Jump to content
Annons

Eq och Kompressor


silence

Recommended Posts

Mastring betyder ju olika för olika personer... men visst sjutton lägger de flesta på plugins/hårdvara som exempelvis nivåhöjare eller multibandskompressorer.. Det är nog väääldigt lite musik som du köper i skivaffärerna som INTE är mastrad.. Visst skall nivåer och allt annat vara rätt hela vägen, men för att verkligen sätta mixen i slutänden, används mastring flitigt innan skivan går i tryck.. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig Silence..

Visst sjutton gör dom det. och absolut dom flesta plattorna har kompressor och sånt tjafs.. Men är det rätt att förstöra inspelad musik genom att ta bort all dynamik och trycka ihop musiken till en enda lång likström??!!

Det låter ju faktist rätt illa om praktist taget alla "mastrade" plattor idag...

EDIT: Delade tråden. hoppas det funkar hyffsat.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mastring betyder ju olika för olika personer... men visst sjutton lägger de flesta på plugins/hårdvara som exempelvis nivåhöjare eller multibandskompressorer.. Det är nog väääldigt lite musik som du köper i skivaffärerna som INTE är mastrad.. Visst skall nivåer och allt annat vara rätt hela vägen, men för att verkligen sätta mixen i slutänden, används mastring flitigt innan skivan går i tryck.. Så jag vet inte om jag kan hålla med dig Silence..

Visst sjutton gör dom det. och absolut dom flesta plattorna har kompressor och sånt tjafs.. Men är det rätt att förstöra inspelad musik genom att ta bort all dynamik och trycka ihop musiken till en enda lång likström??!!

Det låter ju faktist rätt illa om praktist taget alla "mastrade" plattor idag...

Är inte beredd att hålla med dig.. Men att pressa ihop din komposition och förstöra dynamiken är inget jag alls förespråkar.. det görs alldeles för mkt.. men för att få ett "tema" som en liknande ljudbild som speglar sig på en hel skiva, så är mastringverktyg ett bra hjälpmedel.. och en multibandskompressor kan dessutom hjälpa till att få fram detaljer och annat spännande ur en mix.. Så viss mastring tycker jag personligen verkligen är positiv, men fel använt förlorar man liv i musiken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte beredd att hålla med dig.. Men att pressa ihop din komposition och förstöra dynamiken är inget jag alls förespråkar.. det görs alldeles för mkt.. men för att få ett "tema" som en liknande ljudbild som speglar sig på en hel skiva, så är mastringverktyg ett bra hjälpmedel.. och en multibandskompressor kan dessutom hjälpa till att få fram detaljer och annat spännande ur en mix.. Så viss mastring tycker jag personligen verkligen är positiv, men fel använt förlorar man liv i musiken..

En kompressor och Eq skapar inte "ljudbilder" utan förstör dom som finns..

Det enda temat jag hittar är "fan vad ont i örat det gör, måste dra ner volymen" temat. som iofs verkar väldigt populärt nu för tiden..

Behöver du lägga på en kompressor i mixen för att få fram detaljer, så kanske man hellre ska se över arrangemanget på låten?!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte beredd att hålla med dig.. Men att pressa ihop din komposition och förstöra dynamiken är inget jag alls förespråkar.. det görs alldeles för mkt.. men för att få ett "tema" som en liknande ljudbild som speglar sig på en hel skiva, så är mastringverktyg ett bra hjälpmedel.. och en multibandskompressor kan dessutom hjälpa till att få fram detaljer och annat spännande ur en mix.. Så viss mastring tycker jag personligen verkligen är positiv, men fel använt förlorar man liv i musiken..

En kompressor och Eq skapar inte "ljudbilder" utan förstör dom som finns..

Det enda temat jag hittar är "fan vad ont i örat det gör, måste dra ner volymen" temat. som iofs verkar väldigt populärt nu för tiden..

Behöver du lägga på en kompressor i mixen för att få fram detaljer, så kanske man hellre ska se över arrangemanget på låten?!!

Hahaha, lägg ner! Det är klart som fan att kompression är användbart. Eq likaså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, lägg ner! Det är klart som fan att kompression är användbart. Eq likaså.

okej!

I vilka situationer skulle en kompressor eller en Eq vara användbart om det inte är i destruktivt syfte???

