Jump to content
Annons

RECEPTOR


BONGOBOB (oregistrerad)

Recommended Posts

BONGOBOB (oregistrerad)

Tjena!

Är det någon här som har några erfarenheter av receptor? Är det t ex mycket latency och hur mycket pluggar och mjukvarusyntar orkar den egentligen.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du inte sett videona på deras hemsida när jordan rudess sittter å leker med den...

Verkar ju va hur grym som helst!!! Och Rudess säger bara bra saker om den... har för mig han snackar om latency också.... Kolla in dom..

Har dock inte testat den men dskulle gärna vilja... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hasse Nilsson hälsar:

"Oj, det blir tyvärr ett typiskt "det beror

på"-svar från mig. I standardutförandet har

Receptorn 256 M ram, vilket är rätt lite för en

dator som ska köra många pluggar. Hela ekvationen

beror såklart på hur processorintensiva pluggar

man tänker sig ladda in. Virtuella

samplingsinstrument, för att ta ett exempel,

"växer" ju i interminnet beroende på hur många

ljud som används samtidigt i en patch. Detta är

inget specifikt för Receptor. Jag skulle säga

(det var ju något år sedan testet gjordes) att i

min användning av Receptor så höll tillverkarens

specifikationer måttet. Då använde jag _endast_

de förhållandevis enkla pluggar (läs: de krävde

inte så mycket internminne och belastade inte

processorn så hårt) som medföljde produkten vid

lanseringen. Idag har antalet pluggar som

anpassats till Receptor ökat avsevärt, vilket

innebär att det i nuläget går att köra en mängd

vst-instrument från tillverkare som Native

Instruments, Spectrasonics och IK Multimedia,

vilket inte gick då jag skrev testet. Det är ju

mumma för den som till exempel vill lira

midigitarr på Absynth 3 och köra hela härligheten

genom Guitar-rig.

Jag har svårt att tänka mig Receptorn orkar alla

16 samtidiga slottar för Vsti:s med sådana

fräsiga mjukvaror på endast 256 ram utan att

konstra. Något får mig att tro att Muse Research

vet om detta, eftersom det på Receptorpluggarnas

egen sajt Plugorama

[http://www.plugorama.com] finns en fet

reklambanner med innebörden "Uppgradera din

Receptor till 1 GB Ram!" :-)

Som ofta i sådana här sammanhang: "Your mileage

may vary"

Link to comment
Dela på andra sajter

BONGOBOB (oregistrerad)

Tusen tack för tipsen! Jag ska ta o kolla in den där videon med Jordan. Jag köpte en Frostdator för 20 000:- med hopp om att det skulle gå o köra DFHS, Atmosphere och ett par EWQLSO med lite andra pluggar men det verkar kört så det lutar väl mot att skaffa en sån här apparat som kan hjälpa till. Tråkigt bara att den kostar lika mycket som hela frostdatorn. Men vad gör man inte för att få de pluggar man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en dator till annars, och länka ihop dom?

Om du har någon frysfunktion i ditt sequenserprogram kan det funka också. Har dessutom för mig att Studio testade någon slags plugg man kunde lägga på kanalerna som funkade som en frysfunktion, men kommer inte ihåg vad den heter. Var i a f gratis eller väldigt billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Tusen tack för tipsen! Jag ska ta o kolla in den där videon med Jordan. Jag köpte en Frostdator för 20 000:- med hopp om att det skulle gå o köra DFHS, Atmosphere och ett par EWQLSO med lite andra pluggar men det verkar kört så det lutar väl mot att skaffa en sån här apparat som kan hjälpa till. Tråkigt bara att den kostar lika mycket som hela frostdatorn. Men vad gör man inte för att få de pluggar man vill ha.

Hur gick det, köpte du en Receptor eller blev det ngt annat alternativ? Är väldigt nyfiken, de tipsar nämligen om den där på EwastWests forum. Men då har några av dem 3-4 stycken.. lite saftigt! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en dator till annars, och länka ihop dom?

Om du har någon frysfunktion i ditt sequenserprogram kan det funka också. Har dessutom för mig att Studio testade någon slags plugg man kunde lägga på kanalerna som funkade som en frysfunktion, men kommer inte ihåg vad den heter. Var i a f gratis eller väldigt billig.

SX3 har freezefunktion!!

Link to comment
Dela på andra sajter

BONGOBOB (oregistrerad)
Tusen tack för tipsen! Jag ska ta o kolla in den där videon med Jordan. Jag köpte en Frostdator för 20 000:- med hopp om att det skulle gå o köra DFHS, Atmosphere och ett par EWQLSO med lite andra pluggar men det verkar kört så det lutar väl mot att skaffa en sån här apparat som kan hjälpa till. Tråkigt bara att den kostar lika mycket som hela frostdatorn. Men vad gör man inte för att få de pluggar man vill ha.

