Jump to content
Annons

Tips&Tricks för kabelhärvor


hobbex2004

Recommended Posts

Jag är trött på alla kablar jag har.

Allt från musikkablar (gitarrkablar, mickkablar , audiokablar) till vanliga datakablar(nätsladdar) mm..

Är det nån som har nå bra tips på hur man tvinnar ihop kablar och får dem att inte knyta ihop sig när man lägger dem i samma låda tex.

Jag brukar använda "cirkeln" och "hopprepet" när jag tvinnar kablar, men nog fan lyckas de alltid knyta upp sig själva efter ett tag ;/

Dela med er av era tips och tricks...

Kanske svårt att beskriva i ord hur man gör, men det är värt ett försök iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ingen aning, men en förjävla bra pryl att ha vorre typ att ha 10 st kabelsnurror ala damsugare i en slags låda. så bara stoppar du in sladden och drar in den!

jag har faktiskt vart inne på samma Idé... just med dammsugaren.

Tyvärr blir det ju rätt stora kabel-lådor.. men en idé vore att man kunde dra ut sladden ur båda ändarna.. på så sätt kan man dra ut ena kontakten o koppla till tex stärkaren, dra ut den andra o koppla till gitarren. Kabelsnurran får ligga på golvet. sen när man är klar så trampar man på en pedal o viiiiiiipssss. sugs kabeln in från båda ändarna...

Fan va smidigt.. Tror jag ska ta o uppfinna en sån:)

det där med kardborre verkade enkelt däremot.. Iväg till stan o leta karorrde imorron då🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Clas Ohlson så har dom sånahär fina kardborreband. 35:- för tio stycken.

Japp, de funkar utmärkt. Även bra till att hålla reda på kabelbuntar som ibland måste ändras. Dra fast kardborrebandet med en skruv och bricka på undersidan av ett bord eller liknande, sen är det bara att bunta ihop. Betydligt lättare att göra ändringar i installationen än om man använder buntband, eller kabelsorterare av olika slag. Billigt också. 🙂

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte en regelbunden cirkel, eftersom den då kan fungera som mottagare för diverse brum och starka radiosändare, om du har otur! Sno ihop kabeln lite oregelbundet och sätt ihop med föreslagna kardborrband eller buntband - och se till att separera nätkablar och signalkanlar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte en regelbunden cirkel, eftersom den då kan fungera som mottagare för diverse brum och starka radiosändare, om du har otur! Sno ihop kabeln lite oregelbundet och sätt ihop med föreslagna kardborrband eller buntband - och se till att separera nätkablar och signalkanlar!!!

Oregelbundet...?

Precis som jag har mina kablar.... 🙂🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...