Jämna ut oönskade nivåskillnader?

Skära bort/minska störande frekvensområden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämna ut oönskade nivåskillnader?

Skära bort/minska störande frekvensområden?

skaffa bättre musiker??

använd en hel mick, bättre ljudkälla, bättre kablar, arra om!

Rätta till det som stör??

Tror du att allt går att lösa med mikrofonval och placering? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

skaffa bättre musiker

Dagens bästa tips. Sparka era band! Silence tycker inte att de spelar tillräckligt bra om man behöver använda kompressor ibland.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du så här eller driver du med oss? Självklart eftersträvar alla att fånga det ljud man söker vid inspelning, men man måste ju justera dessa ljud för att få plats. För mig låter det mest om som du inte själv kan hantera eq och kompressor och att det då blir sämre resultat när du kopplar in dessa. Spelar jag in trummor så vill jag skära bort botten från OH't för att de grumlar till, en kagge vill jag komprimera för att få bättre attack. I pukorna skär jag bort "lådfrekvenserna". En gitarr behöver ofta rensas lite i botten för att inte sno utrymme av basen.

Nej, ju mer självklara grejer jag skriver desto mer säker är jag på att du bara larvar dig. Volymmaximeringen har ju haft sina diskussioner så det kan vi lämna, men om du tror att man med kompressor endast kan döda dynamik så har du en del att lära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha....skön urballning av tråden. Och det går förövrigt alldeles utmärkt att göra en egen mastring i ProTools. Det är DINA öron som avgör och inte någon annans åsikt.

Så testa dig fram med ditt PT LE, det är bara att köra på. Bounca filen i Multiple Mono. Och om du vill lyssna på den så välj "import audio" i ProTools och lyssna där genom Mboxen. Det är antagligen den ärligaste källan. Om du pillar med flera låtar kan det vara idé att vänta med limiteringar och stora EQ ingrepp tills du hör helheten av de låtar du vill mastra. Hur låter dom i förhållande till varandra? Hur är utnivån på respektive låt?

Och vad silence beträffar så kan han väl ha en o annan teoretisk träff i sina resonemang, men dom är ju dragna bortom all vett och sans.

Antingen driver han med oss eller så kommer han att få världens största aha upplevelse om nåt år.

😆

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar ni med mastring!

Menar ni att man skall få ljudet så bra som möjligt på sin Cd-r eller skall ni lämna nått för att göra en glasmaster. En mastring är ju det man gör innan man lämnar saker på tryck och det är rätt säkra gubbar och gummor som gör det.

Klart skall du fin putsa din CD-r så att låtarna har samma volym och samma sound så är det ju en sak. Men man skall nog akta sig för att kalla det för samma sak som det som de gör på Cutting room i Stockholm eller Masterdisk corporation i New York. Det är liksom ingen slump att det brukar stå vem som har mastrat skivan och det brukar aldrig vara samma som ljudteknikern.

Vi finputsar våra låtar i studion för att de skall låta bra i hemma stereon , men det handlar mest om att få samma sound och samma nivåer på Cd-r skivan, jag vill nog inte kalla det för en "riktig" mastring för det har jag varken progam eller kunskap till...Jag koncentrerar mig på att få en så bra mix som möjligt, sen så finputsar jag låten i typ program som sound forge för att få rätt nivåer....

Så blanda inte ihop detta

Så nu fick jag det sagt!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att allt går att lösa med mikrofonval och placering?  😆

Inte allt, men det klarar absolut av att lösa de problem som vanligtvis ""rättas till"" med EQ..

Kanonbra tänkt.

Problemet är väl bara om du tex. vill att din baskagge skall låta som meshuggahs så kan du lika gärna lägga ned verksamheten från början eftersom det inte finns en chans i helvete att få till det soundet utan en sjuhelvetes massa eq och kompression.

Eller du kanske kan visa mig en trummis och mickplacering som ger det soundet? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du att allt går att lösa med mikrofonval och placering?  😉

Inte allt, men det klarar absolut av att lösa de problem som vanligtvis ""rättas till"" med EQ..

Kanonbra tänkt.

Problemet är väl bara om du tex. vill att din baskagge skall låta som meshuggahs så kan du lika gärna lägga ned verksamheten från början eftersom det inte finns en chans i helvete att få till det soundet utan en sjuhelvetes massa eq och kompression.