Hur gick det, köpte du en Receptor eller blev det ngt annat alternativ? Är väldigt nyfiken, de tipsar nämligen om den där på EwastWests forum. Men då har några av dem 3-4 stycken.. lite saftigt! =)

Nä det har tyvärr inte blivit av än. Jag har fått lära mig att hushålla lite bättre med datorresurserna. Det blir ett segare arbete att arra prylar men det får gå ett tag till.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv inte riktigt fattat grejen med Receptor. Att den är bekväm att bara koppla in kan jag förstå, men för oss som inte badar i pengar då? Är det inte mer prisvärt att köpa en till dator som några redan har tipsat om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för tipsen! Jag ska ta o kolla in den där videon med Jordan. Jag köpte en Frostdator för 20 000:- med hopp om att det skulle gå o köra DFHS, Atmosphere och ett par EWQLSO med lite andra pluggar men det verkar kört så det lutar väl mot att skaffa en sån här apparat som kan hjälpa till. Tråkigt bara att den kostar lika mycket som hela frostdatorn. Men vad gör man inte för att få de pluggar man vill ha.

Hur gick det, köpte du en Receptor eller blev det ngt annat alternativ? Är väldigt nyfiken, de tipsar nämligen om den där på EwastWests forum. Men då har några av dem 3-4 stycken.. lite saftigt! =)

Nä det har tyvärr inte blivit av än. Jag har fått lära mig att hushålla lite bättre med datorresurserna. Det blir ett segare arbete att arra prylar men det får gå ett tag till.

/Magnus

Ja, jag står i valet och kvalet, det är många andra investeringar som får stryka på foten, fast det är ändå inte så enormt stor prisskillnad för att jag skall få det att funka, går jag på receptorn verkar det som att jag får ett lite smidigare system, men då med 50-7000 SEK mindre på fickan. Fördelen är väl att det går å ta med sig och spela live, om man nu törs det. =) Annars får man väl köra klicktrack, hehe.

Fixar du allt på din dator eller har du köpt en ytterligare?

EDIT:

Jag har själv inte riktigt fattat grejen med Receptor. Att den är bekväm att bara koppla in kan jag förstå, men för oss som inte badar i pengar då? Är det inte mer prisvärt att köpa en till dator som några redan har tipsat om?

Jjag har verkligen inte helkoll, men om jag köper en PC bestyckad så den klarar att hantera ungefär samma som Receptorn och det extra ljuddkortet som krävs samt programvara m.m så landar det på cirka 13-16000 (jag höftar bara)... så därför överväger jag att faktiskt inhandla den, men det är på de grunderna som min begränsade kunskap i ämnet faktiskt är, så jag skulle vilja veta mer. Såg videodemosarna på deras sida, och jag blev riktigt het faktiskt.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

BONGOBOB (oregistrerad)
Tusen tack för tipsen! Jag ska ta o kolla in den där videon med Jordan. Jag köpte en Frostdator för 20 000:- med hopp om att det skulle gå o köra DFHS, Atmosphere och ett par EWQLSO med lite andra pluggar men det verkar kört så det lutar väl mot att skaffa en sån här apparat som kan hjälpa till. Tråkigt bara att den kostar lika mycket som hela frostdatorn. Men vad gör man inte för att få de pluggar man vill ha.

Hur gick det, köpte du en Receptor eller blev det ngt annat alternativ? Är väldigt nyfiken, de tipsar nämligen om den där på EwastWests forum. Men då har några av dem 3-4 stycken.. lite saftigt! =)

Nä det har tyvärr inte blivit av än. Jag har fått lära mig att hushålla lite bättre med datorresurserna. Det blir ett segare arbete att arra prylar men det får gå ett tag till.

/Magnus

Ja, jag står i valet och kvalet, det är många andra investeringar som får stryka på foten, fast det är ändå inte så enormt stor prisskillnad för att jag skall få det att funka, går jag på receptorn verkar det som att jag får ett lite smidigare system, men då med 50-7000 SEK mindre på fickan. Fördelen är väl att det går å ta med sig och spela live, om man nu törs det. =) Annars får man väl köra klicktrack, hehe.

Fixar du allt på din dator eller har du köpt en ytterligare?

EDIT:

Jag har själv inte riktigt fattat grejen med Receptor. Att den är bekväm att bara koppla in kan jag förstå, men för oss som inte badar i pengar då? Är det inte mer prisvärt att köpa en till dator som några redan har tipsat om?

Jjag har verkligen inte helkoll, men om jag köper en PC bestyckad så den klarar att hantera ungefär samma som Receptorn och det extra ljuddkortet som krävs samt programvara m.m så landar det på cirka 13-16000 (jag höftar bara)... så därför överväger jag att faktiskt inhandla den, men det är på de grunderna som min begränsade kunskap i ämnet faktiskt är, så jag skulle vilja veta mer. Såg videodemosarna på deras sida, och jag blev riktigt het faktiskt.

Det funkar sådär med en dator. För det mesta är jag tvungen att göra wavefiler så fort det blir mer än ett par mjukvarusynthar och det är ett jädrans jobb om man vill göra ändringar i arren. Jag undrar om jag inte ska ta att kolla upp hur det funkar med flera datorer. Kanske inte så smidigt live men man blir ju inte begränsad till en viss sorts pluggar heller. Hoppas du hittar en bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ju mac så alternativen är begränsade, men till PC finns det ett antal, jag har sett en hel del alternativ på www.soundsonline-forums.com (några trådar där är besudlade med mina bottenfrågor) som inte verkar riktigt lika dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...