Torwald Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 Enligt ett rykte jag hört kan Haas-effekten ha vissa intressanta sideffekter, som att det exempelvis skulle pĂ„verka balanssinnet. Det jag undrar Ă€r huruvida detta rykte stĂ€mmer eller inte? I samband med att jag hörde talas om detta rykte, startades ett mindre projekt dĂ€r fysik- och biologielever i skolan sammarbetar i ett gemensamt projekt. I min grupp tĂ€nkte vi undersöka om det finns nĂ„gra sideffekter av Haas-effekten. I takt med att projektidĂ©n utvecklades, bestĂ€mde vi oss för att reda ut andra fenomen. Jag vet inte om nĂ„gon sĂ„g Myth busters nĂ€r de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound? đ Hursomhelst, vi tĂ€nkte att man kan ju aldrig testa tillrĂ€ckligt mycket. DĂ€rför tĂ€ntke vi ocksĂ„ testa om uppspelning av hög- eller lĂ„gfrekventa ljud kan pĂ„verka kroppen. SĂ„ alla som vet nĂ„got om rykten kring dylika företeelser, höj edra röster! Jag efterlyser ocksĂ„ ljudfiler att testa med! Jag tĂ€nkte testa Haas-effekten med bĂ„de musik och genererade toner utan transienter. Hur skapar man sĂ„na? Det vore vĂ€ldigt vĂ€nligt om nĂ„gon ville compila nĂ„gra testfiler Ă„t mig! SĂ€g till om nĂ„gon kĂ€nner sig manad att anmĂ€la sig som frivillig! đ Fantastiskt rörigt det blev det hĂ€r, jag ber om ursĂ€kt för det. Jag gör sĂ„ mycket pĂ„ en gĂ„ng. Den stressade ungdomen, ni vet...
kempor Postat 25 januari 2006 Postat 25 januari 2006 (redigerat) Har ingen aningen om varför Haas effekten skulle pÄverka balansen. Det hÀr med huruvida ljud pÄverkar kroppen Àr ganska intressant. Olika delar av kroppen har olika resonansfrekvenser, varierar dock sÄklart pÄ storleken pÄ personen men exempelvis har bröstkorgen en resonansfrekvens kring 60 Hz (baskaggen ligger ofta dÀr och brukar kÀnnas dunka i bröstet), har för mig att huvudets var kring 20 Hz. Mycket bas kan pÄverka balanssinnet (lÄgfrekvent sÄdan). Jag tror inte högfrekevent ljud pÄverkar kroppen i lika stor grad som lÄga frekvenser mer Àn att de kan pajja öronen... (Bara för att inget missförstÄnd ska uppstÄ, med Hass effekt menar du? sÄ vitt jag vet kan den Àven kallas lagen om första vÄgfronten vilket betyder att man uppfattar ljud som kommer först starkare Àn ljud som kommer nÄgot senare.) Redigerat 25 januari 2006 av kempor
Torwald Postat 25 januari 2006 TrÄdstartare Postat 25 januari 2006 (redigerat) Precis som du sÀger: Haas-effekten sÀge ratt nÀr ett ljud spelas frÄn kÀlla A och kÀlla B uppfattar örat ljudets riktning beroende pÄ vilken ljudkÀlla som först nÄr örat. NÀr kÀlla B Àr fördröjd med mindre Àn 20ms och inte överstiger kÀlla A med mer Àn 10dB hör örat dock bara ett ljud: Haas-effekten. Enligt rykten ska Haas-effekten exempelvis kunna fÄ publiken smÄtt illamÄende pÄ koncerter dÄ ljudteknikern kanske dubbat en gura, panorerat 100% L/R och fördröjt den ena signalen lite. EDIT: Kanske Àr det sÄ att lÄgfrekventa ljud pÄverkar kroppen mer Àn högfrekventa, men tyvÀrr har vi inte utrustning tillgÀnglig att spela sÄ lÄgfrekventa ljud som 20Hz. NÄgon som har hört liknande rykten? Redigerat 25 januari 2006 av Torwald
Murdock Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Jag vet inte om nÄgon sÄg Myth busters nÀr de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound? Wikipedia sÀger dock att det finns i alla fall brunt brus. Det finns sÄ gott som en hel regnbÄge faktiskt.