Eller du kanske kan visa mig en trummis och mickplacering som ger det soundet? 😄

Word!

Där slog du huvudet på spiken...

Och en annan sak som Silence kanske inte tänker på är att här är de flesta hemmapulare, med akustiska förutsättningar á la "Hemma-i-vardagsrummet".. utan reverbklanger, EQ-rattande på vissa frekvenser och liknande, skulle vår musik låta riktigt illa..

Dessutom kan en EQ-skärning i ett instrument, bana väg för ett annat, vilket kan innebära en klar förbättring av ett ljud genom att skära i ett annat.. och ju bättre och känsligare mick du har, desto mer detaljrikedom kommer du att få att jobba med.. En dator ger dig denna möjlighet att sitta hemma och fixa och trixa, inte skall man låta den gå till spillo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart skall du fin putsa din CD-r så att låtarna har samma volym och samma sound så är det ju en sak. Men man skall nog akta sig för att kalla det för samma sak som det som de gör på Cutting room i Stockholm eller Masterdisk corporation i New York. Det är liksom ingen slump att det brukar stå vem som har mastrat skivan och det brukar aldrig vara samma som ljudteknikern.

Om jag målar en tavla, ska jag inte kalla det för en tavla då eftersom att jag inte är lika duktig som Picasso? Struntsnack tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du så här eller driver du med oss? Självklart eftersträvar alla att fånga det ljud man söker vid inspelning, men man måste ju justera dessa ljud för att få plats. För mig låter det mest om som du inte själv kan hantera eq och kompressor och att det då blir sämre resultat när du kopplar in dessa. Spelar jag in trummor så vill jag skära bort botten från OH't för att de grumlar till, en kagge vill jag komprimera för att få bättre attack. I pukorna skär jag bort "lådfrekvenserna". En gitarr behöver ofta rensas lite i botten för att inte sno utrymme av basen.

Nej, ju mer självklara grejer jag skriver desto mer säker är jag på att du bara larvar dig. Volymmaximeringen har ju haft sina diskussioner så det kan vi lämna, men om du tror att man med kompressor endast kan döda dynamik så har du en del att lära.

nej jag driver inte med er. kanske drar jag saker till sin yttersta spets..

jag vet mer än väl exakt hur en Eq och en kompressor fungerar tom rent elektrisk..

men en sak i taget.

De problem du skriver om med trummorna finns bättre lösningar på. vad sägs om att stämma kaggen så du för mer attack? skit i överhänget och micka en bit framför med vanlig AB mickning. flytta inspelningen i tiden så slipper du grumlandet. Pukorna, stäm dom så de låter bra, skaffa bättre puka!!? vi ska ju försöka återge trummorna som dom i verkligheten låter, eller?...

Angående gittaren.

fall du inte har koll på detta så en liten kort lektion: gitarrens lägsta ton är Stora E ligger på 81,4Hz, elbasens lägsta ton ligger en oktav under alltså kontra E 41,2Hz. alltså säger det sej självt att om du inte arrangerar galet i din bas och gitarrstämma så snos inget utrymme..

Det som däremot kan vara galet är dina monitorer som troligvis inte kan återge en rak kurva under 80 Hz utan att falla påtagligt myhcket. vilket självklart gör att det blir konstigt i basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra tänkt.

Problemet är väl bara om du tex. vill att din baskagge skall låta som meshuggahs så kan du lika gärna lägga ned verksamheten från början eftersom det inte finns en chans i helvete att få till det soundet utan en sjuhelvetes massa eq och kompression.

Eller du kanske kan visa mig en trummis och mickplacering som ger det soundet? 😏

om jag bara hade vetat hur meshuggas baskagge låter så hade jag kunnat uttala mej om det.

lägg gärna upp ett ljudexempel, så ska vi se om det går att lösa på annat sätt än Eq och kompression...

Link to comment
Dela på andra sajter

Word!

Där slog du huvudet på spiken...

Och en annan sak som Silence kanske inte tänker på är att här är de flesta hemmapulare, med akustiska förutsättningar á la "Hemma-i-vardagsrummet".. utan reverbklanger, EQ-rattande på vissa frekvenser och liknande, skulle vår musik låta riktigt illa..

