Altzi Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 (redigerat) Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? EDIT: OBS! detta Ă€r ett fingerat exempel som Ă€r lite pitchat i cubase Exempel: En liten falsking Redigerat 6 januari 2006 av Altzi
Jejje Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 Fast lite falskt lÀt det ju allt, men man hörde ju att det var medvetet. Falskt Àr vÀl mer nÀr man trÀffar fel ton eller "glider" pÄ tonen? Hmmm, svÄr frÄga!
Pluffo Postat 5 januari 2006 Postat 5 januari 2006 (redigerat) Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" Redigerat 6 januari 2006 av Pluffo
Jejje Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Pluffo sa: Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" Annars Ă€r det ju en grymt bra bortförklaring. Den ska jag verkligen börja anvĂ€nda mig av. đ
BaldByChoice Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 (redigerat) Hmmm, tycker det lĂ„ter riktigt illa för att vara helt Ă€rlig. đ Menar du pĂ„ fullt allvar att du sjöng sĂ„ med flit? Det jag hörde skulle jag absolut vilja kalla falskt. No offence. EDIT: Det lĂ„ter som du tĂ€nker sjunga "blue notes" men de blir lite för blĂ„, om du fattar vad jag menar... Redigerat 6 januari 2006 av BaldByChoice
Umemagnus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 (redigerat) Pluffo sa: Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đ Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... Synes i BrynĂ€s đ Förresten... testa att googla pĂ„ "Kvartstoner" ... Redigerat 6 januari 2006 av Umemagnus
Jejje Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Umemagnus sa: Pluffo sa: Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đČ Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... đł Synes i BrynĂ€s đ Finns det alltsĂ„ vissa utlĂ€ndska musikstilar dĂ€r man spelar i en tonart och sjunger i en annan?
Claes Holmerup Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Umemagnus sa: Pluffo sa: Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đČ Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... đł Synes i BrynĂ€s đ ...men i den typen av musik som finns i exemplet, sĂ„ Ă€r det inget annat Ă€n falskt, eftersom det inte har ett dugg med annat Ă€n vĂ€sterlĂ€ndsk stĂ€mning att göra... đ
Altzi Postat 6 januari 2006 TrÄdstartare Postat 6 januari 2006 Jag har bara pitchat lite i cubase det bÀr mig emot att sjunga falskt, det var mer en tanke jag lyssnade pÄ en jazzgitarist hÀromdagen och det var inte "helt pÄ" kan man sÀga men jag tÀnkte Àhh va fan han kanske har skrivit det sÄ. Jag kan inte sjÀlv bestÀmma mig om jag skall tolka det som falskspel eller nÄt annat sÄ jag tÀnkte frÄga er
BaldByChoice Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 @Umemagnus Jag hĂ„ller fullt ut med i det du sĂ€ger. Men nu Ă€r ju inte lĂ„ten i frĂ„ga (mp3-klippet) en indisk folkvisa utan en rockballad. đł
Jejje Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Jejje sa: Umemagnus sa: Pluffo sa: Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đČ Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... đł Synes i BrynĂ€s đ Finns det alltsĂ„ vissa utlĂ€ndska musikstilar dĂ€r man spelar i en tonart och sjunger i en annan? DĂ„ Ă€r det vĂ€l Ă€ndĂ„ falskt bara att man Ă€r van vid det? Hur definierar man alltsĂ„ falskt? Det Ă€r vĂ€l inte bara nĂ„t som man personligen tycker lĂ„ter dĂ„ligt och inte passar ihop? Utan det Ă€r vĂ€l nĂ€r man spelar tvĂ„ toner samtidigt som verkligen inte passar ihop? Eller skulle detta alltsĂ„ ocksĂ„ vara en smaksak?
