Jump to content
Annons

Laptop som musikdator


deadflower

Recommended Posts

Hej.

Funderar på att investera i en bärbar studio:

Acer Aspire 9504Wsmi och ett

E-Mu 1616m.

Åsikter, tips någon,

är detta värt att lägga ca 20.000 + 6.000:- på?

Driftsäkerhet, prestanda osv.

Tips och råd önskas och emottages mycket tacksamt.

MVH

Urban

urban@deadflowermusic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen erfarenhet av Acers dyrare modeller. Men för mig klingar deras namn inte direkt driftsäkerhet. Möjligt att deras top of the line är bättre byggda dock.

Men skulle jag köpa en laptop för 20 000 så tror jag ärligt talat att jag skulle köpt en mac. Fast det är ju en smaksak. Har du kollat på toshiba, hp, alienware etc. i samma prisklass?

Vad tänker du använda studion till? Det är ju möjligt att det är overkill för dina behov. Själv la jag bara 5500kr på min mobila studio och den räcker till och blir över. Men då köpte jag en begagnad laptop och ett lite mindre tilltaget ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well im using a Toshiba Satelite A30 with a Celeron Processor (not the best for music) 512meg ram @2.6ghz and i run rather fairly well Cubase SL3.

Im limited with the more CPU heavy VST but no problems recording audio or so.

The main thing is to tweak the Windows XP to give the best performance and if you have a bit of cash go for a Centrino based laptop or else a good AMD 64, these are very goos from what i hear.

Also i dont use the Laptop for anything other than music production, no games, no internet, nada, keeping it clean, defraging more than once a week and i have no problems with this machine at all.Sorry to write in English but i cant really write too well in Swedish, tought i can read it, lol.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt skriva att Frost kanske kunde vara ett alternativ då deras dyraste var hyffsat prisvärd, men dom hade höjt priset till 30,000:-

Sen så kommer ju Dual Centrino vilken dag som helst och det är värt att vänta på, jag köpte min laptop för snart 1 1/2 år sedan och sen

dess har det inte hänt nånting... (då fanns PM 2.0 GHz och nu är snabbaste 2.13 GHz (2.26))... tills nu med dubbla processorer!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...