giggsy Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Jag vet inte om nÄgon sÄg Myth busters nÀr de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound? Wikipedia sÀger dock att det finns i alla fall brunt brus. Det finns sÄ gott som en hel regnbÄge faktiskt. Hur funkar det hÀr med Wikipedia egentligen. Som jag fattat det sÄ Àr inte Wikipedia facit, bara nÄn persons Äsikter som jag eller vem som helst kan editera? Sinustoner i olika frekvenser anvÀnds vid ton-healing dÀr olika frekvenser anvÀnds för att heala olika delar av kroppen. Tror sÀkert Haas kan pÄverka balansen. Olika frekvensers inverkan pÄ vÄra organ Àr stor.
Torwald Postat 26 januari 2006 TrÄdstartare Postat 26 januari 2006 Jag vet inte om nÄgon sÄg Myth busters nÀr de "avslöjade" att there is no such thing as a brown sound? Wikipedia sÀger dock att det finns i alla fall brunt brus. Det finns sÄ gott som en hel regnbÄge faktiskt. Giggsy: Jag hÄller med dig. Efter att ha labbat med ljud hela kvÀllen igÄr, har jag insett att det Àr ganska psykande. NÀr jag testade med "vÀlbalanserade" lÄtar (testade exv. att ha ett brant hipassfilter pÄ nÄgra lÄtar och sedan kompressera) kunde man ibland uppleva det som att ljudet kom nÀstan enbart frÄn den ena hörluren, trots att motsatt kanal var jÀmförelsevis ganska kraftigt förstÀrkt. Vet du var man kan lÀsa mer om balanssinnet och Haas? Brown noise finns, ja, det kommer frÄn uttrycket Brownian motion, vilket beskriver mycket smÄ partiklars slumpmÀssiga rörelsemönster i en vÀtska. Olikt exempelvis "white noise" i vilket alla frekvenser Àr representerade i lika stor utstrÀckning, Àr bruset framför allt dominerat av det lÀgre registret i brown noise. DÀrför Àr det lite behagligare att lyssna pÄ. DÀremot finns det inget "brown sound", enligt myten, skulle fÄ folk att skita pÄ eller spy. AngÄende Wikipedia, sÄ Àr vÀl tanken att det ska vara sÄ nÀra sanningen som möjligt, men rent teoretiskt kan man vÀl skriva vad som helst dÀr.
mornel Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 AngÄende Wikipedia, sÄ Àr vÀl tanken att det ska vara sÄ nÀra sanningen som möjligt, men rent teoretiskt kan man vÀl skriva vad som helst dÀr. Jo, men det har gjorts oberoende tester mellan storbrittaniens största uppslagsverk och Wikipedia och de fann lika fÄ felaktigheter i de uppslagna artiklarna. Man kan alltsÄ lita pÄ Wikipedia i mÄnga avseenden, men precis som med vanliga, tryckta uppslagsverk ska man inte lita blint pÄ det.
Fredster Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Jag har fĂ„tt en historia berĂ€ttad för mig dĂ€r dom utsatte en grupp mĂ€nniskor för âtonerâ pĂ„ mellan 10 â 15 Hz med hög amplitud. Resultatet blev att mĂ„nga av dessa mĂ€nniskor blev sjuka av tarmvred. Nu fĂ„r man tro pĂ„ denna historia eller sĂ„ vĂ€ljer man att avstĂ„. Jag har inte bestĂ€mt mig för vilket Ă€nnu đ
joachime Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Jag har fĂ„tt en historia berĂ€ttad för mig dĂ€r dom utsatte en grupp mĂ€nniskor för âtonerâ pĂ„ mellan 10 â 15 Hz med hög amplitud. Resultatet blev att mĂ„nga av dessa mĂ€nniskor blev sjuka av tarmvred. Det finns ju otroligt mycket energi i sĂ„ lĂ„ga frekvenser och spelar man bara tillrĂ€ckligt högt sĂ„ ger det fysiska effekter.