Dessutom kan en EQ-skärning i ett instrument, bana väg för ett annat, vilket kan innebära en klar förbättring av ett ljud genom att skära i ett annat.. och ju bättre och känsligare mick du har, desto mer detaljrikedom kommer du att få att jobba med.. En dator ger dig denna möjlighet att sitta hemma och fixa och trixa, inte skall man låta den gå till spillo?

men är man "a'la hemmapulare" så bör man ju ha ett intressre för hur saker låter och hur saker fungerar.

Det finns mycket man kan göra hemma för att inpelningar ska låta bättre. det handlar bara om prioriteringer och kunskap...

det du säger om eq skärning i ett intrument för att bana väg för ett annat, låter onödigt. jag säger som jag sa tidigare arra om för f..n så har du inga problem..

Det vill säga om du har en hel mick och en utrustning som återger allt korrekt.

klart har du drämt din mick i golvet, eller använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10 så förstår jag absolut att du vill ha en eq inkopplad....

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad silence beträffar så kan han väl ha en o annan teoretisk träff i sina resonemang, men dom är ju dragna bortom all vett och sans.

Antingen driver han med oss eller så kommer han att få världens största aha upplevelse om nåt år.

😄

/E

må hända att saker och ting är dragna lite till ytterligheter.

vill bara statuera att det finns andra saker man bör iakta och göra innan man slänger på en kompressor och en Eq...

diskussionen med mastring kanske skulle vara bättre att föra med någon på Cutting room där dom av egen erfarenhet inte kan höra skillnaden på en shaker och en hihat..

och detta är ingen ytterlighet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart skall du fin putsa din CD-r så att låtarna har samma volym och samma sound så är det ju en sak. Men man skall nog akta sig för att kalla det för samma sak som det som de gör på Cutting room i Stockholm eller Masterdisk corporation i New York. Det är liksom ingen slump att det brukar stå vem som har mastrat skivan och det brukar aldrig vara samma som ljudteknikern.

Om jag målar en tavla, ska jag inte kalla det för en tavla då eftersom att jag inte är lika duktig som Picasso? Struntsnack tycker jag.

Jo men du kanske inte skall kalla dig för konstnär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå EQ och kompressors vara eller inte vara. Bläddra igenom Studio Inspelning Special. Om EQ och kompressorer är "djävulsapparater", som Silence hävdar, så har redaktionen samlat alla helvetets demoner i samma tidskrift. 😆

Dessutom skrämmande många av sveriges studioelit som "använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10". :rolleyes:

Men visst kan allting användas på ett dåligt sätt, en kompressor såväl som en gitarr.

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du så här eller driver du med oss? Självklart eftersträvar alla att fånga det ljud man söker vid inspelning, men man måste ju justera dessa ljud för att få plats. För mig låter det mest om som du inte själv kan hantera eq och kompressor och att det då blir sämre resultat när du kopplar in dessa. Spelar jag in trummor så vill jag skära bort botten från OH't för att de grumlar till, en kagge vill jag komprimera för att få bättre attack. I pukorna skär jag bort "lådfrekvenserna". En gitarr behöver ofta rensas lite i botten för att inte sno utrymme av basen.

Nej, ju mer självklara grejer jag skriver desto mer säker är jag på att du bara larvar dig. Volymmaximeringen har ju haft sina diskussioner så det kan vi lämna, men om du tror att man med kompressor endast kan döda dynamik så har du en del att lära.

nej jag driver inte med er. kanske drar jag saker till sin yttersta spets..

jag vet mer än väl exakt hur en Eq och en kompressor fungerar tom rent elektrisk..

men en sak i taget.

De problem du skriver om med trummorna finns bättre lösningar på. vad sägs om att stämma kaggen så du för mer attack? skit i överhänget och micka en bit framför med vanlig AB mickning. flytta inspelningen i tiden så slipper du grumlandet. Pukorna, stäm dom så de låter bra, skaffa bättre puka!!? vi ska ju försöka återge trummorna som dom i verkligheten låter, eller?...

Angående gittaren.

fall du inte har koll på detta så en liten kort lektion: gitarrens lägsta ton är Stora E ligger på 81,4Hz, elbasens lägsta ton ligger en oktav under alltså kontra E 41,2Hz. alltså säger det sej självt att om du inte arrangerar galet i din bas och gitarrstämma så snos inget utrymme..

