Jump to content
Annons

Är det fler som skapar filmmusik ?


sideway (oregistrerad)

Recommended Posts

sideway (oregistrerad)

LÅTNAMN:Movie Soundtrack

ARTIST/GRUPP: Simon Lundin

GENRE:Instrumental

LÅTLÄNGD:2 min

KOMPOSITÖR:Simon Lundin

PRODUCENT:Simon Lundin

INSPELNINGSÅR:2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.7 Mb

STATUS: Klar.

Finns det fler som gör filmmusik gör gärna ett inlägg och tyck till om låten...

Movie_Soundtrack.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag får ofta höra att min musik är "filmig", och håller med dom vid vissa tillfällen. 😛

Det här var faktiskt riktigt riktigt bra gjort!! Lång erfarenhet? 😳

Gör gärna en medlemspresentation HÄR, jag är nyfiken. 😆

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Fint, men jag skulle inte kalla det här filmmusik...

Filmmusik är väl bara kompositioner som kan vara med i olika typer av filmer!!!??? Eller??? Det finns ju olika filmgenrer och då kan väl även filmmusik skilja sig åt ganska mycket!!!??? (Är jag krånglig nu?) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)

Med filmmusik menar jag att den skulle kunna funka i film (och i spel ..varför inte..).och varför ?...jo..den är uppbyggd på endast 2 olika melodislingor som kommer igen i lite olika versioner, den är relativ kort (under 2 min). Varför jag gjorde denna var nog mer för att jag hade förutsättningar att få den hyffsad. Har man ingen bra sångare som kan sjunga så får man göra instrumental musik 🙂 , tills vidare iallafall, samtidigt som jag måste säga att det är jävligt kul att exprementera med den.Jag har gjort lite smörpops låtar men när man kommer till att skriva texter och sjunga in dom för egen del tycker jag att jag sänker kvalliteten på låtarna och sanningen är ju den att om man ska komma någonstans ska man ju göra det man är bra på ...eller hur.. / Sideway

P.s Tack för dom fina kommentarerna...men har ni inget att klaga på ?? 🙂 D.s

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Skön låt! 😄

Jag gör också film/spelinfluerad musik. Mest för att genren som sådan är väldigt bred men också för att jag lyssnar en jäkla massa på soundtracks från diverse spel och filmer.

Får se om jag vågar posta här någon dag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vackert värre!

jag extraknäcker som spelmusikskompositör, och många av grejerna jag får sålda låter inte hälften så bra som detta!

Kan känna att stråkarna i vissa partier utan understöd låter lite stela och odynamiska.

Har du följt regelboken för arrangering för symfoniorkester när du skrev den? Tänkte rota fram en arrangeringsbok jag har nånstans och testa runt lite...

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)

Nu kommer lite nytt matrial....(soundtrack nr 2).

Här kommer ännu en inspelning som jag håller på med just nu...den är halvklar och börjar få lite form...tänkte se om man kunde få lite respons på den...man tycker ju allt låter lika dant efter ett tag så det kan vara bra med lite åsikter innan jag gör den klar... / Sideway. 😛

LÅTNAMN: Soundtrack nr 2

ARTIST/GRUPP: SImon Lundin

GENRE:Instrumentalmusik

LÅTLÄNGD: 2.05 min

KOMPOSITÖR:Simon Lundin

PRODUCENT: Simon Lundin

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 2 Megabyte

STATUS: Skiss/Halv färdig.

Soundtrack_2.mp3

Redigerat av sideway
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt och bra dessa två spår!

Försöker mig på lite instrumentalt o filmiskt ibland men det blir lätt för mycket eller för långt av allt, den senaste blev nio minuter lång... 😄

Man borde kanske se nån film och använda som inspirationskälla och sedan skapa nåt man själv skulle vilja höra i en viss scen eller sekvens.

Det du gjort är riktigt skönt att lyssna på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint, men jag skulle inte kalla det här filmmusik...

ne inte jag heller, snarare spel musik till äventyrs spel 😄

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig dessa spår i en film...

kanske en roadmovie eller nåt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)

Här är lite svar på Era frågor....

Gör du musik till film eller gör du musik som låter som filmmusik?

Svar: Jag har gjorde en kortfilm på skoj för (några år sedan) för att jag ville se hur svårt det var att göra en hel film/ljud produktion själv.

Den tog 4 dagar och spela in och 3 månader att göra musik och klippa ihop.

Kommer nog aldrig att göra om det.... 🙂

Har du följt regelboken för arrangering för symfoniorkester när du skrev den?

Svar: Nej inte alls...jag börjar med en slinga sedan letar jag upp lite samplingar som jag tycker kan passa...inga riktlinjer alls med andra ord....men det är ju det som är kul.....

Kompositionen som sådan är väldigt välgjord!!

Skulle kanske må bra av lite bättre orkestersamplingar dock...??

Svar: Sant men det är ekonomin som sätter stop för det.

😆 / Sideway

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)

Här kommer låt nr 3 i skalan 🙂 ...(ska göra klar låt nr:2...jag lovar)..

Den är kanske inte lika pampig men vacker...avgör själva...

LÅTNAMN:Soundtrack 3

ARTIST/GRUPP:Simon Lundin

GENRE:Instrumentalmusik

LÅTLÄNGD:1.38

KOMPOSITÖR:Simon Lundin

PRODUCENT:Simon Lundin

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.5 megabyte

STATUS:Färdig demo

Soundtrack_3.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

jag är trött på att folk kallar ens musik för film-musik bara för det är svävande och ofta instrumentalt. inte för att ha en förutfattad mening men svaret är att den här gruppen av människor antagligen har hört alldeless för lite musik.

din låt är bra. klassiska melodier med variation. jag förstår inte vad som egentligen gör det hela till filmmusik mer än möjligtvis symfoniorkester-känslan. nåväl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint, men jag skulle inte kalla det här filmmusik...

Filmmusik är väl bara kompositioner som kan vara med i olika typer av filmer!!!??? Eller??? Det finns ju olika filmgenrer och då kan väl även filmmusik skilja sig åt ganska mycket!!!??? (Är jag krånglig nu?) 😆

Om det bara skulle handla om all musik som kunde vara med i filmer så skulle all musik räknas som filmmusik. Därför har ordet, av praktiska skäl, mer kommit att stå för en viss genré, där t ex Hans Zimmer och Danny Elfman utgör två bra exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)
Fint, men jag skulle inte kalla det här filmmusik...

Filmmusik är väl bara kompositioner som kan vara med i olika typer av filmer!!!??? Eller??? Det finns ju olika filmgenrer och då kan väl även filmmusik skilja sig åt ganska mycket!!!??? (Är jag krånglig nu?) 🙂

Om det bara skulle handla om all musik som kunde vara med i filmer så skulle all musik räknas som filmmusik. Därför har ordet, av praktiska skäl, mer kommit att stå för en viss genré, där t ex Hans Zimmer och Danny Elfman utgör två bra exempel.

Ett inlägg i vad som är filmmusik eller inte...

Jag håller med om att man kan faktiskt kalla musiken för mer eller mindre vad som helst...men jag håller med om att man kan nog inte specifikt kalla det för filmmusik innan låten har varit med i en film...innan dess får väl var och en ha sin personliga uppfattning. Men när jag gjorde dessa 3 exempel så hade jag som mål att dom skulle kunna funka som filmmusik...men det kan ju death metal också göra. / Sideway 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...