Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ?

EDIT: OBS! detta Àr ett fingerat exempel som Àr lite pitchat i cubase

Exempel:

En liten falsking

Redigerat av Altzi
Annons
  • Svar 245
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Fast lite falskt lÀt det ju allt, men man hörde ju att det var medvetet. Falskt Àr vÀl mer nÀr man trÀffar fel ton eller "glider" pÄ tonen? Hmmm, svÄr frÄga!

Postat (redigerat)
  Altzi sa:
Är det falskt om man sjunger eller spelar nĂ„got ur pitch om man gör det medvetet? Om jag verkligen vill ha det sĂ„ kan det vĂ€l inte vara falskt ?

Exempel:

En liten falsking

Är det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter.

"Nej, nej...Den hÀr lÄten gÄr inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" :rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Postat
  Pluffo sa:
  Altzi sa:

Exempel:

En liten falsking

Är det falskt sĂ„ Ă€r det falskt skulle jag vilja hĂ€vda. Spelar ingen roll vad avsikten Ă€r. Falskt definieras nĂ€mligen inte av hurvida sĂ„ngaren ville att det skulle lĂ„ta illa eller inte, utan pĂ„ hur det faktiskt lĂ„ter.

"Nej, nej...Den hÀr lÄten gÄr inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" :rolleyes:

Annars Ă€r det ju en grymt bra bortförklaring. Den ska jag verkligen börja anvĂ€nda mig av. 🙂

Postat (redigerat)

Hmmm, tycker det lĂ„ter riktigt illa för att vara helt Ă€rlig. 🙂

Menar du pÄ fullt allvar att du sjöng sÄ med flit? :rolleyes:

Det jag hörde skulle jag absolut vilja kalla falskt. No offence.

EDIT: Det lÄter som du tÀnker sjunga "blue notes" men de blir lite för blÄ, om du fattar vad jag menar...

Redigerat av BaldByChoice
Postat (redigerat)
  Pluffo sa:
  Altzi sa:

Exempel:

En liten falsking

"Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" 🙂

Nja.... HÄller inte riktigt med om det dÀr som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlÀnds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SÄ lÀnge man verkligen menar det man spelar sÄ Àr det ju svÄrt att kalla det falskt... VÄr vÀsterlÀndska musik med enbart 12 toner Àr ju ganska fattig.... för övrigt sÄ finns det i Àldre svens musik Àven dessa "blÄtoner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsÄ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SÄ, att sÀga att nÄgot Àr falskt bör man vara vÀldigt försiktig med att yttra, det Àr vÀldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrÀckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sÀga... :rolleyes:

Synes i BrynĂ€s 😆

Förresten... testa att googla pÄ "Kvartstoner" ...

Redigerat av Umemagnus
Postat
  Umemagnus sa:
  Pluffo sa:
  Altzi sa:

Exempel:

En liten falsking

"Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đŸ˜Č

Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... 😳

Synes i BrynĂ€s 😛

Finns det alltsÄ vissa utlÀndska musikstilar dÀr man spelar i en tonart och sjunger i en annan?

Postat
  Umemagnus sa:
  Pluffo sa:
  Altzi sa:

Exempel:

En liten falsking

"Nej, nej...Den hĂ€r lĂ„ten gĂ„r inte i 4-takt. Jag spelar i den takten med flit!" đŸ˜Č

Nja.... HĂ„ller inte riktigt med om det dĂ€r som Pluffo skrev... För det första, falskt, har du hört indisk musik.. eller österlĂ€nds musik? Jag tror inte att dom konsekvent spelar "falskt"... SĂ„ lĂ€nge man verkligen menar det man spelar sĂ„ Ă€r det ju svĂ„rt att kalla det falskt... VĂ„r vĂ€sterlĂ€ndska musik med enbart 12 toner Ă€r ju ganska fattig.... för övrigt sĂ„ finns det i Ă€ldre svens musik Ă€ven dessa "blĂ„toner" eller mickrointervall som det mer tekniskt heter... AlltsĂ„ ett flertal toner mellan hel- och halv-toner. SĂ„, att sĂ€ga att nĂ„got Ă€r falskt bör man vara vĂ€ldigt försiktig med att yttra, det Ă€r vĂ€ldigt mycket upp till hur mycket musik man har lyssnat till och till vilken "tonal hemvist" man har.... nu har jag snurrat in mig tillrĂ€ckligt i termer.. hoppas att jag fick fram det jag försökte sĂ€ga... 😳

