Jump to content
Annons

silence

Medlem
  • Antal inlägg

    20
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. men det är ju inte trummorna som är det stora problemet. daa. har du öron eller?? det mesta som jag lyssnat på överhuvudtaget oavsett genre saknar grundton. den är borta och det borde du höra. sluta nu. jag kan diskutera och argumentera om vilker ljudtekniskt ämne i evigheter, men med dej verkar det en aning lönlöst.. Vi skulle kunna gå in på rent tekniska bitar hur saker och ting fungerar. Men du undvek ju till och med den basalaste diskussionen om AC DC kopplingar!!!... ""Att världen sedan köper högtalare som spelar musik under 100Hz måste vara den största bluffen någonsin."" huvet på spiken världens största bluff. det är väldigt få högtalare som klarar av att äterge låga frekvenser om inte 100 Hz säg 70-80hz.. det saknas iaf jävligt mycket.. och det gäller ju inte bara vanliga högtalare utan självklart monitorer också. du lever väl inte i fantasin om att du besöker 4sound pungar ut 8000 så har du ett par bra monitorer som återger korrekt ner till 40Hz. eller köper tidningens Studios rekommendationer.. isf får det mej att se dej som vilken idiot som helst som har åsikter om saker han tror sej förstå, fast inte har en aning om vad han egentligen säger... behövs inga ljudexempel det räcker med vanligt hederligt bondförnuft.. och om du nu kräver ljudexemple, tryck på radion!!
  2. väldigt vettigt sagt. och din nära vän låter också som en väldigt sympatisk och trevlig människa. nästan att man vill fråga dej vilken studio han bedriver?? jag lägger nu ner diskussionen om sm57 kompressorer och NS10. folk får göra hur dom själva vill med vilka grejjer dom vill... /C
  3. självklart tar man ju inte bort allt men det är väldigt sällan du hör grundton och iaf första överton. om du inte hör det så har du kanske dåliga monitorer eller kanske ett dåöigt gehör.. du behöver ingen spektrumanalysator för att avgöra låga frekvenser, i grova drag så hör du... klart det finns kanske minimal energi under 100hz på vissa produktioner, men den är ju sällan korrekt inspelat och oftast helt galet mixad.. synd att jag inte har i huvet exakt hur Black album låter. men jag ska lyssna på det så får vi se... Något annat jag däremot har lyssnat på nu är "da skywalkers" som jag har dratt slutsatser om att du är involverad i!? och är det vad du kallar kanonbra ljud och grymt inspelat.. då slutar all diskussion med dej här och nu.... verkstad finns det kanske inte så mycket av i form av släppte plattor. och de som har kommit så långt är oftast total förstörda av nån idiot på cutting room...
  4. kollade nu på den som låg länkad från din sida. en aning svårt att avgöra hur det låter när det låter som det gör... min chansning är på att det är en sunkig WMA-fil??? har du någon version i bättre format?
  5. oj. jag har visst underskattat dej. nu kommer vi in på övertoner och karaktär,oj vad "avancerat det börjar bli". Kan vi inte diskutera AC och DC kopplingar också??? och självklart vi pratar absolut inte om några sinustoner.. trevligt att du nämner övertoner, då måste jag ju komma med en motfråga! varför är det så att man i nästan alla produktioner idag oavsett genre tar bort grundton och övertoner så hela instrumentets klang och karaktär försvinner?? klart man ska städa, men Eq kanske inte är den bästa sopkvasten.. ang, musiken jag pysslar med så är väldigt varierat men aldrig kört klassisk musik.. och det må hända att jag inte har någon guldplatta på väggen. och kanske inte rör mej i fina "kompetenta" kretsar. men det är man nästan glad för.. att AB micka framför trumsättet kanske inte är det sedvanligaste, men jag lovar dej, jobbar du med en rejäl rocklåt, cymbaler och grejjer så kommer det kännas skönt att ha hela trumsättet i AB:n och sen närmicka det som kommer i skymmundan(pukor kanske). Och sen. vad är det som produktioner saknar idag? jo, botten knappt inga frekvenser under 100hz. så lite härlig botten är ju bara bra. men iofs slängerf du på en kompressor så kan det ju vara skit samma hur du mickar och hur mycket botten du har. den kommer ändå försvinna.. jag inser att det jag skriver strider mot "alla" och allt som man hört talas om. men är allt fel som inte är sedvanligt? då är det nog du som kan gå och lägga dej!!!