Claes Holmerup Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 (redigerat) I Jazz Ă€r det en annan sak - sĂ„ det kan du inte jĂ€mföra med. đł - och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nĂ„gon musikstil alls. Det finns mĂ„nga skalor som Ă€r annorlunda Ă€n de vi traditionellt anvĂ€nder och innehĂ„ller mĂ„nga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vĂ„r 12-toniga skala. Indisk musik kanske lĂ„ter falskt i vĂ„ra öron, eftersom vi inte Ă€r vana vid skalorna - men om man lyssnar pĂ„ allvar, sĂ„ mĂ€rker man att det Ă€r konsekvent - och sĂ„ kan man lĂ€ra sig uppskatta det som man kanske vid en slarvig lyssning kan klassa som "falskt"... đČ Redigerat 6 januari 2006 av Claes
Altzi Postat 6 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 januari 2006 Jejje sa: DĂ„ Ă€r det vĂ€l Ă€ndĂ„ falskt bara att man Ă€r van vid det? Hur definierar man alltsĂ„ falskt? Det Ă€r vĂ€l inte bara nĂ„t som man personligen tycker lĂ„ter dĂ„ligt och inte passar ihop? Utan det Ă€r vĂ€l nĂ€r man spelar tvĂ„ toner samtidigt som verkligen inte passar ihop? Eller skulle detta alltsĂ„ ocksĂ„ vara en smaksak? Det Ă€r ju det jag undrar đł
Jejje Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 (redigerat) Claes sa: I Jazz Ă€r det en annan sak - sĂ„ det kan du inte jĂ€mföra med. đł - och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nĂ„gon musikstil alls. Det finns mĂ„nga skalor som Ă€r annorlunda Ă€n de vi traditionellt anvĂ€nder och innehĂ„ller mĂ„nga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vĂ„r 12-toniga skala. Finns det inga skalor som Ă€r typ "felkonstruerade" och Ă€r falska dĂ„? Fast det klart dĂ„ skulle man nog kassera dem ganska fort!? Redigerat 6 januari 2006 av Jejje
Claes Holmerup Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Jejje sa: Claes sa: I Jazz Ă€r det en annan sak - sĂ„ det kan du inte jĂ€mföra med. đł - och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nĂ„gon musikstil alls. Det finns mĂ„nga skalor som Ă€r annorlunda Ă€n de vi traditionellt anvĂ€nder och innehĂ„ller mĂ„nga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vĂ„r 12-toniga skala. Finns det inga skalor som Ă€r typ "felkonstruerade" och Ă€r falska dĂ„? Fast det klart dĂ„ skulle man nog kassera dem ganska fort!? Nej - för om det Ă€r definierat som en skala, sĂ„ Ă€r det inte falskt om man hĂ„ller sig till skalan...
Altzi Postat 6 januari 2006 TrÄdstartare Postat 6 januari 2006 Claes sa: Nej - för om det Àr definierat som en skala, sÄ Àr det inte falskt om man hÄller sig till skalan... Men om det lÄter illa (falskt) dÄ?
musik (oregistrerad) Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 HallĂ„ ja!!! Om en gitarrist spelar "falskt" sĂ„ kan de noterna kallas för "ghost notes". Det gör en del gitarrister i alla fall. Kanske för att rĂ€dda skinnet... đł :musik
Jejje Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Claes sa: Jejje sa: Claes sa: I Jazz Ă€r det en annan sak - sĂ„ det kan du inte jĂ€mföra med. đł - och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nĂ„gon musikstil alls. Det finns mĂ„nga skalor som Ă€r annorlunda Ă€n de vi traditionellt anvĂ€nder och innehĂ„ller mĂ„nga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vĂ„r 12-toniga skala. Finns det inga skalor som Ă€r typ "felkonstruerade" och Ă€r falska dĂ„? Fast det klart dĂ„ skulle man nog kassera dem ganska fort!? Nej - för om det Ă€r definierat som en skala, sĂ„ Ă€r det inte falskt om man hĂ„ller sig till skalan... Jaha Ă€r det sĂ„ det funkar? Men...om jag hittar pĂ„ en egen skala just nu som lĂ„ter förjĂ€vligt men jag följer den sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ inte falskt utan bara hemskt?