Det som däremot kan vara galet är dina monitorer som troligvis inte kan återge en rak kurva under 80 Hz utan att falla påtagligt myhcket. vilket självklart gör att det blir konstigt i basen...

Tillåt mig börja med ett stort "SUCK". Jag är väl medveten om fundamentalfrekvenserna på de olika strängarna på gitarr och bas, men lilla gubben, du måste inse att det inte är en sinusvåg vi jobbar med här utan instrument. Det som skiljer instrumenten i karaktär är över- och undertoner. Just med avseende på det sistnämnda så är det väldigt relevant om man vill ha en tydlig mix att man städar ur på många kanaler i just bottenträsket.

Jag vet inte vad du pysslar med för musik, men vissa av dina jämförelser är rent utav hemska och strider mot allt och alla jag har hört talas om, och jag har haft förmånen att jobba med en del väldigt erfarna och kompetenta människor med bla guldskivor på väggen.

Den optimala pukplavceringen där den enskilda pukan låter bäst kan ha ett sådant avstånd att läckaget från övriga trummor blir alldeles för stort, och därmed oduglig.

Pysslar du med klassisk musik så kan jag köpa att du säger som du gör, men du verkar aldrig ha pysslat med en rejäl rockmix. Att du föreslår en AB mickning framför kitet istället för en sedvanlig OH mickning visar ju ännu mer att du antingen är inne i dimman eller larvar dig. Mest botten har en baskagge, och vad får jag om jag mickar framför kittet? Kagge.

Nä... gå och lägg dig. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Word!

Där slog du huvudet på spiken...

Och en annan sak som Silence kanske inte tänker på är att här är de flesta hemmapulare, med akustiska förutsättningar á la "Hemma-i-vardagsrummet".. utan reverbklanger, EQ-rattande på vissa frekvenser och liknande, skulle vår musik låta riktigt illa..

Dessutom kan en EQ-skärning i ett instrument, bana väg för ett annat, vilket kan innebära en klar förbättring av ett ljud genom att skära i ett annat.. och ju bättre och känsligare mick du har, desto mer detaljrikedom kommer du att få att jobba med.. En dator ger dig denna möjlighet att sitta hemma och fixa och trixa, inte skall man låta den gå till spillo?

men är man "a'la hemmapulare" så bör man ju ha ett intressre för hur saker låter och hur saker fungerar.

Det finns mycket man kan göra hemma för att inpelningar ska låta bättre. det handlar bara om prioriteringer och kunskap...

det du säger om eq skärning i ett intrument för att bana väg för ett annat, låter onödigt. jag säger som jag sa tidigare arra om för f..n så har du inga problem..

Det vill säga om du har en hel mick och en utrustning som återger allt korrekt.

klart har du drämt din mick i golvet, eller använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10 så förstår jag absolut att du vill ha en eq inkopplad....

Allvarligt?!

Nu lägger jag ned att diskutera med Silence.. Han/hon vet uppenbarligen inte vad han/hon snackar om, och det blir tragikomiskt att fortsätta denna löjeväckande diskussion.. Dina teorier och besserwisser-attityder får du görna behålla för dig själv.. Tack hej.. Tjipp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå EQ och kompressors vara eller inte vara. Bläddra igenom Studio Inspelning Special. Om EQ och kompressorer är "djävulsapparater", som Silence hävdar, så har redaktionen samlat alla helvetets demoner i samma tidskrift. 🙂

Dessutom skrämmande många av sveriges studioelit som "använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10". 🙂

Men visst kan allting användas på ett dåligt sätt, en kompressor såväl som en gitarr.

grymt vad du satte huvet på spiken där..

fackpress och speciellt studios inspelningsspecial kanske man ska ta med en nypa salt. Bara för att man är känd så behöver det inte betyda att man har rätt.. lyssna på cardigans nya. och den producenten hamla tom i MM...

angående sm57an så behöver du bara kolla på tonkurvan och plussa på med 30% om du nu inte har slängt den i golvet för då stämmer ju inte kurvan över huvudtaget..

ang. NS10 orkar jag inte ens gå in på detaljer, använd öronen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåt mig börja med ett stort "SUCK". Jag är väl medveten om fundamentalfrekvenserna på de olika strängarna på gitarr och bas, men lilla gubben, du måste inse att det inte är en sinusvåg vi jobbar med här utan instrument. Det som skiljer instrumenten i karaktär är över- och undertoner. Just med avseende på det sistnämnda så är det väldigt relevant om man vill ha en tydlig mix att man städar ur på många kanaler i just bottenträsket.

