Jump to content
Annons

Midi transponering.


Tormentor

Recommended Posts

Finns det ett verktyg i PT där jag välja "Select all midi" och transponera allt till samma ton?

T.ex C3?

Vad i herrans namn ska jag med det till? 😳

jo...

Jag ska trigga av en kick (wav) till midi.

Jag tar in den i melodyne och gör om den till midi för att sedan importera den tillbaka till PT och trigga reasons NNXT där jag lagt in mina kicksamplingar.

melodyne gör allt rätt förutom att jag får en massa olika pitch på vare midi slag.

jag vill kunna göra om allt så allt triggas på en och samma not t.ex. C3 som jag förvalt i NNXT.

Luddigt kanske men jag tänkte spara CPU och kvantisera från midi istället för att hacka upp triljoner wav. filer.

Det är idén jag har i alla fall... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Datorn med PT är avstängd för kvällen, men titta under MIDI-menyn så hittar du fuktionen du söker. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter/finns förutom under midi-menyn som sagt.

någonting med "Fixed note".

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte på 6.7 ??

Måste va blind....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm fixed note var det ja . . kanske något önsketänkande . . . eller fanns det i 5.x.x?

men gör så här:

man får transponera en tonhöjd i taget.

se till att ingen not är vald.

gå till Midi i menyn.

välj Select Notes; där väljer du alla f3 (t.ex), dvs Notes between f3 and f3.

klicka på Apply då ska alla f3 vara valda.

i midi fönstret så finns en drop-d meny där väljer du nu Transpose, dvs hur många tonsteg du vill transponera för att få den tonen som din BD är inställd på.

sen tar du nästa ton/midinot/ . . .

låter krångligare än vad det är . . . 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte på 6.7 ??

Måste va blind....

har nu kollat "whats new in version 7" och en av nyheterna är just det du frågar efter... se text nedan..

Transpose All Notes To

The new Transpose All Notes To option sets all selected notes to the same pitch. Use the slider or the number entry box to enter the desired pitch to which to transpose all selected notes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en till Mbox 2 för hemmabruk för två veckor sen.

Vad behöver jag regga för att få 7:an?

En kille på börsen sa att jag måste regga ALLA pluggar, inte bara PT.

Stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en till Mbox 2 för hemmabruk för två veckor sen.

Vad behöver jag regga för att få 7:an?

En kille på börsen sa att jag måste regga ALLA pluggar, inte bara PT.

Stämmer det?

Det är bra att regga allt, men det enda som behövs för att få sjuan är Mboxens reg kort. Det är ett gult reg kort med en "activation code" på som du reggar på nätet och får ett mail tillbaka (på den mailadress du uppger vid registreringen) med en kod och en nedladdningsbar länk. Hör av dig om det strular så kan jag hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...