Jump to content
Annons

Mikrofonpaket!


papageno

Recommended Posts

Hej! En liten fråga...

Har precis påbörjat ett hemmastudiobygge och lyckats komma över ett focusrite saffire till ett trevligt pris. En tillräckligt bra dator och ett puffskydd(!) har jag sen innan.

Nu behöver jag mikrofoner med tillbehör (stativ, kablar), och så hjälp från er att välja!

Jag vill kunna micka upp...:

-sång (lead- och kör)

-akustisk gitarr

(singersongewriterstuket kommer utgöra huvuddelen)

...men även:

-fiol, viola, cello (oftast var för sig, ev stråkkvartett/duetter vid enstaka tillfällen)

-melodica (hohners lilla pianomunspel för den icke insatte)

-ev banjo...

-papplåda/virveltrumma med vispar

-annat smått o gott i pekussionsvängen

Paketet bör landa under tre tusen.

Har fått en offert på 2695.- för följande:

-Röde NT 1-a

-Röde NT 3 (alt två NT1or om jag vill spela in stereo. då landar vi på 2900:-)

-Två stativ (något enklare modell, "quicklok" var namnet tror jag, typ 300:- st) och två kablar 3m (nån Hosa-variant)

Har även funderat på 2 Studio Projects B1or men inte lyckats hitta ett paket som är så pass mycket billigare än ovanstående att det känns gött. Har ändå förstått att en viss "Claes" vurmar för dessa B1or...

Nu kommer mina frågor:

-är paketet ovan ett bra köp?

-har någon annan ett bättre (och ungefär lika billigt/dyrt) förslag?

-ska jag köpa två likadana mickar (ex två NT1or) hellre än två olika (ex NT1a o NT 3). Hur mycket och vad bör man spela in i stereo egentligen?

-ska jag kanske tänka om helt? Ska jag ex istället satsa på EN rejäl mick istället för två lite billigare?

Tack på förhand, från en vilsen nybörjare i studiodjungeln...

mvh /papageno

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den där Claes - det var nog jag... 🙂

Jag har inte testat så många olika Röde-modeller, så modellerna du har fått förslag på, finns tyvärr inte med bland mina testinspelningar.

När det gäller sång och akustisk gitarr, så finns det ljudexempel på en hel del olika micar på testsiten, så du kan ladda ner diverse ljudfiler därifrån och lyssna och bedöma själv, i stället för att enbart gå på vad folk säger...

När det gäller stativen, så var inte för snål. De billiga stativen blir dåliga ganska snabbt och bommen åker ner nästan hur hårt du än spänner den - om det är bomstativ du är ute efter...

Så till micarna...

Några jag tycker att du gärna kan ta en titt på, är:

Studio Projects B1 (eller B3 om du vill kunna använda olika upptagningskarakteristik)

Oktava MC012

Oktava MC319

Line Audio Design CM3

Fundera lite på om du tror att du kommer att spela in mycket i stereo (förutsätter att du har hyfsad akustik i rummet...). Om du inte kommer att göra det, så är det mer intressant att ha variation i mikrofonsamlingen (ha olika märken/modeller - kanske en stormembranare och en småmembranare), så att man kan hitta en mic med rätt karaktär till den aktuella inspelningen. Om du kommer att spela in mycket i stereo, så är det bättre att köpa två likadana, eller ännu hellre ett matchat par.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller stativen, så var inte för snål. De billiga stativen blir dåliga ganska snabbt och bommen åker ner nästan hur hårt du än spänner den - om det är bomstativ du är ute efter...

Håller verkligen med på den punkten... de billigaste micstativen orkar inte riktigt med tyngden av mikrofonerna... och av de två jag köpte tillsammans med min studioutrustning gick det ena sönder säkert en månad efter att jag köpt det... det andra gick sönder efter lite mindre än ett år...

Link to comment
Dela på andra sajter

det där med stativen är roligt. det första jag köpte var musikbörsens billigaste - gick sönder efter en vecka. när jag gick tillbaka med det sa expediten att han var jätteförvånad. det hade ALDRIG hänt tidigare och de sålde jättemånga. jag fick ett nytt som har hållt hyfsat i två år, med lite tricks och förstärkningar. men nu är det slut. nu ska jag nog satsta på ett rejält. extremt irriterande att bryta en tagning för att bommen tappar greppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen,

tack för tipsen. Lutar just nu åt en Röde NT2000 som jag får för 2995 och nåt stabilt stativ från Klaus und Müller, eller vad det Karl und Meschler? 😉

Könich & Mayer (med sin fyndiga slogan: "K&M - Stands for music"

Har ett sånt stativ själv och är väldigt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

rättelse:KÖNIG & MEYER skall det vara!

Finns vettiga stativ på börsen för 299:- med rund fot,jag har testat allt-

ovanstående är bäst men kostar därefter...

Vad gäller mikrofonvalet så får du helt enkelt prova dig fram (vilket kan va lite svårt)

eller lita på tester o utlåtanden från övriga kunniga på området,spelar inte så jättestor roll om du köper en B1 (vilken jag kan rekommendera) eller en ADK A51 som ligger i samma prisklass - om du köper en Röde för närmare 3000:- så hör du ingen skillnad vill jag lova,ska du ha en betydligt bättre mikrofon så kommer du upp i åtminstone 5-6000:- för att höra skillnad och då ska du ha betydligt bättre grejor/preamps etc runt om och det är inte relevant i ditt fall och hemmastudions!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du köper en Röde för närmare 3000:- så hör du ingen skillnad vill jag lova,ska du ha en betydligt bättre mikrofon så kommer du upp i åtminstone 5-6000:- för att höra skillnad och då ska du ha betydligt bättre grejor/preamps etc

lönar det sig alltså att börja med en B1 och sedan upgradera till något i 6000kr-klassen istället för att börja ett snäpp högre med en Röde mick om man inte har så bra grejor? kan det inte vara värt att köpa en röde för 3000 och senare satsa på en preamp (som jag tänkt att göra)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är något för hemstudiopularen att tveka över,B1 är en vädigt bra allroundmikrofon,likaså A51-lägg pengarna på annat istället-vilken preamp menar du i så fall,ställ det mot vilket ljudkort du har osv,vill man kan man ju leka med pluggen

microphone modeler eller vad den nu heter för lite simulering av olika modeller.

Ska man ha grejor som verkligen är high-end så kostar det helt andra pengar,jag menar en "riktig" mikrofon kostar ju 50.000:- tex eller mer...alla preamps och "fina" effekter ligger lätt över 20.000:- om du vill ha det som proffsen använder förstås...

Är det verkligen så stor skillnad-jaa och neej,i slutändan skiter Bettan och Janne och grabbarna på stranden/dansgolvet/i bilen vad du använt för grejer så länge MUSIKEN är INTRESSANT,de hör heller inte skillnaden på en 50.000:- mikinspelning eller en B1-

så bra är det i dag!!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju börja med att lyssna på lite olika alternativ på min testsite.

Om du med din nuvarande lyssning inte hör en skillnad som du är villig att betala mer för, så kan du ju lika gärna använda den billigare... 😳

När du förbättrar studion efter hand, så kommer du att märka andra nyansskillnader, som gör att du tycker att det är värt pengarna att gå upp ett steg på andra prylar. Med förbättrad lyssning/akustik kan en skillnad som tidigare knappt var märkbar, skära som en kniv i öronen... 😳

Studio Projects B1 är en väldigt trevlig mic. Vill du ha en lite annan färgning, så kan Oktava MC319 kanske också kännas rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...