Jag vet inte vad du pysslar med för musik, men vissa av dina jämförelser är rent utav hemska och strider mot allt och alla jag har hört talas om, och jag har haft förmånen att jobba med en del väldigt erfarna och kompetenta människor med bla guldskivor på väggen.

Den optimala pukplavceringen där den enskilda pukan låter bäst kan ha ett sådant avstånd att läckaget från övriga trummor blir alldeles för stort, och därmed oduglig.

Pysslar du med klassisk musik så kan jag köpa att du säger som du gör, men du verkar aldrig ha pysslat med en rejäl rockmix. Att du föreslår en AB mickning framför kitet istället för en sedvanlig OH mickning visar ju ännu mer att du antingen är inne i dimman eller larvar dig. Mest botten har en baskagge, och vad får jag om jag mickar framför kittet? Kagge.

Nä... gå och lägg dig. 😱

oj. jag har visst underskattat dej. nu kommer vi in på övertoner och karaktär,oj vad "avancerat det börjar bli". Kan vi inte diskutera AC och DC kopplingar också???

och självklart vi pratar absolut inte om några sinustoner..

trevligt att du nämner övertoner, då måste jag ju komma med en motfråga!

varför är det så att man i nästan alla produktioner idag oavsett genre tar bort grundton och övertoner så hela instrumentets klang och karaktär försvinner??

klart man ska städa, men Eq kanske inte är den bästa sopkvasten..

ang, musiken jag pysslar med så är väldigt varierat men aldrig kört klassisk musik.. och det må hända att jag inte har någon guldplatta på väggen. och kanske inte rör mej i fina "kompetenta" kretsar. men det är man nästan glad för..

att AB micka framför trumsättet kanske inte är det sedvanligaste, men jag lovar dej, jobbar du med en rejäl rocklåt, cymbaler och grejjer så kommer det kännas skönt att ha hela trumsättet i AB:n och sen närmicka det som kommer i skymmundan(pukor kanske).

Och sen. vad är det som produktioner saknar idag? jo, botten knappt inga frekvenser under 100hz. så lite härlig botten är ju bara bra. men iofs slängerf du på en kompressor så kan det ju vara skit samma hur du mickar och hur mycket botten du har. den kommer ändå försvinna..

jag inser att det jag skriver strider mot "alla" och allt som man hört talas om. men är allt fel som inte är sedvanligt? då är det nog du som kan gå och lägga dej!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåt mig börja med ett stort "SUCK". Jag är väl medveten om fundamentalfrekvenserna på de olika strängarna på gitarr och bas, men lilla gubben, du måste inse att det inte är en sinusvåg vi jobbar med här utan instrument. Det som skiljer instrumenten i karaktär är över- och undertoner. Just med avseende på det sistnämnda så är det väldigt relevant om man vill ha en tydlig mix att man städar ur på många kanaler i just bottenträsket.

Jag vet inte vad du pysslar med för musik, men vissa av dina jämförelser är rent utav hemska och strider mot allt och alla jag har hört talas om, och jag har haft förmånen att jobba med en del väldigt erfarna och kompetenta människor med bla guldskivor på väggen.

Den optimala pukplavceringen där den enskilda pukan låter bäst kan ha ett sådant avstånd att läckaget från övriga trummor blir alldeles för stort, och därmed oduglig.

Pysslar du med klassisk musik så kan jag köpa att du säger som du gör, men du verkar aldrig ha pysslat med en rejäl rockmix. Att du föreslår en AB mickning framför kitet istället för en sedvanlig OH mickning visar ju ännu mer att du antingen är inne i dimman eller larvar dig. Mest botten har en baskagge, och vad får jag om jag mickar framför kittet? Kagge.

