Jump to content
Annons

hur redigerar man ljud klipp i ableton live5


hippie54

Recommended Posts

använder mig mest av cubase men kände för att testa detta lite annorlunda prog och älskar allt jag förstår än så länge;P men som ex jag spelar in en basgång spelar fel lite i början så jag väntar på att loppen ska börja om å så kör jag igen allt blir perfekt utom 2 toner jag missar lite på

hur klipper jag bort början som blev helt fel, och hur är det tänkt att jag ska gå in å flytta 2 små toner utan att klippa ut dom först

jag förstår att det inte är direkt nödvändigt att klippa bort början eftersom jag ändå sätter start därifrån det blev rätt men det skulle kännas bättre att kunna klippa bort skiten ändå

såg nån som frågade hur lång tid det tar att vänja sig vid detta prog om man kommer från cubase, jag skulle säga att för min del, en vecka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hum... Om jag förstår dig rätt skall du göra som så:

1: Klicka på det spåret du vill ändra så får du denna

1.gif

sedan är det ju bara att flytta...Exakt som pianoroll o cubase!?

2:

Klart det medföljer ett antal clipps när du köper det (annars vorre det lite dumt). Men det roliga är ju att göra egna loopar:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att du kan editera audio i Abelton. du måste ha ett externt program för att fixa det... tyvärr.

Hum... Hur menar du nu? Ifall han spelar sin basgång i live så är det ju som sagt bara att ändra.. allt lägger ju sig som små blippar o rollen.... Fast är det ett importerat audiospår blir det ju givetvis svårare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dj box, du snackar om midi filer, vilket fungerar bra att klippa ändra osv, som du säger rätt likt andra program, Det jag pratar om handlar om Audio filer asså jag kopplar in min bas i ljudkortet å börjar lira in i ableton. Då helt plötsligt kan man inte göra så mycket,

i cubase tex kan jag ju gå in å rätta till varje ton för sig i en funk bas stämma ifall jag känner för det, i ableton kan man warpa lite för att få det mer rätt men det är ju inget du vill göra för mycket låter ju rätt skumt då om du har många snabba toner,

en annan grej är att om jag lirar in lite piano i audio men så vill jag att pianot inte ska komma in förens efter 4 takter i loopen, då gäller det att jag har väntat 4 takter i inspelningen så jag kan ställa start markern där, för vad jag förstår finns det inget sätt att förlänga en loop,

finns det någon funktion att låta en ruta kanal eller vad det kallas att vänta 4 takter innan den börjar när jag trycker på play? det skulle ju lösa det problemet

antar att man får använda ableton tillsammans med ett prog som cubase för att få allt som behövs för både audio å midi, eller kanske bara vänta till live6

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått dig rätt så har du helt rätt 🥰 det går inte.

Men i preferences menyn under fliken misc har du en möjlighet att ställa in sökvägen till ditt favvo editeringsprog.

Så när du vill editera en audiosample trycker du på edit knappen i menyn du får fram när du dubbelklickar på samplen. Den skickas då, som i mitt fall till wavelab, editeras, sen bara att ersätta med den nya.

//affect

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, just det... jag som var så grymt nöjd med Live tills jag upptäckte den här bristen. Då föll lixom alltihop samma för mig, alldeles för omständigt att behöva ha ytterligare ett program för att redigera audio. Annars är ju Live suveränt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, just det... jag som var så grymt nöjd med Live tills jag upptäckte den här bristen. Då föll lixom alltihop samma för mig, alldeles för omständigt att behöva ha ytterligare ett program för att redigera audio. Annars är ju Live suveränt.

Förutsatt att man nu har ett editeringsprog tycker jag inte att det är så omständigt. I alla fall inte så pass att min kärlek till Live har bleknat ens det minsta 🙂

Fast sitter man utan och precis lagt pengar på Live kan det ju kännas rätt snopet 😳

//affect

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Men i preferences menyn under fliken misc har du en möjlighet att ställa in sökvägen till ditt favvo editeringsprog.

//affect

Kan du (någon) förklara hur jag går till väga för att göra detta??

Ja, precis som han säger. Gå in i inställningar/preferences och klicka dig igenom flikarna. I en av fälten där får du möjlighet att peka till ett editeringsprogram. Sedan räcker det med att du trycker på den lilla knappen "edit" när du har samplingen uppe för att peta in den i det programet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...