Jump to content
Annons

Cubase sx3, vilket ljudkort?


Oakmeal

Recommended Posts

Hej!

Är ny här på forumet och jag har en fråga.

Har precis införskaffat Cubase Sx3 och undrar om det är någon viss typ av ljudkort jag bör köpa till det, och i så fall vilket? eller om det inte har någon betydelse?

/ Oakmeal

Redigerat av Oakmeal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du inte äger gamla nummer av tidningen så kanske de två ljudkortstesten kan vara intressanta att titta igenom. Kostar 30kr styck:

http://studio.idg.se/globalincludes/applik....asp?item=16222

http://studio.idg.se/globalincludes/applik....asp?item=16647

/Majken

Ska killen betala 60 buck för det? Finns ju massor med människor här som hjäpa honom istället, inkl du Majken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kunskaper om detta är mycket begränsade men jag vill kunna spela in gitarr, bas och sång, (trummorna programmerar jag).

Jag vill nog helst ha en extern lösning.

Kan tänka mig att betala 3-4000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

för ca 1000:- får du ett ljudkort som du kan spela in 1 el. 2 signaler samtidigt vilket borde räcka för dig.

dock behöver du då micförstärkare och fantommatning till micen (om du har en sådan mic) vilket kostar från ca 500:- 0ch uppåt.

dyrare ljudkort brukar ha både preamp och fantommatning så då får du allt i ett.

har själv EMU 1820 för 3795:- vilket jag är nöjd med, det är ett pci kort med breakoutbox vilket jag tycker är bättre än firewire och USB anslutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska killen betala 60 buck för det? Finns ju massor med människor här som hjäpa honom istället, inkl du Majken!

Han behöver inte betala 60 kronor, men om han är sugen på att lära sig mer om vad det finns för olika ljudkortsmodeller och hur de skiljer sig från varandra så är det väl ändå en ganska billig investering för att undvika ett felköp?

Och jag hjälper mer än gärna till, det vet du. Men jag jobbar på en tidning också 😎

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska killen betala 60 buck för det? Finns ju massor med människor här som hjäpa honom istället, inkl du Majken!

Han behöver inte betala 60 kronor, men om han är sugen på att lära sig mer om vad det finns för olika ljudkortsmodeller och hur de skiljer sig från varandra så är det väl ändå en ganska billig investering för att undvika ett felköp?

Och jag hjälper mer än gärna till, det vet du. Men jag jobbar på en tidning också 😆

/Majken

Jobbar du på provis nu också? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper ett vanligt PCI-kort så installerar du det i datorn som villken annan hårdvara som helst. Jag skulle rekommendera M-audio Audiophile 2496. 995:-, extremt lättjobbat, kanonfina drivrutiner, har själv aldrig haft några problem med det överhuvudtaget...

Jag vet inte, har aldrig provat, men har fått för mig att externa ljudkort via USB/Firewire kan vara lite trixigare att få det att funka...?

När kortet är installerat, kör du bara en kabel från utgång på preampen till ingång på ljudkortet.

Sen trycker du in mic eller gitarr eller vad du nu vill in i preampen, ställer volymen på lagom nivå, väljer fantommatning eller ej och rockar lös...

Det finns en billig Behringer Preamp som säkert skulle funka: http://www.musikborsen.se Välj Effekter/Preamp och så kikar du på BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200.

Den verkar ha allt du behöver. Fantommatning, 16 förinställda voicings för sång, ackegura, elgura keyboard osv...

Ska du köra akustisk gitarr eller elgura?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men då kan man ju fundera: Vart tar du effekter till guran ifrån?

Du kan ju köra med mjukvarueffekter (Guitar Rig, Amplitube m.fl.), eller så skaffar du en förstärkarsimulator före du kör in det i datorn (POD, V-amp, VOX Tonelab).

Kör du med sistnämnda behöver du inte någon preamp, men då vet jag inte om man kan skruva till nåt bra ljud för att sjunga genom dem?

Jag har POD xt, den funkar bra, har ännu inte testat sång, men det finns en förstärkarmodell i alla POD:ar som heter Tube Preamp som ska vara ganska clean... Akustisk gitarr låter helt OK genom den.

KÖr du med mjukvarumodellen får du ju mer belastning på datorn såklart...

Jag har en POD2 som jag ska sälja, men den är så gott som bokad av en polare redan...

EDIT: Äh, missade en grej. Om du redan spelat mycket hemma har du säkert stärkare och sånt färdigt, då kan du såklart köpa en vanlig preamp och micka upp stärkaren istället...

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man spela in basen med Pod 2, eller måste man köpa en basförstärkarsimulator också? Jag tror att poden är mest inressant för mig.

Redigerat av Oakmeal
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...