Pluffo Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Umemagnus sa: Pluffo sa: Altzi sa: Ăr det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ? Exempel: En liten falsking Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter. "Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đČ Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... đł Synes i BrynĂ€s đ Förresten... testa att googla pĂ„ "Kvartstoner" ... LĂ€s vad jag skrev. "Ăr det falskt sĂ„ Ă€r det falskt". Jag gottade aldrig ner mig i nĂ„gon bedömning nĂ€r det Ă€r falskt utan ville bara visa pĂ„ att avsikten inte har nĂ„gonting med saken att göra.
Umemagnus Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 BaldByChoice sa: @UmemagnusJag hĂ„ller fullt ut med i det du sĂ€ger. Men nu Ă€r ju inte lĂ„ten i frĂ„ga (mp3-klippet) en indisk folkvisa utan en rockballad. đł Ja, i detta exempel sĂ„ blir det kanske löite "intressant".. men det jag menade var att man generellt ska vara försiktig med att vara "falsk-polis"..... đČ
Claes Holmerup Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Altzi sa: Claes sa: Nej - för om det Ă€r definierat som en skala, sĂ„ Ă€r det inte falskt om man hĂ„ller sig till skalan... Men om det lĂ„ter illa (falskt) dĂ„? Det Ă€r fortfarande en definitionsfrĂ„ga - och det du tycker lĂ„ter falskt, kanske en indier tycker Ă€r mumma för sjĂ€len - om det Ă€r "rent" inom skalan... Om man hĂ„ller sig till skalan och de ackord som spelas, sĂ„ Ă€r det inte falskt - men om man gĂ„r utanför tonerna som ingĂ„r i skalan, sĂ„ Ă€r det falskt. Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara pĂ„ de svarta tangenterna... đł ), men sjunger toner som ligger pĂ„ de vita tangenterna, sĂ„ Ă€r det definitivt falskt.
Pluffo Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 (redigerat) Finns det egentligen nÄgon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och dÄ behöver vi inte lÀgga ner energi pÄ att mÀstra varandra i vad som Àr falskt och vad som inte Àr falskt, dÄ det Àr upp till var och en att sjÀlv avgöra. Redigerat 6 januari 2006 av Pluffo
Claes Holmerup Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Jejje sa: Claes sa: Jejje sa: Claes sa: I Jazz Ă€r det en annan sak - sĂ„ det kan du inte jĂ€mföra med. đł - och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nĂ„gon musikstil alls. Det finns mĂ„nga skalor som Ă€r annorlunda Ă€n de vi traditionellt anvĂ€nder och innehĂ„ller mĂ„nga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vĂ„r 12-toniga skala. Finns det inga skalor som Ă€r typ "felkonstruerade" och Ă€r falska dĂ„? Fast det klart dĂ„ skulle man nog kassera dem ganska fort!? Nej - för om det Ă€r definierat som en skala, sĂ„ Ă€r det inte falskt om man hĂ„ller sig till skalan... Jaha Ă€r det sĂ„ det funkar? Men...om jag hittar pĂ„ en egen skala just nu som lĂ„ter förjĂ€vligt men jag följer den sĂ„ Ă€r det alltsĂ„ inte falskt utan bara hemskt? ...men din egna pĂ„hittade skala Ă€r inte en skala, eftersom DU inte sĂ€tter standarderna för skalor. Det finns dock sĂ„ mĂ„nga olika skalor, att du skulle bli förvĂ„nad om du letade... đČ
Altzi Postat 6 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 januari 2006 Tror inte vi kommer sĂ„ mycket lĂ€ngre, eller? đł
Claes Holmerup Postat 6 januari 2006 Postat 6 januari 2006 Pluffo sa: Finns det egentligen nĂ„gon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och dĂ„ behöver vi inte lĂ€gga ner energi pĂ„ att mĂ€stra varandra i vad som Ă€r falskt och vad som inte Ă€r falskt, dĂ„ det Ă€r upp till vad var och en tycker. Den objektiva definitionen har jag redan kommit med. Om tonerna ingĂ„r i skalan som anvĂ€nds för musiken, sĂ„ Ă€r det inte falskt, men om toner utanför den anvĂ€nda skalan anvĂ€nds, sĂ„ Ă€r det falskt. Enkelt - och svĂ„rt att missuppfatta... đł
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.