunna välja att stänga av den funktionen, men den ska helt klart finnas tillgänglig

Nå...kommer du att maila?

vad är deras e-mail då?... eller måste man posta riktigt brev?

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄR kan man skriva till dom om detta

se så allihopa, skriv  😄

Frågan är om de blir så glada om vi mailbombar dem 😄

Har du skickat med länken till den här diskussionen?

oj nä det gjorde jag ej (tänkte inte på det) 😮

men här e mitt mail iaf:

Hej,

först vill jag tacka er för fantastiska program!

Jag har dock en liten idé till något som ev. skulle förbättra Reasons sequencer en aning; i t.ex Logic´s matrix edit så hörs det vilken ton man sätter ut genom att trycka på den eller att sätta ut den. Samma sak i Cubase och FL. Varför inte i Reason?

Jag tror att många andra skulle hålla med mig om vilken förbättring detta skulle innebära; man slipper t.ex spela upp melodin varje gång eller kolla efter noggrant för att höra/se om en ton ligger rätt eller ej.

Självklart skulle man också kunna stänga av denna funktion om man vill.

Vad tycker ni själva om förslaget?

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄR kan man skriva till dom om detta

se så allihopa, skriv  😳

Frågan är om de blir så glada om vi mailbombar dem 😆

Har du skickat med länken till den här diskussionen?

oj nä det gjorde jag ej (tänkte inte på det) 😳

men här e mitt mail iaf:

Hej,

först vill jag tacka er för fantastiska program!

Jag har dock en liten idé till något som ev. skulle förbättra Reasons sequencer en aning; i t.ex Logic´s matrix edit så hörs det vilken ton man sätter ut genom att trycka på den eller att sätta ut den. Samma sak i Cubase och FL. Varför inte i Reason?

Jag tror att många andra skulle hålla med mig om vilken förbättring detta skulle innebära; man slipper t.ex spela upp melodin varje gång eller kolla efter noggrant för att höra/se om en ton ligger rätt eller ej.

Självklart skulle man också kunna stänga av denna funktion om man vill.

Vad tycker ni själva om förslaget?

Mvh

Johan

Det var ett trevligt mail tycker jag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är irriterande när det som i t.ex Cubase låter när man skriver ut en not i pianorollen.

Älskar för övrigt reasons sequencer... helt klart den bästa jag sett... 😏

Men som sagt: tipsa de trevliga gossarna hos propellerheads om denna funktion så kanske den kommer i nästa uppdatering! Se bara till att säga åt dem att man måste kunna stänga av och sätta på funktionen.

EDIT: La till det sista...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är irriterande när det som i t.ex Cubase låter när man skriver ut en not i pianorollen.

Älskar för övrigt reasons sequencer... helt klart den bästa jag sett... 🙂

Men som sagt: tipsa de trevliga gossarna hos propellerheads om denna funktion så kanske den kommer i nästa uppdatering! Se bara till att säga åt dem att man måste kunna stänga av och sätta på funktionen.

EDIT: La till det sista...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, en till sak som jag har tänkt på, vore det inte väldigt trevligt om man i sequencern kunde, som i cubase eller för den delen logic, köra igång projektet genom att dubbelklicka i timelinen? Visst går ju space bra, men jag blir ändå lite frustrerad eftersom jag "korsjobbar" i flera olika program till och från. En idé som vore genomförbar?

Redigerat av teknodrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, en till sak som jag har tänkt på, vore det inte väldigt trevligt om man i sequencern kunde, som i cubase eller för den delen logic, köra igång projektet genom att dubbelklicka i timelinen? Visst går ju space bra, men jag blir ändå lite frustrerad eftersom jag "korsjobbar" i flera olika program till och från. En idé som vore genomförbar?

Space funkar nog bäst så... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...