Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan, nu blev jag precis medlemm och skriver hÀr första inlÀgget. Grejen Àr att jag har ett mixerbord (Behringer Eurotrack UB802) Som brummar ganska mycekt nÀr man spelar in, frÄgan Àr vad ska jag göra Ät det? Brummandet lÄter typ som om du har en mikrofon och det blÄser in i den, det blir vÀldigt svÄrt att spela in t.ex. distade elgitarrer nÀr det Àr sÄ hÀr för dÄ höjs bruset och det lÄte dÄligt. Finns det nÄgot tips pÄ vad man kan göra? Jag spelar in i programet Cubase SX3

Jag har funderat pÄ att skrota mixern och köpa ett externt ljudkort med fantommatning (M-audio fast usb pro eller vad det hette) för att slippa bruset.

Men finns det billigare alternativ? Jag behöver mixerbordet för att försörja min TSM87S mic med fantommatning.

Vad jag bör sÀga ocksÄ Àr att jag nog behöver ett nytt ljudkort, jag sitter hÀr pÄ ett Creativ Live! [C400] ljudkort som verkligen inte Àr gjort för inspelning.

Vad finns det för alternativ att göra?

B.T.W. sÄ har jag inte allt för mycekt pengar....

Tack pÄ förhand

/Elis

Annons
Postat

Ni fÄr gÀran komma med lite mer specificerade kommentar, vad finns det dÄ för preaps eller mixerbord som itne brusar och Àr bra?

Postat

Börja med att skaffa ett nytt ljudkort, mycket av ditt brus kan mycket vÀl hÀrledas till ditt nuvarande ljudkort. Vad har du för total budget?

Postat

Inte mycket men 2000-3000, jag spelar in allting för sig sÄ jag behöver inget ljudkort med massa ingÄngar och utgÄngar. GÀrna externt sÄ blir det lÀttare att hantera och sÄ.

Tack för att ni försöker hjÀlpa mig, jag Àr inte sÄ bra pÄ sÄnna hÀra tekniska saker.

Postat

Skaffa nÄt nytt ljudkort, som tex. ESI Juli@, som har tvÄ mono-ingÄngar (eller en stereo, beroende pÄ hur man ser pÄ det) och tvÄ mono-utgÄngar. Kör balanserade kablar till mixern. Det Àr inte alltid lÀtt att koppla en mixer rÀtt, Àven om det Àr en relativt enkel mixer. Försök att beskriva detaljerat allt som kan vara relevant. Vad spelar du in, och hur har du det kopplat till mixern? AnvÀnder du mikrofoner, och i sÄ fall vilka?

Mic-preamps i behringermixers brukar ofta inte vara nÄgra höjdare, dÀremot, som om du anvÀnder en kondingmic sÄ kan det vara vÀrt att köpa extern mic-preamp eller bÀttre mixer.

Postat

Jag tror inte det Àr mixern som Àr det stora problemet, snarare ljudkortet.. Jag tror precis som flera föregÄende talare att de du borde koncentrera dej pÄ att Àr ett nytt ljudkort, en extern preamp och balanserade kablar. Jag köpte en skitpreamp frÄn just behringer (MIC 100, tror jag den heter) för runt en femhundring, Àven om inte ljudkvaliteén Àr pÄ topp sÄ har jag inte upplevt nÄgot brus och inte att förglömma sÄ Àr 500kr gratis för en preamp.. lyca till

Postat

Jag spelar in mycket akustisk gitarr och sÄng, och dÄ och dÄ elgitarr. elgitarren lineas oftast och fÄr sina effekter i GuitarRig. SÄng och Akustisk spelas in med en TMS87S stormembrans mikrofon i budgetklass som dock behöver fantommatning.

Jag kopplar allt enkelt bara in pÄ lineingÄgnarna och sen sÄ har jag en kabel frÄn "line out" in i datorn.

Jag har prövat att först ta elgitarren och linea den in i mixerbordet och vidare in i datorn och dÄ blir det massa brus och sen kopplade jag den direkt in i datorn och dÄ blev det mycket bÀttre, mer en halva mÀngden brus försvann pÄ samma volym. SÄ pÄ det sÀttet har jag pÄ nÄtt sÀtt bevisat att det Àr min lilla mixer som Àr boven i det hela, mens amtidigt behöver jag byta ljudkort dÄ jag har en fruktansvÀrt lÄng delay i Cubase monitor grejest med den.

Ska man skaffa kanske ett ESI Juli och en micpreamp och sen bara slÀnga bort mixern?

Eller ska man skaffa ett externt ljudkort med fantommatning?

