Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fått mitt EMU0404 nu men jag får inte stereo, det låter bara i vänster hörlur. Vad gör jag? Är mycket knappar och rattar men jag har inte hittat något i manualen som rör det här...

Väldigt tacksam för hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Programmet visar ljud i både höger och vänster men det kommer bara i vänster. Så det borde vara kablarna, men det är stereokablar så jag förstår ingenting. Testade kablarna i en stereo och banorerade höger/vänster, men i ljudkortet funkar det inte!

Snälla nån, svara! Blir förtvivlad att det inte funkar, har väntat på ljudkortet sen julafton och så funkar det inte...

Redigerat av Gäst
Postat

Hur har du kopplat in hörlurarna?

Går du via en förstärkare?

Vad är det för kablar du använder?

Postat
Hur har du kopplat in hörlurarna?

Går du via en förstärkare?

Vad är det för kablar du använder?

Jag kopplade in hörlurar direkt i ljudkortet! Dels med 6,3 - RCA in i trådlösa hörurar och sen vanliga "CD-spelar"-lurar och 6,3mm adapter.

Jag kan köra in dem i min gitarr effektpedal men då blir det ju mono.

Postat

Ok.

Jag tror att problemet är att du kopplar en stereo 6,3 kabel in i en mono 6,3 utgång?

Du har två utgångar från ljudkortet. Båda är 6,3 mono. Ena utgången är alltså vänster kanal, den andra är höger.

Så vad du behöver är troligtvis andra kablar, och gärna någon förstärkare/mixer att koppla mellan innan du kopplar in hörlurarna.

Vill du inte ha något emellan, så behöver du en kabel mellan hörlurarna och ljudkortet, som gör om en stereo 6,3 till två mono 6,3.

Postat
Ok.

Jag tror att problemet är att du kopplar en stereo 6,3 kabel in i en mono 6,3 utgång?

Du har två utgångar från ljudkortet. Båda är 6,3 mono. Ena utgången är alltså vänster kanal, den andra är höger.

Så vad du behöver är troligtvis andra kablar, och gärna någon förstärkare/mixer att koppla mellan innan du kopplar in hörlurarna.

Vill du inte ha något emellan, så behöver du en kabel mellan hörlurarna och ljudkortet, som gör om en stereo 6,3 till två mono 6,3.

Åhhh! Såklart, tänkte på det först, men det är ju vit+röd ut och vit+röd in. Jag trodde det var 2 stereo ingångar (vita) och 2 stereo utgångar (röda). Det lustiga är att det låter i vänster hörlur i både vit och röd utgång... :S

Vad behöver jag köpa nu då? Det är väldigt låg volym i hörlurarna så jag antar att jag måste köpa nån förstärkare av något slag, eller bara kablar?

Tack så mycket, du är min hjälte! 😱

Postat

Jadu, det är lite beroende på hur du har tänkt att använda ljudkortet, vad du ska spela in för saker, hur du vill sköta lyssningen och vad du har för grejer idag.

Utgångarna är inte avsedda för hörlurar egentligen, så någonting borde du definitivt ha emellan, även om det går att fungera (men den ljudnivån du har nu) med hörlurarna direkt.

Har du någon förstärkare (typ stereon du pratade om?), eller ett par datorhögtalare med hörlursutgång? I så fall utnyttja dessa tills du själv vet lite mer vad du vill ha. Annars så vore kanske ett mixerbord lämpligt.

För att koppla in hörlurar direkt till ljudkortet:

Kolla i en musikaffär/elektronikaffär och säg att du behöver kunna koppla in en stereo 6,3 mm tele hona och få två 6,3 mm hanar i andra ändan. Vet man vad man vill ha kan en elektronikaffär fungera, men jag ger inte så mycket för dom stora kedjorna vad gäller kunskap om musikinspelning, så kolla hellre med en musikaffär.

För att koppla till en stereo:

Börja med att kontrollera att du har en ledig ingång i stereon. Jag utgår från att det är RCA kontakter eftersom du pratade om det innan.

Då behöver du två kablar, där ena ändan är 6,3 mm mono och den andra är rca. Sen är det bara att koppla in.

Vill du kolla på mixerbord, monitorer, hörlursförstärkare och liknande, så rekommenderar jag dig att först prata med någon i en musikaffär. Ställ alla frågor du kommer på. Säg sedan att du återkommer, och kolla med oss här på forumet om det verkar vettigt 😱

Postat

00043357abb.jpg

De två monokontakterna in i 404:ans kablar. Hörlurarna in i stereoutgången.

Postat
Jadu, det är lite beroende på hur du har tänkt att använda ljudkortet, vad du ska spela in för saker, hur du vill sköta lyssningen och vad du har för grejer idag.

Utgångarna är inte avsedda för hörlurar egentligen, så någonting borde du definitivt ha emellan, även om det går att fungera (men den ljudnivån du har nu) med hörlurarna direkt.

Har du någon förstärkare (typ stereon du pratade om?), eller ett par datorhögtalare med hörlursutgång? I så fall utnyttja dessa tills du själv vet lite mer vad du vill ha. Annars så vore kanske ett mixerbord lämpligt.

För att koppla in hörlurar direkt till ljudkortet:

Kolla i en musikaffär/elektronikaffär och säg att du behöver kunna koppla in en stereo 6,3 mm tele hona och få två 6,3 mm hanar i andra ändan. Vet man vad man vill ha kan en elektronikaffär fungera, men jag ger inte så mycket för dom stora kedjorna vad gäller kunskap om musikinspelning, så kolla hellre med en musikaffär.

För att koppla till en stereo:

Börja med att kontrollera att du har en ledig ingång i stereon. Jag utgår från att det är RCA kontakter eftersom du pratade om det innan.

Då behöver du två kablar, där ena ändan är 6,3 mm mono och den andra är rca. Sen är det bara att koppla in.

Vill du kolla på mixerbord, monitorer, hörlursförstärkare och liknande, så rekommenderar jag dig att först prata med någon i en musikaffär. Ställ alla frågor du kommer på. Säg sedan att du återkommer, och kolla med oss här på forumet om det verkar vettigt 😕

Okej, tack så mycket. Det lutar åt ett mixerbord eftersom jag behöver en mikrofon-preamp också, och min lokala musikaffär har ett fint phantommatat (Hette Phonic tror jag) med några få kanaler för 600 kr. Hur man sedan kopplar in det vet jag inte (så man får stereo i hörlurarna UT och mikrofon/gitarr UT samtidigt) men det kanske musikaffären vet.

Men det ska fungera med dem billigare också? Annars behöver jag köpa både hörlursförstärkare+micpreamp och det är lite dyrt så här i början...

Tack än en gång.

Postat
00043357abb.jpg

De två monokontakterna in i 404:ans kablar. Hörlurarna in i stereoutgången.

Det där är till 3,5mm-pluggar. Men finns nog likande till 6,3 mm. Börjar med det så får jag väl köpa mixerbordet nån annan dag ifall det blir för låg ljudvolym...

Postat
Ska du ha 6,3mm tele? Okej...

00043288abb.jpg

Precis. Borde väl finnas i musikaffärer. Men jag tror det blir en mixer istället/också. Jag har så låg volym både in och ut och antar att det behövs. Är det svårt att koppla in det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.