Synes i BrynĂ€s 😛

...men i den typen av musik som finns i exemplet, sĂ„ Ă€r det inget annat Ă€n falskt, eftersom det inte har ett dugg med annat Ă€n vĂ€sterlĂ€ndsk stĂ€mning att göra... 😛

Postat

Jag har bara pitchat lite i cubase det bÀr mig emot att sjunga falskt, det var mer en tanke jag lyssnade pÄ en jazzgitarist hÀromdagen och det var inte "helt pÄ" kan man sÀga men jag tÀnkte Àhh va fan han kanske har skrivit det sÄ.

Jag kan inte sjÀlv bestÀmma mig om jag skall tolka det som falskspel eller nÄt annat sÄ jag tÀnkte frÄga er

Postat

@Umemagnus

Jag hĂ„ller fullt ut med i det du sĂ€ger. Men nu Ă€r ju inte lĂ„ten i frĂ„ga (mp3-klippet) en indisk folkvisa utan en rockballad. 😳

Postat
  Jejje sa:
  Umemagnus sa:
  Pluffo sa:
  Altzi sa:

Exempel:

En liten falsking

Synes i BrynĂ€s 😛

Finns det alltsÄ vissa utlÀndska musikstilar dÀr man spelar i en tonart och sjunger i en annan?

DÄ Àr det vÀl ÀndÄ falskt bara att man Àr van vid det? Hur definierar man alltsÄ falskt? Det Àr vÀl inte bara nÄt som man personligen tycker lÄter dÄligt och inte passar ihop? Utan det Àr vÀl nÀr man spelar tvÄ toner samtidigt som verkligen inte passar ihop? Eller skulle detta alltsÄ ocksÄ vara en smaksak?

Postat (redigerat)

I Jazz Ă€r det en annan sak - sĂ„ det kan du inte jĂ€mföra med. 😳

- och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nÄgon musikstil alls. Det finns mÄnga skalor som Àr annorlunda Àn de vi traditionellt anvÀnder och innehÄller mÄnga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vÄr 12-toniga skala.

Indisk musik kanske lĂ„ter falskt i vĂ„ra öron, eftersom vi inte Ă€r vana vid skalorna - men om man lyssnar pĂ„ allvar, sĂ„ mĂ€rker man att det Ă€r konsekvent - och sĂ„ kan man lĂ€ra sig uppskatta det som man kanske vid en slarvig lyssning kan klassa som "falskt"... đŸ˜Č

Redigerat av Claes
Postat
  Jejje sa:
DÄ Àr det vÀl ÀndÄ falskt bara att man Àr van vid det? Hur definierar man alltsÄ falskt? Det Àr vÀl inte bara nÄt som man personligen tycker lÄter dÄligt och inte passar ihop? Utan det Àr vÀl nÀr man spelar tvÄ toner samtidigt som verkligen inte passar ihop? Eller skulle detta alltsÄ ocksÄ vara en smaksak?

Det Ă€r ju det jag undrar 😳

Postat (redigerat)
  Claes sa:

- och Jejje: Nej - man spelar inte i en tonart och sjunger i en annan i nÄgon musikstil alls. Det finns mÄnga skalor som Àr annorlunda Àn de vi traditionellt anvÀnder och innehÄller mÄnga fler toner per oktav - och artisterna som jobbar enligt dessa skalor följer dem lika noga som vi följer vÄr 12-toniga skala.

Finns det inga skalor som Àr typ "felkonstruerade" och Àr falska dÄ? Fast det klart dÄ skulle man nog kassera dem ganska fort!?

Redigerat av Jejje
Postat
  Jejje sa:
  Claes sa:

Finns det inga skalor som Àr typ "felkonstruerade" och Àr falska dÄ? Fast det klart dÄ skulle man nog kassera dem ganska fort!?

