Jump to content
Annons

Samplade trummor


nikk (oregistrerad)

Recommended Posts

nikk (oregistrerad)

Hej, på er!

Alla tycker vi ju olika, men vad tycker du/ni personligen om att

använda sig av färdiginspelade loopar som man kan köpa i olika format.

Jag tänker då i trummväg.

Akustiska trummor då framför allt, e det fel att använda det?

Bör man progga dom själv, eftersom man bor i lägenhet e det svårt med trummor.

Har ni i så fall tips om bra hårdrocks-trummor i loopform?

Redigerat av nikk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att ingenting är fel så länge man uppnår det resultat man vill. Personligen tycker jag att det är halva grejjen att sitta o göra beats men om man e mer melodiskt lagd så går det ju fortare att slänga upp en loop att nynna till. Alla e ju olika, mer tolerans, mer mys 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är okej att använda loopar.

Det kan vara en producent som är grymt duktig på allt annat förutom trummor.

Om man då vill att det ska låta bra så kan man väl använda sig av färdiga trumloopar för att få allt låta bra. Eller om man låter en polare som är duktig producera trummor för en. Men har man ingen som kan fixa det för en så får det bli färdiga loopar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd gärna loopar, inte bara för att du inte har möjlighet till att spela in själv, utan kanske för att du hittar något som verkligen passar till din musik. Samplade trummor behöver inte vara ett substitut för den "äkta varan". Använd vad du har möjlighet till och vad som fungerar i låten. Resultatet är viktigare än hur du når dit, helt motsatt till vad din gymnastiklärare lärde dig i skolan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag ska spela in en låt ide´har jag ingen lust att ödsla massa tid på trummorna, man vill ju lira på engång!! 🙂

därför tycker jag groove agent är perfekt.

bara att välja takt, tempo och köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en intervju med Fxpansion (bfd, dr 800 och sensate loopspelaren GURU) i MM. Deras inställning var att det fortfarande finns grejor som inte går att ersätta med digitala lösningar. T e x bra kantslag m.m. Det går fortfarande inte att ersätta ne människa med en maksin avseende en riktig trummis. Men för hemmabruk, eller demos så är det fullt användbart. Är böjd att hålla med. Det som spelas på ett riktigt instrument i realtid rymmer så mycket mer än det programerade, både i nyanseringar och i små variationer som uppstår i något slags samspel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter hårdrockstrummor måste du kolla in Drumkit From Hell (DFH). Finns ljudexempel på hemsidan: http://www.toontrack.com/index_samples.shtml

Använder mig nästan bara av dem ljuden. Men har nyligen fått ett maffigt Pearl Masters-kit inspelat, så snart blir det till att sätta sig ner och editera filerna, sen lär jag nog köra på dem ett bra tag. Dessa slag är för övrigt inspelade i samma studio av samma tekniker som första DFH. Och de är mina, BARA mina hiiiiiiiiihihihihihihihihihihiiiiiii <---häx-skratt :rolleyes:

Redigerat av isotone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...