Jump to content
Annons

Ny låtidé, UPPDATERAD LÅT!


Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Jag har uppdaterat låten med stick. Tyvärr är inte ljudkvalitén jättebra och jag glömde exportera basen, men ja, det handlar om låtmaterialet, inte ljudkvalitén i detta fallet!

Hejsan! Till att börja med, jag r ny här. Men det verkar vara ett trevlig forum!

Jag är musik och spelar in en massa grejer hemma som låtidéer till mina band osv och det här är det senaste, en idé till mitt soloprojekt.

Vad tycker ni?

http://www.swimfastergodwhispers.com/henri...1-23-master.mp3

Konstruktiv kritik uppskattas!

Hur är låten, melodin, harmoniken, instrumentvalen, ljudkvalitén osv?

Sången och gitarren är inspelade med en kass sm58kopia, därav tråkigt sound på de två elementen.

Vad sägs?

EDIT: Glömde nämna att jag mixar i min JVC-stereo och min auxingång är åt helvete och att jag bara har mono här. Bara vänstra ingången som funkar, så därför är ljudbilden platt och icke panorerad.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu sitter jag ju bara med ett par urusla data högt. (men burkigt är det) så jag tänker inte säga ngt om ljudkvalité eller bild. Bra låt idé. Låter lite hmm 60-70 fick lite Beatles vibbar ett tag. Den är som en tonårs pojkes sex debut.. 🙁 Den kom igång verkligen fort och tog slut väldigt snabbt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!

Den var bra. Jo, det är ju bara en vers och en refräng. Håller på med sticket as we speak. Tänkte slänga in ett gitarrsolo, på akustisk gitarr och ren elgitarr med lite surfreverb och tremolo. Får se hur det artar sig.

Fler synpunkter någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten: Gillas. Snyggt arr och fin melodi. Bra sångröst också. Är det mellotron jag hör i refrängen? Trevligt är det i alla fall. Kanske kunde trummorna vara lite softare spelade i versen. Det känns aningen för "stompigt" jämfört med refrängen. Förmodligen en smaksak dock. Allt som allt klart godkänt.

Ljud: Tyckte att det lät väldigt endimensionellt, och mycket riktigt är det mono. Den verkar vara lite väl maxad också. Tycker mig höra distsprak (ca 35s in). Det låter som en välbalanserad mix dock. Lägg gärna upp en stereoversion.

EDIT: Aha, fick nu förklaringen angående mono. Med tanke på dina förutsättningar så får man säga att du har lyckats väldigt bra ändå.

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Mycket riktigt är det Mellotron du hör! Jag är en stor sucker för Mellotron. Distspraket beror på att micken jag använder är så jävla usel att jag fick maxa sången för att få fram den tillräckligt. Det är ju dock bara inspelat hemma och skulle jag gå in i studio skullle jag inte acceptera någon dist 😆

Jag jobbar vidare på den och tar åt mig all kritik, så var inte rädda att ge sådan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får lite beatles vibbar av detta, specielt i versen. Men refrängen lät lite frireligöst!

Det är lite brusig ljudbild, speciellt den korta inledningen med endast accen. Jag hade själv likadant på mina alster som jag irriterade mig på.

Du sjunger bra!

Joey

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, som du säger själv så har du inte de bästa förutsättningarna när du spelar in! Där efter låter det också som det låter! Efter hand är det bara att köpa på dig lite bättre grejer, under tiden kan du öva på att skriva, arra och mixa låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att det inte är min påse nötter. Men någon sa Beatles innan... orgeln eller var det är påminner ju en hel del om det men det kanske främst är ljudbilden som låter 60-tal, det är som om du har dragit på en mick för inspelning och satt på en grammofonskiva i rummet bredvid om man ska hårddra det lite.

Tyckte att sången var lite väl mycket halleluja dessutom, men helhetsintrycket av allt bådar för att du absolut har framtiden för dig!

//FredAsp 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

markus_78 (oregistrerad)

Det är naturligtvis en smaksak om Beatles är bra eller dåligt. Själv tycker jag att eftersom de stod för grunden av det man kallar psychadelisk pop idag så är det snarare svårt att inte låna ifrån Dem. Man kan väl inte låna hur mycket som helst, dock.

Det är halleluja.. vad sägs om en extrastämma som ligger någonstans i de övre regionerna. Om du vill att låten skall vara halleluja, fortsätt bara, om du vill frångå det.. vad sägs om... kanske inte gitarrsolo, det kan bli för mycket åt det frikyrkliga hållet. Vad sägs om att dista lite skriksång och sedan gå tillbaka till en vers och sedan slut.

Jag hade defenitivt distat lite skrik och gapsång i ett stick... men det är ju jag.. och jag tycker att "White Album" är bland det bästa producerade albumet genom tiderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

versen är fruktansvärt bra. tänker inte mycket på beatles förutom i övergången T --> T7 men jag levde inte på beatles storhetstid.

Du sjunger grymt bra! Om man ska välja en pipa som man tycker är bäst på forumet skulle jag nog välja dig. Tycker artisterna på detta forum har en tendens att låta lite manliga/medelålders gubbiga när de sjunger, men du har fångat det där vackra i den manliga rösten som t.ex. Keith Urban också gör bra.

Början på versen känns som den där balladen som börjar med "Love lifts us up where we belong..." Dock blir det ju inte samma harmoniförljd så det är ok, det passar bra in. Refrängen känns slätstruken, frågar du mig så tycker jag att du ska skriva om den helt.

Gnäller inte på ljudet, enligt ditt första inlägg.

Snygg vers, knagglig refräng, sticket funkar. Kan bli jättebra med din röst.

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

härlig melodi må jag säga 😛.

tror det skulle vara snyggt om du markerade taktslagen i andra delen av versen tydligare, alltså "reach to heaven" resp. "name remembered". vidare skulle nog andra delen av sticket göra sig bättre lite mer avskalat med nästan bara stråkar.

det är vad jag tycker;).

du har en skön röst också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...