Jump to content
Annons

You/Me - Namnlös


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Finns inget.

* ARTIST/GRUPP: You/Me

* GENRE: Electronica/Pop

* LÅTLÄNGD: 4:29

* KOMPOSITÖR: Berglund/Nyberg/Persson.

* PRODUCENT: Berglund/Nyberg/Persson.

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 05/06

* FORMAT: 192 kbps mp3.

* STORLEK: 6,2 mb.

* STATUS: Skiss.

* LÅTLÄNK: kommer där nere antar jag...

Hallo, det här blir den första låten jag lägger upp för utvärdering, och också den första låten som spelats in med en ganska nystartad grupp. Som grädde på moset även den första seriösa låt som spelats in i min studio. Vi har som mål att skapa groovy, dansant musik med bra melodier och en del progressiva inslag, tycker vi har lyckats ganska bra hittills men det är upp till er att bedöma.

Mixningen är inte helt klar, jag själv blev nöjd när jag gjorde den här mixen nyligen men det krävs säkert mer jobb, upp till er att säga vad som behöver fixas. Det jag själv ska lägga till senare är något som lyfter andra halvan av andra refrängen och något som lyfter första halvan av sista refrängen, kanske en svag distad gitarr eller nåt annat maffigt.

Medverkande är jag (Henrik Persson) på bas och trumprogrammering, Anna Berglund på sång och synthar, och Anders Nyberg på gitarr.

Mer värdelös info som jag tar med bara för att det är kul är basen är inspelad med en shure beta52a, med en skabbig bas som jag inte vet märket på. Gitarren är en billig av märket Sakai och uppmickad med shure sm57. Sången är inspelad med SP B1. Synthar och trummor byggda i reason. Alla mickade instrument går in i en Behringer ADA8000 och via adat lightpipe till ett E-mu 1820 och så Cubase SX3 på det. Lite wavespluggar.

Edit: Ny version lite längre ner på sidan...

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har bara lyssnat genom hörlurar men jag tror hela mixen behöver ses över litegrann i form av nivåer, för mycket reverb på gitarren och för lite reverb på sången, upp i volym med trummor och sång med mera. Sångerskan har faktiskt rätt söt röst, hon påminner lite om Emilie Simon (en fransyska med "liten söt röst"). Kolla gärna in henne!

Keep up the good work men det här kan göras bättre!

P.S Filnamnet bör kanske inte vara "Bogballe" heller! :-)

Edit: Jag gillar "Nihao" som bandnamn också...betyder det inte "Hej!" på kinesiska eller nåt sånt?

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, sången är jag inte nöjd med själv, har knappt rört den heller så det är inte så konstigt kanske. Gitarren tyckte jag också att det var aningen mycket reverb på men jag har inte riktigt haft tid att fixa. Men jag ska!

Vill tillägga att slutet inte ska vara så tvärt, vi har bara inte kommit på nåt bra än.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

jag gillar låten.

får otroligt starka vibbar från de två svenska banden first floor power och dr higgins.

fina harmonier och melodier. framförallt i gitarrmellanspelet strax innan 2:00 i låten.

det låten saknar tkr jag är dynamik och atmosfär. så det är väl bara inspelning, mixning och mastering som skulle kunna göras bättre tycker jag. men det är svårt! låten har iaf en jättebra idé ingen tvekan. personligen är jag lite trött på melodica-synten eller vad man kallar den som körs i bakgrunden. prova att köra orgel istället!

har du några fler presentationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack för alla bra synpunkter! Ska ta mig ut till studion nån gång i veckan och fixa till sången så den låter bättre, dra ner reverbet på gitarren, höja trummorna och antagligen normalisera hela projektet lite för att få upp nivåerna, allt ligger lite lågt just nu. Tänkte också panorera ut syntharna och gitarren lite mer för att få större bredd, har varit lite feg med det. Trummorna känns också lite snedställda åt höger så jag får nog panorera hihat eller tamburin åt vänster.

Melodicaljudet kanske kan bytas ut mot en orgel som gufv sa, den synthen ska nog ändå läggas om pga några mindre otajtheter.

Men tack för all bra kritik! Lägger upp en ny version när jag gjort en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Mixen är inte den bästa. Gitarren låter burk och det känns lite som att den vandrar runt där lite på sin kant. Önskar mer stabilt ljudbild. Samma gäller för det något irriterande synten i mitten, speciellt på refrängen så stör den sången ganska mkt. Eftersom gitarren är panorerad åt höger skulle det ge bäst balans åt hela ljudbilden om synten var panorerad åt vänster.

Lustigt volymförändring vid 2:28.

Sången är bra och karaktäristisk men skulle önska att den lyftes fram lite mer i mixen. Hela mixen är för övrigt lite dov.

Bra låt men behöver lite finslipning på mixen.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

"Synthen i mitten", menar du då den som låten börjar med och som sen går oavbrutet genom hela låten? Den ska ligga lite vänsterpanorerad men som sagt har jag varit lite feg med panoreringarna. Gitarren ska inte ligga till höger, utan det är ett inspelat monospår som jag sen kopierat och lagt 5ms fördröjning på, och panorerat de två monospåren spåren åt olika håll. Kanske är så att synthen ligger och överröstar till vänster så att den högra kanalen upplevs som starkare, ska se över det när jag har tillgång till vettiga högtalare vilket jag verkligen inte har här på min hemdator. Ska försöka få till gitarrsoundet också, håller med om att den är burkig. Boosta diskanten borde väl hjälpa där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Namnet var väl inte det bästa men annars tyckte jag det lät bra. 🙂

Haha, låten heter såklart inte "Bögballe" men när jag ska spara ett projekt så har jag som vana att ta första bästa könsord eller svordom. Inget jag kan hjälpa.

hehe ja mina projekt brukar heta typ "Arne weise8" eller "Bajslåt3" och liknande :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok, satt idag och pillade om mixen. Det lät bra med mina studiomonitorer (fostex pm1) men här på hemmadatorn låter det inget vidare, får hoppas att det är på grund av mitt dåliga integrerade ljudkort och halvkassa datorhögtalare.

Har fixat lite med det mesta, mest småjusteringar. Sångerskan var inte nöjd med sin insats och har därför lagt om sången. Det enda jag stör mig på är att det är för jävla låga nivåer, har normaliserat allt men kunde ändå inte få speciellt högt utan att det slog över 0db och distade. Men det beror väl som alltid på att inspelningsvolymen varit för låg, jag tänker alltid att jag ska lära mig att dra på mer gain till nästa gång men det blir aldrig av. Nästa gång.

Hursomhelst:

bajzet1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det är en förbättring tycker jag absolut. Har visst inte kommenterat låten, trots att jag lagt den i min "bra studioforummusik"-mapp. Jaja, låter det vara omdöme nog, att den faktiskt hamnade där trots att den hette 'bögballe'. Nya namnet 'bajzet1' är ju en förbättring även det.. hmm.

Enda invändningen jag har är att trummorna känns för höga ibland. exempelvis vid 1:08 och en bit framåt. Fixa! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...