Jump to content
Annons

Upphovsrätts problem


Myrli

Recommended Posts

Hej, jag har en idé om att ta lite gamla psalmer från svenska kyrkans psalmboken och använda texterna men göra ny musik och melodi till.

Hur fungerar det upphovsrättsligt? Måste verket/texten vara 70 år för att jag ska kunna göra det fritt och får jag då ändra lite i texten?

Om någon har 1965 satt musik till en text som är från 1895 får jag då använda texten och göra om melodin?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är fritt 70 år efter upphovsmannens död - inte 70 år efter tillkomsten av verket...

Yes så är det.

Om upphovsmannen lever måste du fråga denne om lov. Har upphovsmannen varit död i över 70 år kan du använda dennes verk utan att fråga dödsboet om lov. Men du får inte kränka verket.

EDIT: var det svar på din fråga? 😄

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Slå upp förstasidan på psalmboken, och titta efter förlaget. Ring det förlaget, så kan de säkert hjälpa dig att komma i kontakt med upphovsmän som fortfarande lever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå upp förstasidan på psalmboken, och titta efter förlaget. Ring det förlaget, så kan de säkert hjälpa dig att komma i kontakt med upphovsmän som fortfarande lever.

Amen!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fritt 70 år efter upphovsmannens död - inte 70 år efter tillkomsten av verket...

Yes så är det.

Om upphovsmannen lever måste du fråga denne om lov. Har upphovsmannen varit död i över 70 år kan du använda dennes verk utan att fråga dödsboet om lov. Men du får inte kränka verket.

EDIT: var det svar på din fråga? 😆

men säg att upphovsmannen lever men är senildement och inte närvarande i sinnet. Och alla släktingar är döda, och det finns ingen godeman eller liknande. vem frågar man då?

🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fritt 70 år efter upphovsmannens död - inte 70 år efter tillkomsten av verket...

Yes så är det.

Om upphovsmannen lever måste du fråga denne om lov. Har upphovsmannen varit död i över 70 år kan du använda dennes verk utan att fråga dödsboet om lov. Men du får inte kränka verket.

EDIT: var det svar på din fråga? 😆

men säg att upphovsmannen lever men är senildement och inte närvarande i sinnet. Och alla släktingar är döda, och det finns ingen godeman eller liknande. vem frågar man då?

🙂

//Anders

Min förra flickväns farfar heter Anders Frostensson (skrivit halva psalmboken typ). Han e rätt skröplig om man säger så nu (har för mig att han e dement också). Hans son (min förra flickas pappa) skulle säkert inte ha nåt emot att sälja av ett par psalmer (om man kan göra så).

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Om upphovsmannen dött fast inte varit borta i 70 år än, kan du ringa till Malin Berghagen på "Det Okända" och be henne skicka ett medium som frågar upphovsmannen om det är OK...

Det programmet hade jag inte velat missa...? 😆

🙂 jag ringer henne på en gång.. skulle vara kul att se. Undrar om det är hållbart i rätten om familjen skulle sätta sig emot. "Ja men vi frågade Augusta Charlotta Lönnborgs ande om det var ok och hon tyckte det lät roligt.. "

//anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fritt 70 år efter upphovsmannens död - inte 70 år efter tillkomsten av verket...

Yes så är det.

Om upphovsmannen lever måste du fråga denne om lov. Har upphovsmannen varit död i över 70 år kan du använda dennes verk utan att fråga dödsboet om lov. Men du får inte kränka verket.

EDIT: var det svar på din fråga? 😄

men säg att upphovsmannen lever men är senildement och inte närvarande i sinnet. Och alla släktingar är döda, och det finns ingen godeman eller liknande. vem frågar man då?

🙂

//Anders

Min förra flickväns farfar är heter Anders Frostensson (skrivit halva psalmboken typ). Han e rätt skröplig om man säger så nu (har för mig att han e dement också). Hans son (min förra flickas pappa) skulle säkert inte ha nåt emot att sälja av ett par psalmer (om man kan göra så).

Hahaha! Klockren. 😆 Men synd att farfar är diment. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fritt 70 år efter upphovsmannens död - inte 70 år efter tillkomsten av verket...

Yes så är det.

Om upphovsmannen lever måste du fråga denne om lov. Har upphovsmannen varit död i över 70 år kan du använda dennes verk utan att fråga dödsboet om lov. Men du får inte kränka verket.

EDIT: var det svar på din fråga? 🙂

men säg att upphovsmannen lever men är senildement och inte närvarande i sinnet. Och alla släktingar är döda, och det finns ingen godeman eller liknande. vem frågar man då?

😆

//Anders

Min förra flickväns farfar är heter Anders Frostensson (skrivit halva psalmboken typ). Han e rätt skröplig om man säger så nu (har för mig att han e dement också). Hans son (min förra flickas pappa) skulle säkert inte ha nåt emot att sälja av ett par psalmer (om man kan göra så).

Hahaha! Klockren. 😄 Men synd att farfar är diment. 😄

Eller bra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fritt 70 år efter upphovsmannens död - inte 70 år efter tillkomsten av verket...

Yes så är det.

