Jump to content
Annons

Inspelning


Melinda

Recommended Posts

Jag köpte för ett år sedan en digitalporta för att spela in mina låtar, nu känner jag mig väldigt begränsad och vill gå vidare och lära mig att spela in via dator, då jag inte heller spelar mer än lite gitarr och keyboard. Nu undrar jag, vad för program är smidigast och lättast att använda utan att man ska läsa igenom en 200 sidors instruktionsbok? Jag vill nämligen ha ett program som är lätt att förstå sig på, för jag vill lägga ner tid på själva insp. inte att lära mig programmet :rolleyes:

Snälla hjälp mig för jag vill börja igår 😉

/Melinda

________________________________________

www.melindamusic.net

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

200 sidors instruktionsbok! Det var en tunn en det. 😉

Alltså så här är det.. Cubase är populärt och det finns massor med litteratur och kurser att skaffa till.. Du kommer i gång och kan spela in utan att behöva läsa 200 sidor... Skulle tro att det räcker med 3 sidor.. Sen kan du växa in i det hela allt eftersom (och du vill förhoppningsvis läsa mer är 200 sidor för att lära dig mera).

Cubase , Logic etc.. Det är mer en smaksak.. Som Volvo och Saab ungefär.

Men om du jobbar mest med liveinspeled musik.. (kunna spela in gitarr och keyboard snabbt som ögat när du har en idé) så skulle jag faktiskt rekomendera dig att titta lite närmare på Mackie Tracktion 2 som är enligt mitt tycke ett snabbjobbat och lättlärt program.. Men det är min åsikt.. Det är säkert andra här på forumet som tycker annat.. :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det är nog det som är problemet nu, jag är inte så superduktig på något instrument eg. jag är bäst på att sjunga och skriva låtar. Jag skulle behöva ett program där jag kan använda mig av midi, det skulle vara väldigt smidigt och användbart. Om jag har en idé och snabbt behöver spela in, så är portan idealisk.

Så du rekommenderar cubase? Finns det inte en uppsjö av versioner, vilken ska jag skaffa och vart hittar jag den?

/Melinda

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubasis skulle nog gott räcka åt dig.. Och har du tur så får du med det då du skaffar ett ljudkort till datorn (som du kommer att märka att du behöver eftersom det med datorn medföljande inte riktigt duger ljudkvaltitetsmässigt.. i alla fall inte om du ska använda en bra extern mikrofon).

Tyvärr kommer jag inte på nån lämplig bundle (ljudkort+musikprogam) just nu men det hänger säkert på fler och ger bra exempel.. Wait and see 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...