  6. grymt vad du satte huvet på spiken där.. fackpress och speciellt studios inspelningsspecial kanske man ska ta med en nypa salt. Bara för att man är känd så behöver det inte betyda att man har rätt.. lyssna på cardigans nya. och den producenten hamla tom i MM... angående sm57an så behöver du bara kolla på tonkurvan och plussa på med 30% om du nu inte har slängt den i golvet för då stämmer ju inte kurvan över huvudtaget.. ang. NS10 orkar jag inte ens gå in på detaljer, använd öronen...
  7. må hända att saker och ting är dragna lite till ytterligheter. vill bara statuera att det finns andra saker man bör iakta och göra innan man slänger på en kompressor och en Eq... diskussionen med mastring kanske skulle vara bättre att föra med någon på Cutting room där dom av egen erfarenhet inte kan höra skillnaden på en shaker och en hihat.. och detta är ingen ytterlighet...
  8. men är man "a'la hemmapulare" så bör man ju ha ett intressre för hur saker låter och hur saker fungerar. Det finns mycket man kan göra hemma för att inpelningar ska låta bättre. det handlar bara om prioriteringer och kunskap... det du säger om eq skärning i ett intrument för att bana väg för ett annat, låter onödigt. jag säger som jag sa tidigare arra om för f..n så har du inga problem.. Det vill säga om du har en hel mick och en utrustning som återger allt korrekt. klart har du drämt din mick i golvet, eller använder dåliga grejjer som sm57an eller lyssnar i ett par NS10 så förstår jag absolut att du vill ha en eq inkopplad....
  9. om jag bara hade vetat hur meshuggas baskagge låter så hade jag kunnat uttala mej om det. lägg gärna upp ett ljudexempel, så ska vi se om det går att lösa på annat sätt än Eq och kompression...
  10. nej jag driver inte med er. kanske drar jag saker till sin yttersta spets.. jag vet mer än väl exakt hur en Eq och en kompressor fungerar tom rent elektrisk.. men en sak i taget. De problem du skriver om med trummorna finns bättre lösningar på. vad sägs om att stämma kaggen så du för mer attack? skit i överhänget och micka en bit framför med vanlig AB mickning. flytta inspelningen i tiden så slipper du grumlandet. Pukorna, stäm dom så de låter bra, skaffa bättre puka!!? vi ska ju försöka återge trummorna som dom i verkligheten låter, eller?... Angående gittaren. fall du inte har koll på detta så en liten kort lektion: gitarrens lägsta ton är Stora E ligger på 81,4Hz, elbasens lägsta ton ligger en oktav under alltså kontra E 41,2Hz. alltså säger det sej självt att om du inte arrangerar galet i din bas och gitarrstämma så snos inget utrymme.. Det som däremot kan vara galet är dina monitorer som troligvis inte kan återge en rak kurva under 80 Hz utan att falla påtagligt myhcket. vilket självklart gör att det blir konstigt i basen...
  11. Inte allt, men det klarar absolut av att lösa de problem som vanligtvis ""rättas till"" med EQ..
  12. skaffa bättre musiker?? använd en hel mick, bättre ljudkälla, bättre kablar, arra om! Rätta till det som stör??
  13. okej! I vilka situationer skulle en kompressor eller en Eq vara användbart om det inte är i destruktivt syfte???
  14. En kompressor och Eq skapar inte "ljudbilder" utan förstör dom som finns.. Det enda temat jag hittar är "fan vad ont i örat det gör, måste dra ner volymen" temat. som iofs verkar väldigt populärt nu för tiden.. Behöver du lägga på en kompressor i mixen för att få fram detaljer, så kanske man hellre ska se över arrangemanget på låten?!!
  15. silence

    Eq och Kompressor

    Visst sjutton gör dom det. och absolut dom flesta plattorna har kompressor och sånt tjafs.. Men är det rätt att förstöra inspelad musik genom att ta bort all dynamik och trycka ihop musiken till en enda lång likström??!! Det låter ju faktist rätt illa om praktist taget alla "mastrade" plattor idag... EDIT: Delade tråden. hoppas det funkar hyffsat.
×
×
  • Skapa ny...