Om upphovsmannen lever måste du fråga denne om lov. Har upphovsmannen varit död i över 70 år kan du använda dennes verk utan att fråga dödsboet om lov. Men du får inte kränka verket.

EDIT: var det svar på din fråga? 🙂

men säg att upphovsmannen lever men är senildement och inte närvarande i sinnet. Och alla släktingar är döda, och det finns ingen godeman eller liknande. vem frågar man då?

😆

//Anders

Min förra flickväns farfar är heter Anders Frostensson (skrivit halva psalmboken typ). Han e rätt skröplig om man säger så nu (har för mig att han e dement också). Hans son (min förra flickas pappa) skulle säkert inte ha nåt emot att sälja av ett par psalmer (om man kan göra så).

Hahaha! Klockren. 😄 Men synd att farfar är diment. 😄

Eller bra? 🙂

Ja, det beror ju på hur man ser det. I Anders fall är det bra om sonen vill kratta in cash. Men det är ju synd om farfar som måste lära känna sina barn och barnbarn varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om upphovsmannen dött fast inte varit borta i 70 år än, kan du ringa till Malin Berghagen på "Det Okända" och be henne skicka ett medium som frågar upphovsmannen om det är OK...

Det programmet hade jag inte velat missa...? 😆

Hah! 🙂

Det kan bli en hel serie:

"Jörgen, jag har fått kontakt nu. Anledningen till att det susar i din gitarrkabel är att anden från den gamle sjökaptenen Gråben byggt bo därinne. Lägg kabeln i badkaret, tänd några vaxljus och strö på lavendel så kommer han att segla ut och aldrig störa dig igen."

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om upphovsmannen dött fast inte varit borta i 70 år än, kan du ringa till Malin Berghagen på "Det Okända" och be henne skicka ett medium som frågar upphovsmannen om det är OK...

Det programmet hade jag inte velat missa...? 😄

Hah! 🙂

Det kan bli en hel serie:

"Jörgen, jag har fått kontakt nu. Anledningen till att det susar i din gitarrkabel är att anden från den gamle sjökaptenen Gråben byggt bo därinne. Lägg kabeln i badkaret, tänd några vaxljus och strö på lavendel så kommer han att segla ut och aldrig störa dig igen."

/Majken

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jag som trodde det var finska radion mina kablar tog upp.

Eller som när kondensatorn i mitt kylskåp sjöng tonerna till "Blue jay way". ni vet - la la la la la la la laaa.

Borde inte gubben bli glad av en kristen ung man som spider läran vidare? Trodde det var hela grejjen, dela med sig, kärlek, osv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

J*rgen traskar in i 1800-talshuset, hälsar på familjen och går in i hemstudion.

- Ja, här upplever jag en man. Han är ganska smal så..... inte spinkigt tunn så.... men han är inte storväxt om jag säger så...

 

[flera sekunders tystnad]

 

- Det är lustigt, han är inte nöjd alltså. Det är nåt som hänt här... för ett tag sen.... och han.......... Det är nåt han inte vill, han säger ifrån va? Det är... Han accepterar inte det...... det som hänt här.

 

- Jaha? Menar du nån händelse sen förr?

 

- *besvärande flämtning* Mja, det är... Jag kan inte säga vad, va? Måste se vad han vill. Jag måste förklara för honom att det är ni som bor här nu.

 

[flera sekunders tystnad]

 

- *fniss* Han säger att det är huset. Och så går han häråt! *pekar i riktning mot monitorerna*

Jo, så det kan jag säga direkt! Att huset har inte varit såhär! Det är huset som har byggts om och han är inte... inte glad åt det va? Så... det är det.

 

Det har varit ett skåp här *gestikulerar längs väggen* och så går man genom rummet häråt. Jag känner jag vill nästan gå där men jag kan inte. För här är vägg va? *pekar på sångbåsets fönster*

 

- Jo, vi rev ju väggar och byggde nya - samt rum i rummet, då när vi byggde studion.

 

- Ja, det kan jag säga! Om ni plockade bort den här väggen så skulle han bli nöjd. Det säger han.... Han säger det.

 

- Ska vi riva sångbåset?

 

- Ja, det är, det är liksom hans... hans bud. Att om ni gör det, så är det okej för honom. Att ni sedan spelar musik i studion, det tycker han om. Jag känner att han är musikalisk också. Han har kanske varit musiker själv.

 

- Men var ska vi spela in sång då?

 

- Det finns ju fler sätt! Visst gör det det. Ni kan kanske skriva av lite royalties på era låtar till mig, eller ja... till mitt företag, så kan jag tvinga honom att gå... Liksom få den här kvinnan... nej, förlåt... få den här mannen... få honom att inse "Det här är inte ditt hus, det är en studio nu. Gå!" Ungefär så va?

 

[flera sekunders tystnad]

Och att jag sa kvinna förut. Alltså det finns en kvinna i bilden också. Men hon bor inte här. Hon är här, men det är liksom inte hennes hem. Jag får känslan av att hon jobbat här tidigare. Att det här är hennes gamla arbetsplats...

 

- Okeeej?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...