Nä... gå och lägg dig. 🙂

oj. jag har visst underskattat dej. nu kommer vi in på övertoner och karaktär,oj vad "avancerat det börjar bli". Kan vi inte diskutera AC och DC kopplingar också???

och självklart vi pratar absolut inte om några sinustoner..

trevligt att du nämner övertoner, då måste jag ju komma med en motfråga!

varför är det så att man i nästan alla produktioner idag oavsett genre tar bort grundton och övertoner så hela instrumentets klang och karaktär försvinner??

klart man ska städa, men Eq kanske inte är den bästa sopkvasten..

ang, musiken jag pysslar med så är väldigt varierat men aldrig kört klassisk musik.. och det må hända att jag inte har någon guldplatta på väggen. och kanske inte rör mej i fina "kompetenta" kretsar. men det är man nästan glad för..

att AB micka framför trumsättet kanske inte är det sedvanligaste, men jag lovar dej, jobbar du med en rejäl rocklåt, cymbaler och grejjer så kommer det kännas skönt att ha hela trumsättet i AB:n och sen närmicka det som kommer i skymmundan(pukor kanske).

Och sen. vad är det som produktioner saknar idag? jo, botten knappt inga frekvenser under 100hz. så lite härlig botten är ju bara bra. men iofs slängerf du på en kompressor så kan det ju vara skit samma hur du mickar och hur mycket botten du har. den kommer ändå försvinna..

jag inser att det jag skriver strider mot "alla" och allt som man hört talas om. men är allt fel som inte är sedvanligt? då är det nog du som kan gå och lägga dej!!!

Ta och lyssna lite på "Sabaton - Primo Victoria"

Härligt söndermastrat med massor av eq, kompressor och en djävla massa botten! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå EQ och kompressors vara eller inte vara. Bläddra igenom Studio Inspelning Special. Om EQ och kompressorer är "djävulsapparater", som Silence hävdar, så har redaktionen samlat alla helvetets demoner i samma tidskrift.  😉

Dessutom skrämmande många av sveriges studioelit som "använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10".  😏

Men visst kan allting användas på ett dåligt sätt, en kompressor såväl som en gitarr.

grymt vad du satte huvet på spiken där..

fackpress och speciellt studios inspelningsspecial kanske man ska ta med en nypa salt. Bara för att man är känd så behöver det inte betyda att man har rätt.. lyssna på cardigans nya. och den producenten hamla tom i MM...

angående sm57an så behöver du bara kolla på tonkurvan och plussa på med 30% om du nu inte har slängt den i golvet för då stämmer ju inte kurvan över huvudtaget..

ang. NS10 orkar jag inte ens gå in på detaljer, använd öronen...

Nu får du bestämma dig, kolla på tonkurvan eller använda öronen? 😄

Jag tar det mesta med en nypa salt, så även dina inlägg. Men nu tycker jag att din von oben-attityd har gått lite för långt, så jag drar mig ur denna för länge sedan urballade tråd. 🙂

För att återgå till ämnet så kan jag tyvärr ingenting om mastring i Pro Tools. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt söndermastrat med massor av eq, kompressor och en djävla massa botten! 🙂

kollade nu på den som låg länkad från din sida. en aning svårt att avgöra hur det låter när det låter som det gör...

min chansning är på att det är en sunkig WMA-fil???

har du någon version i bättre format?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesus, Alltså kan vi inte nöja oss med att konstatera att smaken är som baken? Vilket alla förhoppningsvis redan vet!?

Silence, jag fattar exakt vad du menar och jag delade länge din åsikt. Den ofärgade, rena signalen från en bra mikrofon i ett ofärgat system framför en bra bastrumma med helst typ pelle lindvalls fot bakom.

Det idealet har man ju när man pluggar och blir matad med skrönor och anekdoter från gästande lärare och musiker. Inget fel i det! Det är ett bra ideal och en av mina bästa vänner tror fortfarande stenhårt på det och har format sin inspelningsstudio efter det idealet. Med bra rum, mickar och preamps.

Men. Folk är ju olika! Bara för att man själv inte gillar överkomprimering eller EQ´s behöver man inte dissa alla som gillar det. Jag älskar överkomprimering och skiter totalt i att det uppstår konstigheter i fasen när man överdriver EQ´n. Och jag lyssnar lika gärna på 8040 som NS10.

Det jag vill komma till är att det finns inga rätt eller fel inom ljudteknik. Åtminstonde inte bland de estetiska ljudteknikerna. Möjligen bland de tekniska teknikerna som smyger omkring med måttband för att få den där exakta AB eller XY mickningen.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...