Nej - för om det Àr definierat som en skala, sÄ Àr det inte falskt om man hÄller sig till skalan...

Postat
  Claes sa:
Nej - för om det Àr definierat som en skala, sÄ Àr det inte falskt om man hÄller sig till skalan...

Men om det lÄter illa (falskt) dÄ?

musik (oregistrerad)
Postat

HallÄ ja!!!

Om en gitarrist spelar "falskt" sÄ kan de noterna kallas för "ghost notes". Det gör en del gitarrister i alla fall. Kanske för att rÀdda skinnet...

😳

:musik

Postat
  Claes sa:
  Jejje sa:
  Claes sa:

Jaha Àr det sÄ det funkar? Men...om jag hittar pÄ en egen skala just nu som lÄter förjÀvligt men jag följer den sÄ Àr det alltsÄ inte falskt utan bara hemskt?

Postat
  Umemagnus sa:
  Pluffo sa:
  Altzi sa:

Exempel:

En liten falsking

Synes i BrynĂ€s 😛

Förresten... testa att googla pÄ "Kvartstoner" ...

LĂ€s vad jag skrev.

"Är det falskt sĂ„ Ă€r det falskt". Jag gottade aldrig ner mig i nĂ„gon bedömning nĂ€r det Ă€r falskt utan ville bara visa pĂ„ att avsikten inte har nĂ„gonting med saken att göra.

Postat
  BaldByChoice sa:
@Umemagnus

Jag hĂ„ller fullt ut med i det du sĂ€ger. Men nu Ă€r ju inte lĂ„ten i frĂ„ga (mp3-klippet) en indisk folkvisa utan en rockballad. 😳

Ja, i detta exempel sĂ„ blir det kanske löite "intressant".. men det jag menade var att man generellt ska vara försiktig med att vara "falsk-polis"..... đŸ˜Č

Postat
  Altzi sa:
  Claes sa:

Men om det lÄter illa (falskt) dÄ?

Det Àr fortfarande en definitionsfrÄga - och det du tycker lÄter falskt, kanske en indier tycker Àr mumma för sjÀlen - om det Àr "rent" inom skalan...

Om man hÄller sig till skalan och de ackord som spelas, sÄ Àr det inte falskt - men om man gÄr utanför tonerna som ingÄr i skalan, sÄ Àr det falskt.

Om du t ex spelar pentatonisk musik (bara pĂ„ de svarta tangenterna... 😳 ), men sjunger toner som ligger pĂ„ de vita tangenterna, sĂ„ Ă€r det definitivt falskt.

Postat (redigerat)

Finns det egentligen nÄgon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och dÄ behöver vi inte lÀgga ner energi pÄ att mÀstra varandra i vad som Àr falskt och vad som inte Àr falskt, dÄ det Àr upp till var och en att sjÀlv avgöra.

Redigerat av Pluffo
Postat
  Jejje sa:
  Claes sa:
  Jejje sa:
  Claes sa:

Jaha Àr det sÄ det funkar? Men...om jag hittar pÄ en egen skala just nu som lÄter förjÀvligt men jag följer den sÄ Àr det alltsÄ inte falskt utan bara hemskt?

...men din egna pĂ„hittade skala Ă€r inte en skala, eftersom DU inte sĂ€tter standarderna för skalor. Det finns dock sĂ„ mĂ„nga olika skalor, att du skulle bli förvĂ„nad om du letade... đŸ˜Č

Postat
  Pluffo sa:
Finns det egentligen nÄgon objektiv definition av "falsk"? För annars handlar det ju bara om en subjektiv bedömning och dÄ behöver vi inte lÀgga ner energi pÄ att mÀstra varandra i vad som Àr falskt och vad som inte Àr falskt, dÄ det Àr upp till vad var och en tycker.

Den objektiva definitionen har jag redan kommit med. Om tonerna ingĂ„r i skalan som anvĂ€nds för musiken, sĂ„ Ă€r det inte falskt, men om toner utanför den anvĂ€nda skalan anvĂ€nds, sĂ„ Ă€r det falskt. Enkelt - och svĂ„rt att missuppfatta... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.