MusicGene Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 lÄgfrekventa toner/ljud kan framkalla illamÄende och andra olustheter. För att verkligen fÄ direkta effekter fÄr man nog brassa pÄ med mycket hög volym och frekvenser i storleksordningen 6Hz. Du kanske ocksÄ kan ta reda pÄ vilka resonansfrekvenser kroppsdelar som lever, mage och urinblÄsa har och testa att spela toner med de frekvenserna.
Murdock Postat 26 januari 2006 Postat 26 januari 2006 Hur funkar det hĂ€r med Wikipedia egentligen. Som jag fattat det sĂ„ Ă€r inte Wikipedia facit, bara nĂ„n persons Ă„sikter som jag eller vem som helst kan editera? Det stĂ€mmer att vem som helst kan lĂ€gga upp artiklar och redigera men det hela Ă€r sĂ„ klart styrt av regler. Om du lĂ€gger upp en felaktig artikel eller bara trams kommer det raderas illa kvickt. Redigerar du om seriösa artiklar till dumheter Ă€ndras dom tillbaka och du bannas. Ăven om jag alltid brukar försöka bekrĂ€fta vad jag lĂ€ser dĂ€r mĂ„ste jag sĂ€ga att Wikipedia hĂ„ller en i allmĂ€nhet riktigt hög klass. Bara det faktum att man fastnar och surfar runt frĂ„n lobotomi till Nirvana till Frances Farmer till ecstacy till vattensjuka sĂ€ger nĂ„got om kvaliten. đ€Ș
giggsy Postat 27 januari 2006 Postat 27 januari 2006 Om du lÀgger upp en felaktig artikel eller bara trams kommer det raderas illa kvickt. Men vem bestÀmmer om det Àr faktafel i artikeln man lÀgger upp?
joachime Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Om du lÀgger upp en felaktig artikel eller bara trams kommer det raderas illa kvickt. Men vem bestÀmmer om det Àr faktafel i artikeln man lÀgger upp? AnvÀndarna sjÀlva. Alla inloggade besökare kan editera texten. Det finns ocksÄ en flik för diskussion för varje ord/begrepp. Slutligen finns en flik, "history", dÀr man kan se alla tidigare versioner av texten.
surikatmamma Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Enligt sÀgnen sÄ Àr det ingen ovanlighet med folk som spyr pÄ spelningar med Sunn O))). Ni som hört dem förstÄr kanske, men det lÄter som skitsnack.
affect Postat 30 januari 2006 Postat 30 januari 2006 (redigerat) Kanske Ă€r ute pĂ„ fel omrĂ„de hĂ€r men kan det kanske inte vara sĂ„ att det har och göra med hur dessa lĂ„ga frekvenser pĂ„verkar hjĂ€rnans naturliga frekvenser, eller hjĂ€rnvĂ„gor, snarare Ă€n att det pĂ„verkar organ i kroppen. Jag kom att tĂ€nka pĂ„ Alpha (7-8 och 12 Hertz med ett medel pĂ„ 10.5), Beta (frekvenser under 8 Hertz) och Theta (frekvenser över 12 Hertz) -vĂ„gor som alla kopplas till olika medvetandetillstĂ„nd. NĂ€r det har experimenterats med med detta med hjĂ€lp av ELF- generatorer sĂ„ har man ju kunnat pĂ„visa hur hur vissa frekvenser skapar obehag, illamĂ„ende osv. Som sagt - kanske Ă€r helt ute o svamlar đ lycka till med projektet torwald och lĂ„t oss veta hur det gĂ„r đČ Redigerat 30 januari 2006 av affect
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.