Postat (redigerat)

externt eller internt spelar vÀll ingen roll om du har en mixer, och varför skulle du inte kunna anvÀnda bÄde preamp och mixer pÄ samma linje. Det Àr inget som jag sjÀlv haft problem med i alla fall. Ska du spela in gitarr som du beskriver bör du koppla in en DI-Box innan signalen gÄr till mixer bordet för att balansera signalen och slippa onödigt brus...

SÄhÀr skulle jag kopplat i ditt fall:

TMS87S --> Preamp --> Mixerbord --> Ljudkort

eller

Elgitarr --> DI-Box --> Mixerbord --> Ljudkort

Men du bör nog byta ljudkort, har inte prövat Juli@, men jag anvÀnder mej av "Audiotrak Maya Mk II" som Àr i samma prisklass (1.500kr) fungerar utmÀrkt.

Redigerat av sewn
Postat

Hm.. tja, skaffa först bÀttre ljudkort. Det Àr fullt möjligt att det lÄter brusigare dÀrför att du kopplat kablarna fel frÄn mixern, sÄ att du fÄr in en balanserad signal i ditt obalanserade ljudkort. I min mening sÄ behöver man alltid en mixer. Som sagt Àr mic-preampsen inte alltid högsta klass pÄ behringer-mixers, men dom borde ÀndÄ vara relativt okej.

Postat

Men grejen Àr ju att mixerbordet brusar sÄ jag vill inte ha det, sÄ dÄ kanske man ska köpa ett externt ljudkort som har fantommatning. Mitt problem Àr: Jag har ett Ädligt ljdukort som ger delay och inte kan spela in i sÀrskilt bra fromat + att jag har ett mixerbord som ger ifrÄn sÄg ett brus.

Kan jag dumpa mixerbordet och skaffa ett t.ext ESI Juli och sen linea gitarren direkt in i den och skaffa en mic-preamp som jag sÀtter micen in i och sen kör in den direkt i ljudkortet?

DI-Box??? Vad Àr det?

Postat (redigerat)

Jag upprepar min slutsats:

Det Àr inte ditt mixerbord som brusar!

ljudkortet Àr troligen den stora boven..

DI-Box??? Vad Àr det?

En DI-Box balanserar en signal frÄn t.ex en elgitarr eller bas för att minska bruset och stÀrka signalen.

Redigerat av sewn
Postat

om du skaffar en preamp finns det ingen anledning att gÄ via mixern, den fyller ingen funktion. ljudkort finns det mÄnga i tusenkronorsklassen. jag har ett audiophile 24/96 som funkar hur bra som helst. skulle Àven kolla pÄ emu 0404 som ocksÄ kostar 1000 spÀnn och dessutom har inbyggda dsp-effekter.

som preamp kör jag studio project b1, den har bÄde fantommatning och instrumentingÄng, sÄ du behöver inte köpa nÄgon extra di-box till gitarr. behringer har som sagt billiga preamps med instrumentingÄng. skit i mixern.

Postat

det finns mÄnga trÄdar om gura-mixer-ljudkorts brus

lysrör, dataskÀrm Àr bara nÄgra av mÄnga bruskÀllor

Postat

har inga lysrör eller anant som speccar min dator och en vanlig plattskÀrm sÄ jag tror ej det Àr upphovet till bruset, men ajg ska nu börja med att köpa ett ESI Juli eller E-MU 0404.

TACK SOM FAN!! för alla svar! Det har hjĂ€lpt mig mycket! Ska se om jag kan fĂ„ tag pĂ„ en bra preamp, t.ex. Studioprojekts 😕

Tack en engĂ„ng! Jag kanske skriver igen om bruset kvarstĂ„r, men nu ska jag pröva dom lösningar ni givit mig! đŸ˜±

Postat

kan den hÀr kombinationen vara nÄgonting?

E-MU 0404 + AudioBuddy mic preamp??

vad sÀger ni?

Mvh/ Elis

Postat

Det kanske ska sÀgas att man ofta fÄr vad man betalar för men med dom dÀr grejerna tror jag att ditt problem försvinner och det blir klart trevligare att producera musik i framtiden. Det jag vill varna för Àr att ljudkortet inte har en balanserad ingÄng som t.ex Juli@ har, balanserat = mindre brus. Preampen har jag inte sett till förut men fyller sÀkert sin uppgift, lycka till

Postat

okey, dÄ kör vi Juli + AudioBuddy

AudioBuddy gÄr för 1000kr pÄ musikbÀrsen men jag kan fÄ tag pÄ den beggad, sÄ dÀrför blir det lite billigare, har lÀst ganska bra om den, men börst skaffar jag ljudkortet.

Thanke sÄ mycketh

Postat

Det rÀckte med att byta ljudkort till M-Audio Audio Audiophile 2496 och bruset förvan och allt lÄter nu bÀttre Àn nÄgonsin!

Tack för all hjÀlp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.